Bratislava 19. marca 2025 – Ekológia, priaznivá úroveň nákladov či možnosť finančnej podpory z rôznych zdrojov od štátnych až po európske. Také sú benefity plynovej mobility v autobusovej doprave podľa zástupcov dopravných podnikov, ktorí prezentovali svoje skúsenosti na workshope SPNZ Plynová mobilita vo verejnej autobusovej doprave.
Michal Danko, generálny riaditeľ SAD Prievidza, ktorú v auguste 2022 prevzala nadnárodná spoločnosť Transdev, vyzdvihol práve zlepšenie ekológie dopravy v znečistenom regióne hornej Nitry (ťažba uhlia, elektráreň Nováky…) ako dôvod, pre ktorý sa podnik začal zaujímať o CNG autobusy už v roku 2001. Kým vtedajší pokus nezískal financovanie a neuspel, v roku 2009 už bola podpísaná dohoda o nenávratnom finančnom príspevku pre financovanie zavádzania CNG ako pohonnej látky mestskej hromadnej dopravy v Prievidzi a Bojniciach, uviedol Danko.
Podnik získal cca 80 % z prostriedkov EÚ, 14 % zo štátneho rozpočtu, zvyšok tvorili vlastné zdroje. Na obstaranie 20 CNG autobusov bolo vyčlenených cca 5 mil. eur, na plniacu stanicu okolo 1,5 mil. eur. Tá bola postavená na podmienky stredného tlaku plynu, ktorý bol k dispozícii v areáli SAD Prievidza. Firma zvažovala aj využitie vysokého tlaku plynu, nepodarilo sa jej však vykúpiť pozemok, cez ktorý ho chcela dotiahnuť. „Bolo by to podstatne lacnejšie a malo vy to výhody aj z pohľadu budúcnosti a kapacity, ktorá by tam mohla byť,“ poznamenal Danko.
Kým pôvodná stratégia bola rozdeliť autobusy do rôznych dĺžok, štyri 12 m, zvyšok 10,5-metrové, po dlhoročných skúsenostiach sa SAD Prievidza vrátila ku koncepcii nedeliť ich. „Teraz máme zámer mať autobus dlhý 12 m, ktorý by sa dal univerzálnejšie využiť. Na dĺžke niet čo šetriť, nejde o zásadné šetriace položky,“ vysvetlil Danko.
Podnik podľa neho aktuálne (štatistika za rok 2024) prevádzkuje v MHD z 20 CNG autobusov 17. Z celkového počtu 32 vozidiel to predstavuje podiel približne 53 %. Autobusy na CNG v roku 2024 najazdili 526 243 km s celkovou spotrebou 201 026 kg CNG, teda v priemere 38,2 kg/km. Spotreba je podľa Danka porovnateľná s naftovými autobusmi.
Šéf prievidzskej SAD-ky vyzdvihol ako benefit CNG autobusov najmä ekologickú stránku veci a možnosť využiť pri ich nadobúdaní rôzne externé finančné zdroje.
SAD Prievidza chce ísť aj naďalej cestou ekologickej dopravy a využiť pritom európske zdroje. Po porovnaní nákladov na spotrebu má vypracované projekty na obstaranie 16 ks elektrobusov a využiť pri tom európske zdroje. Nezavrhuje však ani pokračovanie využívania plynovej alternatívy. Vďaka pripravenej infraštruktúru na CNG a v prípade možnosti čerpania NFP, by SAD Prievidza mohol ďalej rozvíjať aj segment CNG autobusov, dodal Danko s tým, že predstavujú veľkú príležitosť aj pre prímestskú dopravu.
Martinské skúsenosti
Dopravný podnik mesta Martin (DPMM) bol založený v roku 2021 a od 1. 1. 2022 začať jazdiť a poskytovať obslužnosť v Martine, Vrútkach a niektorých obciach v okolí, pripomenul jeho konateľ Ján Slamka.
Pri úvahách o pohone vozidiel sa DPMM a mesto Martin rozhodli ísť cestou zelenšej alternatívy voči konvenčnej nafte. Do úvahy pripadali elektrina, CNG a vodík. „Elektrobusy a vodíkové autobusy mali vysokú obstarávaciu cenu. Mesto si to v rámci vstupných prevádzkových nákladov nevedelo predstaviť a ani nemohlo dovoliť. Rozhodnutie bolo jednoduché, poďme cestou plynovej mobility,“ priblížil Slamka s tým, že v meste nebola k dispozícii plnička CNG. Do jej postavenia DPMM, ktorého partnerom je spoločnosť SPP CNG, krátko využíval mobilnú plničku.
Za tri roky prevádzky podnik zrealizoval s 35 CNG autobusmi 650 000 spojov, z toho len 38 bez náhrady. „Za tri roky prevádzky sme nemali žiadne výpadok, sme s týmto pohonom veľmi spokojní,“ konštatoval Slamka. V prvom roku fungovania, 2022, DPMM prepravil 4,3 mil. cestujúcich. Nasledujúci rok 2023 sa ukázal ako prelomový a počet prepravených cestujúcich stúpol o 700 000 na 5 miliónov. „Tu sme pocítili, že potrebujeme zvýšiť ponuku pre cestujúcich,“ uviedol šéf DPMM s tým, že zvýšenie obslužnosti v Martine si vyžaduje výstavba nových štvrtí, ako aj novej spádovej nemocnice.
Zvýšenie ponuky pre cestujúcich znamenalo, že jedno vozidlo v priemere najazdí ročne 70 000 km. Podľa Slamku sa preto DPMM pohráva sa s myšlienkou odľahčiť tieto 3-ročné vozidlá, aby vydržali aspoň počas udržateľnosti. Potreba zníženia priebehu týchto autobusov znamená potrebu doplniť vozový park a zvýšiť počet spojov, s cieľom zachovať konkurencieschopnosť dopravného podniku.
Okrem ekológie označil Slamka za benefit CNG autobusov aj to, že odbúrali veľký problém niektorých dopravných podnikov v podobe straty nafty. „Čo sa týka vodičov, máme pokoj. Šetríme náklady, keďže nemusíme kontrolovať nádrže, aby sme zistili, či nám mizne nafta. Toto je veľký benefit,“ uzavrel šéf DPMM Ján Slamka.
CNG v Ostrave
O skúsenosti z Ostravy sa podelil Tomáš Benda, vedúci odboru cestných vozidiel spoločnosti Dopravní podnik Ostrava (DPO). Firma už v roku 2015 zaradila do svojho vozového parku 90 kusov CNG autobusov s dĺžkou 12 metrov a odvtedy sa ich počty postupne rozširovali až na dnešných 227 z celkového počtu 294 vozidiel, ktorými DPO disponuje. Sú medzi nimi 12- aj 18-metrové, ale aj minibusy či dokonca dva doubledeckre.
Firma disponuje dvoma plniacimi stanicami, pričom tá v areáli Hranečník, využívajúca postupné stláčanie privedeného zemného plynu STL tlaku 0,8 bar štyrmi viacstupňovými kompresormi, je najsilnejšou v strednej Európe a zďaleka najväčšou v Českej republike, poznamenal Benda.
Nájazd autobusov DOP dosahuje aktuálne 16, 14 mil. km ročne, z toho CNG vozidlá 12, 96 mil. km za rok. Celková ročná spotreba CNG autobusov sa pohybuje na úrovni 5 mil. kg/rok. Na základe týchto aktuálnych údajov z roku 2024 Benda ocenil prevádzkové náklady CNG autobusov, ktoré sú pri 12 m autobuse 8,35 Kč/vozkm, zatiaľ čo pri 12 m naftovom 9,88 Kč/vozkm
Pokiaľ ide o spotrebu, dosahujú CNG vozidlá podobné čísla ako naftové. „Dokonca si myslíme, že pri CNG je spotreba o niečo nižšia, záleží na profile trate, klimatických podmienkach či obsaditeľnosti vozidla,“ konštatoval Benda, ktorý okrem prevádzkových a obstarávacích nákladov (s využitím dotácií) označil za hlavný benefit plynových autobusov ich ekologickosť, takú potrebnú v regióne Ostravy.