Londýn 20. novembra 2024 – V uplynulom týždni bolo z Ázie a Egypta do Európy presmerovaných zrejme najmenej 11 LNG tankerov, keďže európske ceny sú v súčasnosti vyššie ako ázijské a prevádzkové problémy zdržiavajú dodávky do Egypta. Informoval o tom portál argusmedia.com.

Z 11 nákladov sedem pôvodne smerovalo do Ázie okolo Mysu Dobrej nádeje a štyri do Egypta, súdiac podľa údajov o sledovaní lodí spoločnosti Vortexa. Počet nezahŕňa loď Myrina, ktorá v utorok kotvila v strednej časti Atlantiku a tanker Aristos I, ktorý už preplával mys Dobrej nádeje a potom sa obrátil späť smerom k Atlantickej panve.

Za predpokladu, že všetky lode majú plný náklad, ide celkovo o približne 860 000 t alebo 13,2 MWh LNG.

Ceny dodávok do severozápadnej Európy minulý týždeň prekonali ceny v severovýchodnej Ázii, čo podnietilo presmerovanie dodávok z Ázie do Európy.

Arbitráž medzi oboma povodiami sa už uzavrela, hoci firmy s prebytočnou prepravnou kapacitou, ktorú považovali za utopené náklady z dôvodu množstva dostupných tankerov, boli stále ochotné posielať LNG z atlantického povodia do Ázie, keďže „opportunity costs“ (alternatívne náklady, predstavujúce hodnotu najlepšej príležitosti, ktorú treba opustiť, aby bolo možné realizovať inú) na dlhšiu cestu sa obmedzili na stratu nákladu v dôsledku vyššieho odparovania počas plavby.

Zľava Európy voči Ázii sa koncom minulého týždňa zmenila na prirážku, pričom rozpätie medzi týmito dvoma trhmi bolo menšie ako rozdiel nákladov na odpar medzi dodávkami z USA do Európy a do Ázie, čo motivovalo k presmerovaniu do Európy.

Dodatočné straty z odparovania predstavujú približne 39 centov za milión Btu pri preprave nákladu z amerického Sabine Pass do juhokórejského Inčchonu cez Mys Dobrej nádeje namiesto Rotterdamu za predpokladu, že dodacia cena v severovýchodnej Ázii je 14,05 USD za milión Btu, rýchlosť plavby je 17 uzlov a ide o náklad s objemom 160 000 m3 a dennou mierou odparenia 0,1 %.

Januárová cena Argusu pre severovýchodnú Áziu (ANEA) bola 7. novembra uzavretá s prémiou 49 centov za milión Btu oproti decembrovej DES cene v severozápadnej Európe, čo bolo dosť na to, aby to firmy s utopenými prepravnými kapacitami motivovalo k dodávkam do severovýchodnej Ázie namiesto do Európy, keďže rozpätie bolo väčšie ako straty z odparenia. Januárová cena ANEA však 14. novembra klesla na diskont oproti promptným severozápadoeurópskym cenám DES, čo motivovalo k odklonom do Európy.

Štyri tankery boli podľa účastníkov trhu odklonené z Egypta, kde meškanie v napätom harmonograme dodávok boli spôsobené prevádzkovými problémami v termináli Ain Sukhna s kapacitou 6 mil. t/rok. Jedna z dvoch regasifikačných liniek terminálu má prevádzkové ťažkosti a regasifikačná kapacita terminálu sa znížila na polovicu.

Krajina naposledy doviezla náklad 16. novembra – deväť dní po predchádzajúcej dodávke. FSRU Hoegh Galleon má maximálnu rýchlosť splyňovania 750 mil. ft³/d (7,7 mld. m³/rok), čo zodpovedá približne 16 500 t/d, čo znamená, že pri plnej prevádzke by mohla splyniť náklad štandardnej veľkosti 72 000 t za 4 – 5 dní.