Foto: Košický samosprávny kraj

Košice 7. februára 2025 – Košický samosprávny kraj (KSK) získal 9 miliónov eur na projekt Vodíkového údolia EASTGATEH2V, teda regiónu, v ktorom sa vodík produkuje, prepravuje aj spotrebúva. KSK sa  stal sa jedným z dvoch úspešných žiadateľov vo výzve, ktorú vypísala spoločnosť Clean Hydrogen JU v rámci programu Horizon Europe a zaradil sa k lídrom v oblasti vodíkových technológií v strednej a východnej Európe. V prvej fáze projektu má byť v Košiciach do polovice roka spustený 2MW elektrolyzér produkujúci ročne 170 ton zeleného vodíka. Vodík má byť využívaný ako palivo pre autobusy, odpadové vozidlá či prepravné drony.  Súčasťou projektu sú aj štúdie potrebné pre transformáciu už existujúceho potrubia na zemný plyn na vodíkové potrubie. Informuje o tom web KSK a agentúra TASR.

Európske financie umožnia Košickej župe v apríli 2025 odštartovať nadnárodný projekt spájajúci 22 partnerov zo siedmich európskych krajín. „Vodíkové údolie predstavuje udržateľný ekosystém, ktorý zahŕňa výrobu vodíka, jeho distribúciu ako aj spotrebu v rôznych formách,“ priblížil predseda KSK Rastislav Trnka s tým, že projekt zahŕňa zem, vzduch aj vodu, keďže s využitím H2 sa počíta v autobusovej, lodnej aj leteckej doprave v kraji. „Vodík je skutočne bezemisnou, respektíve zelenou energiou len vtedy, ak sa vyrobí aj spotrebuje v rovnakom regióne, pričom elektrina použitá na jeho výrobu pochádza z obnoviteľných zdrojov,“ pokračoval šéf kraja. Vďaka projektu KSK dokáže podporiť dekarbonizáciu, znížiť emisie CO2 a zachovať udržateľný rozvoj,“ dodal Trnka.

Súčasťou konzorcia, ktoré zastrešuje Košická župa, budú podľa webu KSK partneri z oblasti energetiky, dopravy a priemyslu zo Slovenska, Holandska, Veľkej Británie, Ukrajiny, Slovinska, Španielska a Nemecka.

Projekt je rozdelený do 2 etáp. V prvej by mal byť v Košiciach do polovice roku 2027 spustený 2 MW elektrolyzér s ročnou produkciou 170 ton zeleného vodíka, ktorá by mala pokrývať ročnú spotrebu 10 vodíkových autobusov v kraji, vodíkového člna aj prepravného vodíkového dronu, uviedol KSK s tým, že súčasťou projektu podľa neho bude aj inštalácia vodíkových plniacich staníc.

V druhej fáze projekt počíta s pridaním ďalšieho 2 MW elektrolyzéra a zvýšením výroby vodíka na viac ako 500 ton ročne. Rozšíriť by sa mala aj flotila regionálnych vodíkových autobusov, pribudne odpadové vozidlo s vodíkovým pohonom a ďalšie 3 prepravné vodíkové drony. Súčasťou projektu sú aj štúdie potrebné pre transformáciu už existujúceho potrubia na zemný plyn na vodíkové potrubie, ozrejmil KSK.

Trnka vidí viacero výhod, ktoré vodíkové údolie prinesie obyvateľom kraja, ekonomike aj životnému prostrediu. „Medzi hlavné benefity patria nové pracovné príležitosti v odvetviach ako je priemysel, energetika či výskum,“ zdôraznil župan. Podpora inovácií a technologického vývoja v regióne podľa neho pritiahne zahraničné investície a technologické spoločnosti, čo posilní miestnu ekonomiku. „V neposlednom rade očakávame, že sa zlepší kvalita ovzdušia v Košickom kraji, keďže vodík ako čistý zdroj energie prispieva k zníženiu emisií skleníkových plynov a škodlivých látok,“ doplnil Trnka.

KSK vyzdvihol skutočnosť, že projekt predstavuje príležitosť aj pre miestne univerzity, školy a výskumné inštitúcie, ktoré budú môcť spolupracovať na výskume a vývoji technológií spojených s vodíkom, čím podporí inovácie a zvýši úroveň technického vzdelania v regióne.

Vodíkové údolie má tiež umožniť využívanie miestnych OZE na výrobu zeleného vodíka, čím sa má znížiť závislosť od fosílnych palív a zvýšiť energetická sebestačnosť regiónu, konštatuje KSK.

Získanie grantu podľa agentúry TASR vyzdvihol Ján Weiterschütz, predseda výkonného výboru Národnej vodíkovej asociácie Slovenska, ktorá je jedným z partnerov projektu. „Našou úlohou je publicita, šírenie povedomia o vodíku a možno taká replikácia tohto úspešného projektu do budúcnosti aj na ďalšie vodíkové údolia v rámci Slovenska. To, čo by malo nasledovať možno v dlhšom horizonte, je postupne tieto údolia prepájať a vytvárať aj také vodíkové diaľnice tým, že sa prerobia transportné potrubia zemného plynu na vodíkové,“ povedal Weiterschütz.

Projekt vychádza aj z aktivít Strojníckej fakulty (SjF) a Fakulty materiálov, metalurgie a recyklácie Technickej univerzity v Košiciach (TUKE), ktoré sa už dlhodobo venujú vodíkovým technológiám, uviedla agentúra TASR. „Implementovali sme napríklad naše certifikované zásobníky do prvého slovenského vodíkového autobusu, riešili sme rôzne iné časti, ako sú separátory vodíka, kompresory vodíka, takže snažíme sa to pretaviť aj v tomto projekte,“ povedal prodekan pre inovácie a transfer technológií SjF TUKE Tomáš Brestovič, ktorý pripomenul, že vodík je ekologicky čisté palivo.

KSK sa využitiu vodíka ako zelenej energie v regióne venuje už od roku 2020, pričom bol prvou samosprávou na Slovensku s vlastnou vodíkovou stratégiou. Na základe memoránd rozvíja spoluprácu s partnermi v oblasti vodíkového priemyslu po celej Európe a v súčasnosti implementuje projekt Urýchlenie zavádzania ekologickej vodíkovej mobility v regiónoch EÚ, uzavrel web KSK.