Ilustračné foto © Tomark: Vizualizácia vodíkom poháňaného lietadla s vertikálnym vzletom a pristátím. Konečný koncept (tvar a usporiadenie trupu, krídiel, vrtúľ atď.) je predmetom výskumu.

Prešov 15. júna 2024 – Slovensko má zastúpenie medzi európskymi vodíkovými inovátormi. Európska komisia koncom mája schválila štvrtý IPCEI (Important Project of Common European Interest) projekt na podporu výskumu, inovácií a prvého priemyselného nasadenia v hodnotovom reťazci vodíka pod názvom Hy2Move. Po 4 rokoch výberových procesov pre túto schému EK v spolupráci s jej Joint Research Centre zaradila do skupiny 11 vodíkových inovátorov, ako sú AIRBUS, BMW či Michelin, aj slovenský R&D spin-off TOMARK PROTON založený východoslovenskou strojárenskou a leteckou spoločnosťou TOMARK s projektom H2 VTOL. Informoval o tom líder projektu Martin Sedlák.

„Cieľom slovenského, viac ako 6-ročného, projektu s označením H2 VTOL je do roku 2030 vyvinúť jedno z prvých vodíkom poháňaných lietadiel s vertikálnym vzletom a pristátím vhodným pre leteckú záchrannú službu, prípadne pre budúcu mestskú leteckú mobilitu,“ vysvetlil Sedlák.

Dodal, že popri tom budú vyvíjané a certifikované letecké recyklovateľné vysokotlakové vodíkové kompozitové nádrže a ventily, ktoré nájdu svoje uplatnenie aj v iných formách dopravy a priemyslu.

TOMARK PROTON bude v rámci skupiny Hy2Move pri týchto kľúčových, ale aj menších čiastkových úlohách, koordinovane spolupracovať na vytvorení základov vodíkovej mobility s nemeckou a španielskou divíziou AIRBUS-u, ako aj so spoločnosťami BMW (Nemecko), Evolution Synergetique Automotive (Španielsko), HDF (Francúzsko), Neuman & Esser (Nemecko) a Skeleton Technologies (Estónsko), vymenoval líder projektu.

Dohodnutá je tiež spolupráca s deviatimi univerzitami z Fínska, Nemecka, Estónska, Čiech a Slovenska. „VŠB – Technická univerzita Ostrava bude napríklad testovať a analyzovať kompozitové nádoby vyvíjané v spolupráci s BMW a TOMARK PROTON-om. Letecká fakulta Technickej univerzity Košice pripraví so španielskym AIRBUS-om a TOMARK PROTON-om pokrokový výukový systém pre vodíkové letectvo na báze virtuálnej reality a 3D headset-u,“ ozrejmil Sedlák.

Technologicko-ekologický projekt celoeurópskeho významu je podľa neho súčasťou vznikajúceho EastgateH2V – východoslovenského vodíkového údolia a členom nového Centra výskumu vodíkových technológií (CVVT). „Vďaka využitiu vodíka v doprave zvýši energetickú bezpečnosť a prispeje k dekarbonizácii Slovenska. Tiež povedie k posunu Slovenska v inovačnom rebríčku, zvýši investície do výskumu a vývoja a priláka vysokokvalifikovaných ľudí zo zahraničia, pričom sa predpokladá patentová ochrana 20 vynálezov,“ uviedol Sedlák.

Vzhľadom na uvedenú vysokú mieru inovácii, cezhraničných spoluprác, technologického a finančného rizika, ale tiež strategický význam pri napĺňaní cieľov Európskej zelenej dohody (klimatická neutralita do roku 2050) bol projekt H2 VTOL úspešne notifikovaný v rámci schémy IPCEI Hy2Move pre štátnu pomoc takmer 60 miliónov eur, uzavrel líder projektu Martin Sedlák.