Bratislava 20. februára 2025 – Priniesť informácie pre odbornú obec a členov Slovenského plynárenského a naftového zväzu o stave zavádzania systému EU ETS 2 v podmienkach Slovenskej republiky bolo cieľom workshopu „Zavádzanie EU ETS 2 a vplyv na priemysel a energetiku“, ktorý zorganizoval SPNZ. Prítomní experti Ministerstva životného prostredia sa venovali najdôležitejším pojmom a konkrétnym procesom v rámci tohto systému, ako aj povinnostiam jeho účastníkov.
Systém obchodovania s emisnými kvótami pre odvetvie budov, odvetvie cestnej dopravy a ďalšie odvetvia ETS2 je súčasť Green Dealu, resp. balíka Fit for 55, ktorý má splniť cieľ zníženia emisií skleníkových plynov o 55 %. Pre samotnú oblasť ETS2 je stanovený cieľ zníženia emisií v roku 2030 o 42 % oproti roku 2005, uviedol riaditeľ odboru politiky znižovania emisií skleníkových plynov na Ministerstve životného prostredia Šimon Lacena. ETS2 podľa neho predstavuje samostatný systém, pod ktorý spadajú emisie CO2 zo spaľovania palív v budovách, cestnej doprave a ďalších sektoroch.
Systém vychádza z revidovanej smernice 2003/87/ES o obchodovaní s emisnými kvótami. Rozhodnutím Európskej komisie z minulého roka bolo určené celkové množstvo kvót pre celú EÚ v hodnote 1,37 miliardy, pripomenul Lacena, ktorý načrtol niektoré dôležité míľniky harmonogramu ETS2.
Regulované subjekty spadajúce pod ETS2 by od 1. 1. 2025 nemali vykonávať činnosť bez povolenia na emisie skleníkových plynov. K 30. aprílu 2025 bude ohlásená povinnosť nahlasovať historické emisie za rok 2024, o rok neskôr, teda 30. 4. 2026 predložiť overenú správu o emisiách.
Samotné obchodovanie by malo byť spustené 1. januára 2027. V prípade odloženia, ktoré by mala EK oznámiť k 15. júlu tohto roku dôjde k posunu o jeden rok. Ak by sa postupovalo podľa platného harmonogramu, do 1. januára 2028 musia regulované subjekty nahlásiť priemerný podiel nákladov súvisiaci s odovzdaním kvót, ktorí premietli do svojich palív v súvislosti s ETS2. Do 31. mája 2028 potom musia odovzdať emisné kvóty za každú tonu CO2, dodal Lacena.
Právna úprava SR
V septembri 2024 nadobudla účinnosť novela Zákona č. 414/2012 Z. z. o obchodovaní s emisnými kvótami. Zo smernice 2003/87/ES vyplýva povinnosť do 31. 12. 2024 požiadať o povolenie na emisie skleníkových plynov a od 1. 1. 2025 začína monitorovanie. Povolenia sa budú vydávať do 27. marca 2025. MŽP v rovnakom mesiaci chystá stretnutie k emisnej správe, keďže regulované subjekty majú k 30. aprílu nahlasovať historické emisie za predchádzajúci rok, uviedol Lacena.
Pripomenul aj novelu zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu v gescii ministerstva financií zachytávajúceho vývoj definície regulovaného subjektu, aby bol čo najviac vyprecizovaný. Od 1. 4. 2026 by mala byť vydaná overená emisná správa, dodal riaditeľ odboru politiky znižovania emisií skleníkových plynov MŽP.
Časť povinností súvisiacich s ETS2, vyplývajúcich zo smernice2003/87/ES, Slovensko transponovalo do zákona č. 414/2012. „Okrem toho máme platné vykonávacie nariadenie EK 2018/2066 o monitorovaní a nahlasovaní emisií skleníkových plynov, ktoré sa používa pri vypracovaní monitorovacích plánov a vykonávacie nariadenie EK 2018/2067 o overovaní údajov a o akreditácii overovateľov,“ poznamenala Valentína Zemanová, ktorá sa na MŽP venuje problematike ETS2.
Príslušným orgánom pre výkon štátnej správu podľa zákona č. 414/2012 bude okresný úrad v sídle kraja. „Je to orgán, ktorý je prvým kontaktom pre podanie žiadosti, vydanie povolenia, pre prvotnú komunikáciu,“ uviedla Zemanová. Doplnila, že pre ETS2 to platí od účinnosti zákona 27.09.2024. Existujúci systém ETS1 ostáva v pôvodnom režime, do 30. 8. 2025 je v správe okresných úradov a od 1. 10. 2025 prejde takisto pod okresné úrady v sídlach krajov.
Základné pojmy
Pokiaľ ide o rozdiely medzi oboma systémami, ETS1 je systém založený na princípe, že znečisťovateľ platí. Prevádzkovateľ zariadenia vypúšťajúceho emisie do ovzdušia, odvádza kvóty za každú tonu CO2. „ETS2 je postavený na presne opačnom princípe. Je na tom prvom, ktorý uvedie dané palivo na trh,“ vysvetlila Zemanová s tým, že identifikácia regulovaných subjektov najproblematickejšia. Z dôvodu prepojenia ETS2 na zákony o spotrebných daniach s tým majú regulované subjekty dosť výrazný problém. Zemanová preto ozrejmila identifikáciu regulovaného subjektu.
„Pokiaľ si myslíte, že ste regulovaným subjektom, musíte spĺňať požiadavky každého základného pojmu. Musíte byť osoba, regulovaný subjekt podľa § 2 písm. v) zákona č. 414/2012 Z. z. Musíte uvádzať palivo na trh podľa § 2 písm. x) zákona č. 414/2012 Z. z. Palivo musí byť v rozsahu ETS2 podľa § 2 písm. w) zákona č. 414/2012 Z. z. Aspoň časť z dodávaného paliva musí byť dodávaná na Činnosti v rozsahu ETS2,Príloha 1, Tabuľka B,“ konkretizovala Zemanová, ktorá zdôraznila, že ide o živý systém, ktorý sa MŽP snaží zlepšovať, zefektívňovať, zameriavať sa na cieľovú skupinu tak, aby povolenia boli vydaný tým osobám, ktorým mali byť vydané.
Rezort preto pripravil návrh novely zákona č. 609/2007 Z. z., ktorý by mal platiť od 01.06.2025. Upravuje základné pojmy pre regulovaný subjekt, uvedenie paliva na trh a palivo, pričom najproblematickejšie boli zemný plyn a uhlie.
Podľa zákona č. 414 je regulovaný subjekt právnická osoba alebo fyzická osoba podľa osobitných predpisov, ktorá vykonáva činnosť uvedenú v prílohe č. 1 Tabuľke B, a ktorá uvádza palivo na trh. Paragraf 35 novely zákona č. 609 hovorí, že regulovaný subjekt je osoba, ktorá ma registráciu platiteľa dane. MŽP vydalo usmernenie uvádzajúce, že oprávnení spotrebitelia sú z prvotnej identifikácie vylúčení. To však neznamená, že oprávnený spotrebiteľ zemného plynu nebude regulovaným subjektom. „Pretože pokiaľ má zároveň registráciu platiteľa dane a bude spĺňať ďalšie náležitosti, je regulovaným subjektom,“ uviedla Zemanová.
Uvedenie paliva na trh označila za „kameň úrazu“. V zmysle návrhu novely zákona č. 609 ide o „dodanie alebo vlastná spotreba na účely oslobodené od dane podľa osobitného predpisu osobou podľa osobitného predpisu (podľa § 35) alebo vznik daňovej povinnosti podľa osobitného predpisu.
Pokiaľ ide o definíciu paliva, zákon č. 414 hovorí, že ide o energetický výrobok ponúkaný na použitie alebo použitý ako motorové palivo alebo vykurovacie palivo, alebo na výrobu elektrickej energie, na ktorý sa vzťahujú činnosti uvedené v prílohe č. 1 Tabuľke B, ktorým je minerálny olej uvedený v osobitnom predpise, elektrina, uhlie a zemný plyn.
Usmernenie MŹP hovorí o vylúčení elektriny ako paliva z ETS2, pretože palivá, z ktorých sa môže vyrábať (uhlie, plyn) už budú v systéme ohlásené dodávateľmi týchto palív, vysvetlila Zemanová.
Zástupkyňa MŽP spomenula aj tzv. CRF (Common Reporting Format) kategórie, teda vymedzenie toho, čo spadá a nespadá pod systém ETS2. Vymenúva ich zákon č. 414 a usmernenie v tomto zmysle vydala aj EK. Pod ETS2 spadá odvetvie budov (vykurovanie) – komerčných či obytných -, oblasť cestnej dopravy a iné sektory, teda energetika, výrobný sektor, stavebníctvo.
Zo systému sú vylúčené napríklad palivá spaľované v ETS1 (s cieľom predísť dvojitému započítavaniu emisií) či palivá s nulovým emisným faktorom, ozrejmila zástupkyňa MŽP.
Ako to funguje v praxi
Zemanová ilustrovala postup na príklade s osobou č.1 (distribútor) a osobou č.2 (dodávateľ), obaja majú registráciu platiteľa dane. Distribútor síce spĺňa definíciu regulovaného subjektu, ale nie definíciu uvedenia paliva na trh. „Ak dodávate zemný plyn a dodávate ho ďalšej osobe s registráciou platiteľa dane, automaticky viete, že toto množstvo zemného plynu neuvádzate na trh, lebo nespĺňate definíciu uvedenia paliva na trh,“ uviedla Zemanová.
Ak dodávateľ, ako osoba č. 2, dodáva zemný plyn alebo ho sám spotrebuje, a toto množstvo je už v systéme ETS1, v tomto prípade je splnená definícia regulovaného subjektu, uvedenia na trh a paliva. „Ale 100 % môjho paliva je obsiahnutého v ETS1, tým pádom pre toto množstvo nie som regulovaný subjekt, lebo by došlo k duplicite,“ upozornila Zemanová. Akonáhle však dodávateľ dodáva aj na iné účely alebo iným osobám – oprávnenému spotrebiteľovi bez registrácie platiteľa dane, teda na účely oslobodené od dane – alebo dodáva plyn napr. na vykurovanie administratívnej budovy, teda so spotrebnou daňou, je táto osoba 100-percentne regulovaným subjektom, dodala Zemanová.
Pokiaľ ide o monitorovanie, na prvotnú kategorizáciu má osoba (regulovaný subjekt) uviesť do monitorovacieho plánu množstvo paliva, ktoré uvádza na trh. V tomto prípade uvedie 100 % tohto množstva vrátane vlastnej spotreby. V ETS1 je pridaný podstatný faktor rozsahu, teda určenie CRF kategórie, bezrozmerné číslo 0 až 1. „Pre tento prúd paliva si regulovaný subjekt uvedie množstvo vlastnej spotreby do monitorovacieho plánu, ale tieto emisie sa v konečných emisiách neodzrkadlia, pretože to vynásobí nulou,“ ozrejmila Zemanová. S cieľom odpovedať na mnohé otázky spojené so systémom ETS2 MŽP ponúka na svojom webe dotazník na samoidentifikáciu regulovaného subjektu (rozposielaný aj okresnými úradmi v sídle kraja), aby si osoby podávajúce žiadosti mohli overiť, či spĺňajú príslušné náležitosti.
Žiadosť o povolenie na emisie
Žiadosť o povolenie na emisie skleníkových plynov pre regulované subjekty je podávaná na okresný úrad v sídle kraja, je obsah definuje zákon č. 414 v § 6. V zmysle prechodného ustanovenia § 38 c je v zákone ustanovené, že pokiaľ regulovaný subjekt predložil žiadosť do 31. 12. 2024, môže vykonávať činnosť (uvádzať palivo na trh) bez vydaného povolenia pod dobu 6 mesiacov od účinnosti zákona. Okresný úrad tak musí vydať povolenie do 27. 3. 2025. Ak regulovaný subjekt nestihol predložiť žiadosť do konca roka 2024 a predložil ju 1. 1. 2025 alebo neskôr, postupuje sa podľa správneho poriadku a okresný úrad má na vydanie povolenia 60 dní. V tomto prípade však ide o porušenie zákona a okresný úrad uloží regulovanému subjektu pokutu.
Pred podaním žiadosti o vydanie povolenia, keďže jednou z povinných príloh je monitorovací plán, regulovaný subjekt musí požiadať MŽP o zaregistrovanie do elektronického systému. Po registrácii ministerstvom subjekt vypracuje monitorovací plán a predloží ho na okresný úrad v sídle kraja spolu so žiadosťou.
Ministerstvo má na webe aj vzor žiadosti s pripojeným samodotazníkom, aby okresný úrad v sídle kraja vedel verifikovať, že žiadateľ je osobou, ktorá uvádza palivo na trh a je v rozsahu ETS2.
Pokiaľ ide o mechanizmus procesu schvaľovania monitorovacieho plánu. Regulovaný subjekt vypracuje monitorovací plán, odošle ho, notifikácia príde okresnému úradu v sídle kraja. Te skontroluje súlad s nariadením. Pokiaľ je plán v poriadku, schváli ho a regulovaný subjekt dostane notifikáciu. V prípade nesúladu vráti úrad plán na prepracovanie, uviedla zástupkyňa MŽP.
Po splnení požiadaviek vydá okresný úrad v sídle kraja povolenie na emisie skleníkových plynov buď do 27. 3. 2025 alebo do 60 dní v závislosti od dátumu podania žiadosti.
Keď má regulovaný subjekt povolenie, v zmysle schváleného monitorovacieho plánu monitoruje. V prípade, že počas roka príde k zmene, nariadenie rozlišuje významné a nevýznamné zmeny. „významné zmeny sú také, ktoré významne ovplyvňujú spôsob monitorovania (použitie inej úrovne, rozhodnutie dodávať iný, resp. nový typ paliva),“ vysvetlila Zemanová s tým, že na tieto zmeny je potrebná zmena povolenia. Potrebná je ďalšia žiadosť a úprava monitorovacieho plánu.
Povinnosti
Pokiaľ ide o povinnosti regulovaného subjektu podľa zákona č. 414, patria medzi ne predloženie overenej emisnej správy počas predchádzajúceho kalendárneho roka do 1. apríla (do 30.04.2025 predloží subjekt historické emisie za rok 2024), plnenie písm. a) aj v roku nasledujúcom po kalendárnom roku vyradenia RS zo systému obchodovania podľa § 6b, oznámenie každej významnej zmeny monitorovacieho plánu, oznámenie jeho zmien, ktoré nie sú významné.
Okresný úrad v sídle kraja zas rozhoduje o vydaní povolení, ich zmene alebo vyradení, oznamuje vydanie povolení MŽP a vnútroštátnemu správcovi, schvaľuje každú významnú zmenu monitorovacieho plánu, vykonáva prostredníctvom elektronického systému konzervatívny odhad, ukladá pokuty za správne delikty podľa § 28 a potvrdzuje údaje a schvaľuje zmeny v elektronickom systéme podľa § 31.
Čo sa týka pokút, okresný úrad v sídle kraja vydá pokutu od 1000 do 16 600 eur v závislosti od závažnosti porušenia povinnosti, ak regulovaný subjekt nepodá žiadosť o povolenie na emisie skleníkových plynov v určenej lehote, nedodrží požiadavky na monitorovanie emisií skleníkových plynov či požiadavky na podávanie správ o emisiách, ak nepredloží overenú emisnú správu do 1. apríla alebo neohlási zmeny.
Na ohlasovanie zmien, vydávanie povolení, ich zmenu či vyradenie zo systému sa vzťahuje správny poriadok. Naopak, ten sa nevzťahuje na konanie podľa § 21 ods. 6 písm. d) zákona č. 414, teda na schválenie zmeny, ktorá nie je významná, alebo na § 26a ods. 1 písm. g) potvrdenie o správnosti správy podľa § 21 ods. 6 písm. a).
Aktivity MŽP
MŽP plánuje na rok 2025 viaceré aktivity v súvislosti s ETS2. Výsledkom jednej z nich je slovenská verzia emisnej správy v elektronickom systéme. V marci je naplánované stretnutie s regulovanými subjektmi k emisnej správe. V tomto časovom horizonte sa MŽP bude snažiť vydať vzor vyplnenia Emisnej správy. Bude sa tiež venovať kontrole predložených historických emisií za rok 2024.
Vzhľadom na to, že ETS2 je náročný a živý systém, má MŽP ambíciu kontinuálne ho zlepšovať a zefektívňovať, a to vrátane zákona č. 414/2012 Z. z.
Pokiaľ ide o plánované vydanie vzoru potvrdenia CRF kategórií, EK Komisia len tento týždeň poskytla usmerňujúci dokument pre overovateľov. „Pri vydávaní takýchto vzorov je veľmi podstatné, aby sme nepreskočili o dva kroky, keď ešte nevieme, ako sa emisné správy majú overovať,“ konštatovala Zemanová s tým, že snahou MŽP bude neustále informovať o vykonávaných zmenách. „Veríme, že sa nám to podarí vo vhodných časoch,“ uzavrela Valentína Zemanová z MŽP SR.