Londýn 28. októbra 2024 – Spojené kráľovstvo prijalo od apríla do septembra najmenej nákladov LNG od roku 2008, keď malo v prevádzke len jeden dovozný terminál. Terajšie tri terminály Dragon (5,6 mil. t/rok), South Hook Dragon (15,6 mil. t/rok) a Isle of Grain (14,8 mil. t/rok) spolu prijali 24 nákladov, kým za rovnaké obdobie roka 2023 to bolo 41 a v roku 2022 104 nákladov. Letný dovoz LNG do Británie bol menej než 30 iba dvakrát, keď všetky tri zariadenia fungovali – v roku 2018 (26) a 2019 (28). Informoval o tom portál argusmedia.com.

Náklady LNG prichádzajúce do Británie boli v apr.-sept. najmenej rôznorodé od roku 2017, pochádzal len z piatich krajín. Dragon prijímal výlučne LNG z USA, South Hook z USA a Kataru. Isle of Grain získal LNG z USA, Alžírska, Nórska a Peru.

Spojené kráľovstvo prijalo v rokoch 2023, 2021 a 2020 LNG zo šiestich a v rokoch 2018 a 2019 z deviatich krajín. Najrozmanitejšie leto z hľadiska dodávok bolo v roku 2022, keď krajina dostala LNG z 10 krajín.

South Hook – vlastnený spoločným podnikom Qatargasu, ExxonMobilu a Totalu – bol jediným terminálom, ktorý v lete prijímal katarský LNG, v predchádzajúcich rokoch to boli všetky tri britské terminály. V sledovanom období prijal South Hook len 5 katarských nákladov, najmenej od sprevádzkovania všetkých troch terminálov. V lete 2023 ich bolo 12, v roku 2022 39. Katar tvoril v rokoch 2019-20 viac ako polovicu britského mixu LNG a v rokoch 2010-17 bol dominantným zdrojom dodávok.

Jedným z dôvodov slabších katarských dodávok do South Hook mohlo byť uzavretie trasy cez Suezského prieplavu. Všetkých päť katarských plavidiel, ktoré dodali LNG do Británie, plávalo okolo Mysu dobrej nádeje. Zmeny trasy pre útoky jemenských militantov takmer zdvojnásobila čas cesty. Žiadna firma nemá dlhodobú katarskú zmluvu, ktorá by špecifikovala britské prístavy ako exkluzívny cieľový bod.

Dopyt Európy po LNG bol počas leta slabý pre nízky dopyt po vtláčaní a silnú ponuku nórskych plynovodov. Ázijský dopyt bol naopak dostatočne silný na to, aby arbitráž medzi atlantickou a tichomorskou oblasťou zostala väčšinou otvorená. Britské ceny NBP na najbližší mesiac sa počas leta držal pod TTF počas celého leta okrem jedného dňa, vďaka čomu boli európske terminály v kontinentálnej Európe atraktívnejšie.

Budovanie dovoznej kapacity LNG v severozápadnej Európe od roku 2022 navyše výrazne znížilo úlohu Británie ako tranzitnej krajiny LNG. V lete 2022 a 2023, keď do Spojeného kráľovstva dorazilo viac LNG, bol vývoz do kontinentálnej Európy prostredníctvom plynovodov Interconnector a BBL oveľa vyšší.

Toky cez Interconnector do Belgicka klesli v apr.-sept. na 21,2 mil. m3/d z 29,2 mil v roku 2023 a 54,6 mil. v roku 2022. Dodávky cez BBL do Holandska sa v porovnaní s predchádzajúcim rokom nezmenili, klesli však o 5 mil. m3/d oproti roku 2022.

Britská spotreba plynu naďalej klesá. Dopyt – bez vtláčania do zásobníkov – klesol v sledovanom období na 98,1 mil. m3/d, zo 109,5 milióna v roku 2023, 130,6 mil. m3 v roku 2022 a 142,8 mil. v roku 2023.

Pokračujúci pokles domácej produkcie bol prevažne kompenzovaný vyššími dodávkami nórskych plynovodov. V apr. – sept. dosiahli v priemere 64,6 mil. m3/d, čo je nárast z 38,8 milióna m3 v lete 2023 a 63 mil. m3/d v roku 2022, uzavrel argusmedia.com.