Závod Jamal LNG Foto: novatek.ru

Londýn 25. marca 2025 – Vo štvrtok 27. marca vstúpi do platnosti zákaz prekládky ruského skvapalneného zemného plynu v prístavoch Európskej únie, ktorý členské štáty schválili v rámci 14. balíka sankcií proti Rusku v júni minulého roku. Analytici z odvetvia, ktorí skúmali vplyv tohto kroku na v súčasnosti napätý globálny trh s LNG varovali, že zákaz by mohol narušiť najmä zimné dodávky z projektu Jamal LNG v severnom Rusku do Číny a na ďalšie ázijské trhy. Téme sa venoval portál spglobal.com.

Zákaz prekládky ruského LNG bol zavedený ako prvá sankcia EÚ, ktorá priamo ovplyvňuje obchodné toky projektu Jamal LNG, ktorý prevádzkuje spoločnosť Novatek. Závod s kapacitou 17,4 mtpa v Sabette na polostrove Gydan má tri skvapalňovacie linky, každú s kapacitou po 5,5 mtpa a jednu menšiu jednotku s kapacitou približne 900 000 ton ročne vybavenú domácou technológiou skvapalňovania Arctic Cascade. Zariadenie spracúva plyn z plynového poľa Tambejskoe, ktoré sa rovnako nachádza na polostrove Gydan.

Väčšina LNG z projektu Jamal sa dodáva do Európy, ale značný objem sa prekladá aj na ďalšie dodávky do Číny – najväčšieho svetového dovozcu LNG -, ktorá má o jamalský LNG eminentný záujem. Štátna spoločnosť PetroChina má podľa spglobal.com v súčasnosti s Jamal LNG podpísanú 20-ročnú zmluvu o dodávkach na úrovni 3 milióny ton LNG ročne, ktorá bola podpísaná v roku 2014 s klauzulou DES – delivered- ex-ship, teda s dodaním z lode do dohodnutého prístavu určenia. Predávajúci pri nej znáša náklady a riziká až do prístavu určenia. Náklady a riziko spojené s vykládkou tovaru už znáša kupujúci.

Materská spoločnosť PetroChina, China National Petroleum Corp., okrem toho vlastní 20 % podiel v projekte Jamal LNG, ďalších 9,9 % vlastní Fond hodvábnej cesty, dodal spglobal.com.

Zákaz prekládky by podľa portálu mohol mať za následok, že viac LNG z produkcie jamalského závodu zostane v Európe na úkor Číny. „Zdá sa, že toto opatrenie jasne presmerovalo čínsku časť odberu Jamal LNG (29,9 %) na dopyt v rámci Európy,“ povedal pre Platts, súčasť S&P Global Commodity Insights, Daisuke Harada, riaditeľ oddelenia Energy Business Unit v Japan Organization for Metals and Energy Security. „Na druhej strane Čínu ovplyvňuje aj vektor predaja v Európe, kde sú trhové ceny vyššie a nie sú tam žiadne náklady na dopravu, namiesto predaja na lacnejšom ázijskom trhu,“ dodal.

Prepravné trasy

Jamal LNG sa pri dodávkach LNG na ázijské trhy vrátane Južnej Kórey a Taiwanu vo veľkej miere spolieha na sezónne arktické lodné trasy. Od júna do novembra sa špecializované lode na prepravu LNG tzv ľadovej triedy ARC7 môžu plaviť po Severnej morskej ceste (NSR) priamo na ázijské trhy. Od decembra do mája však tieto lode musia zachádzať na západ do európskych prístavov, kde prekladajú náklady LNG na konvenčné tankery, ktoré následne pokračujú do Ázie, vysvetlil spglobal.com.

Podľa údajov Commodity Insights sa odhaduje, že tieto prekládky dodávok z Jamalu v celkovom objeme približne 2,22 mil. mt budú predstavovať približne 28 % celkových dodávok LNG z Ruska do Číny v objeme 7,81 mil. mt ročne k marcu 2025. Prekládky z Jamalu v rovnakom období tvoria približne 3 % celkového čínskeho odberu LNG, dodal Commodity Insights.

Zákaz prekládok znamená, že Rusko bude musieť hľadať alternatívne prekladiská v krajinách mimo EÚ alebo sa uchýliť k zložitým prekládkam z lode na loď (STS – ship-to-ship) na mori, pričom obe možnosti podľa zdrojov z trhu zvyšujú náklady a prevádzkové riziká.

„Rusko môže dodávať Jamal LNG do Ázie s využitím STS, keď bude NSR uzavretá, čím si zabezpečí schopnosť plniť dlhodobé zmluvy s ázijskými odberateľmi, hoci náklady a prevádzkový čas sa zvýšia,“ uviedol Lu Xiao, riaditeľ pre výskum plynu a LNG v Číne v Commodity Insights. Niektoré správy uvádzajú, že Jamal LNG koncom roka 2024 obnovil operácie STS v blízkosti prístavu Murmansk, aby uvoľnil tankery ľadovej triedy.

Riešenia novej situácie bude zrejme hľadať aj Čína. Ako uviedol jeden z obchodných zdrojov pre spglobal.com, ázijskí kupujúci môžu zvážiť odpredaj termínovaných zmluvných nákladov z Jamalu na európskom trhu a vyplnenie medzery nákupom spotových nákladov z iných regiónov, aby zmiernili vplyv zákazu EÚ. Táto stratégia je uskutočniteľná za predpokladu, že Európa bude ochotná prijímať ruský spotový LNG, uviedol ďalší obchodný zdroj a dodal, že Európa k tomu v súčasnosti nemusí byť naklonená. „Je to skôr politická ako ekonomická otázka,“ dodal zdroj.

Okrem Jamalu zásobuje čínsky trh aj ďalší ruský projekt, Sachalin-2 LNG, ktorý vyváža náklady do Číny cez nezamŕzajúci terminál Prigorodnoje.

Potrubný plyn

Niektoré trhové zdroje naznačujú, že súčasné zásoby plynu v Číne sú dostatočné na to, aby absorbovali dočasné prerušenia. „Aj keby sa dodávky z Jamalu v zime oneskorili, očakáva sa, že diverzifikovaní dodávatelia a domáce zásoby Číny zmiernia tento vplyv,“ uviedol ďalší obchodný zdroj pre spglobal.com.

Podľa čínskych colných údajov Rusko od januára 2025 predbehlo Turkménsko a stalo sa najväčším dodávateľom potrubného plynu do Číny z hľadiska hodnoty vývozu.

Gazprom, ruská štátna plynárenská spoločnosť, zvýšila svoj vývoz plynu do Číny na zmluvné maximum plynovodu Power of Siberia od 1. decembra 2024, o mesiac skôr, ako sa plánovalo, pričom objemy dosiahli 3. marca 2025 nové rekordné maximum. Očakáva sa, že dovoz plynu týmto plynovodom v roku 2025 dosiahne alebo dokonca prekročí jeho projektovanú kapacitu 38 mld. m3/rok, pričom v roku 2024 to bolo približne 30 mld. m3, uzavrel portál spglobal.com.

Aktuálny vývoj čínskeho dovozu

Ako už bolo uvedené, Čína je najväčším dovozcom skvapalneného zemného plynu na svete. Vo februári 2025 však podľa údajov čínskej colnej správy zaznamenala medziročný pokles jeho importu o 22,9 %. Naopak, dovoz potrubného plynu v rovnakom mesiaci stúpol oproti minulému roku o 7,6 %.

Krajina v januári až februári doviezla 20,31 mil. tony zemného plynu (LNG + potrubného), čo je pokles o 7,7 % oproti rovnakému obdobiu roka 2024, keď to bolo 22,10 mil. tony.

Vo februári importovala 4,54 mil. tony LNG (vo februári 2024 5,95 mil. tony).

Z čínskych colných údajov tiež vyplýva, že dovoz LNG v januári až februári medziročne klesol o 19 % na 10,6 mil. ton, kým za rovnaké obdobie minulého roka to bolo 13,2 mil. tony LNG.