Bratislava 13. marca 2025- Plynová mobilita má významné miesto v hromadnej osobnej doprave v SR. Autobusy na plynový pohon dokážu výrazne prispieť k znižovaniu emisií. Keď porovnáme autobus s CNG pohonom a autobus s dieselovým pohonom, sú tam nižšie emisie oxidu dusíka až o 70 % i výrazne nižší podiel pevných častíc, až o 95 %. V podcaste Otvorene o plyne to konštatoval profesor Miloš Poliak, dekan Fakulty prevádzky a ekonomiky dopravy a spojov Žilinskej univerzity. „Keď si predstavíme cestujúcich, ktorí čakajú na zastávke alebo autobusových staniciach, vdychujú výfukové plyny, je veľmi významné, aby sme šetrili nielen ovzdušie, ale aj zdravie tých cestujúcich, ktorí využívajú osobnú hromadnú dopravu. Čo sa týka ďalších výhod týchto autobusov, je veľmi dôležité, že majú tichšiu prevádzku v porovnaní s dieselovými autobusmi. Najmä keď si uvedomíme, koľko hluku je v mestách a čakajúci na zastávkach sú zaťažovaní hlukom, tak toto je ďalší benefit, ktorí prinášajú práve autobusy na CNG,“ upozornil Poliak. Autobusy na CNG pohon považuje za vhodné do miest aj mimo nich. „Pokiaľ ide o prímestskú dopravu, tieto autobusy majú výrazne dlhší dojazd, ak ich porovnáme s elektrickými autobusmi. To znamená, že prejsť nejakým spôsobom čisto na elektrické batériové autobusy v regionálnej doprave, na to ešte dnes nie sme pripravení. A práve tam je alternatívou CNG autobus,“ zdôraznil Poliak.
Zákon o podpore ekologických vozidiel cestnej dopravy zaviedol povinné podiely v obstarávaní nízkoemisných a bezemisných vozidiel. Čo sa týka autobusov, tak ich podiel má byť do konca tohto roka aspoň 34%. Profesor Poliak považuje za dôležité posilňovať infraštruktúru a vlastné plniace stanice dopravcov.„Infraštruktúra je jedným z významných faktorov, ktoré brzdia rozvoj, predsa len, je to veľká investícia. Nemôžeme v tom dopravcov nechať samých. Na jednej strane sme postavili legislatívu, v ktorej sme povedali, že spoločnosť má záujem znižovať dopad dopravy na životné prostredie. To znamená, že sa musí navyšovať počet vozidiel, ktoré majú nižší dosah na životné prostredie. Na druhej strane objednávatelia, ktorí objednávajú dopravnú obslužnosť, musia počítať s tým, že je potrebné pomôcť dopravcom v tom, aby sa dala zafinancovať infraštruktúra, aby sa dali zafinancovať vozidlá, ktoré – podotýkam – majú nižšie prevádzkové náklady, ale s tým, že vozidlo má nižšie prevádzkové náklady, sú obvykle spojené vyššie investičné náklady na vozidlo,“ dodal Poliak s tým, že je plne odporúča, aby sa tieto investície mohli financovať z európskych fondov.
Celý podcast Otvorene o plyne s profesorom M.Poliakom si môžete vypočuť na týchto platformách:
Soundcloud:
Spotify: