Panamský prieplav Foto: pancanal.com

Londýn 17. mája 2024 – Preprava amerického skvapalneného zemného plynu do Ázie cez Panamský prieplav prudko poklesla, keďže nízky stav vody spôsobuje obmedzenia a oneskorenia pri tranzite. Ide pritom o preferovanú trasu, podstatne kratšiu a lacnejšiu, než predstavuje alternatíva okolo celej Afriky. Navyše producenti z USA sa pre geopolitické riziká vyhýbali aj plavbe cez Suez. Po zvýšení hladiny vody v kanáli a rokovaniach amerických exportérov s panamskými autoritami sa očakáva zlepšenie situácie. Téme sa venoval portál oilprice.com.   

V prvých troch mesiacoch roku 2024 smerovalo do Ázie cez africký Mys dobrej nádeje rekordných 24 nákladov prepravujúcich takmer 1,6 milióna metrických ton amerického LNG. Oveľa kratšou cestou cez Panamský prieplav bolo za rovnaké obdobie prepravených len 14 zásielok, čo je prudký pokles oproti 40 nákladom prepraveným v roku 2022, vyplýva z údajov spoločnosti S&P Global. Situácia podľa nej zostala vážna aj v apríli, pričom tranzity LNG cez panamské plavebné komory predstavovali menej ako 5 % z celkového počtu tranzitov, zatiaľ čo kontajnerové lode viac ako 60 % tranzitov.

„Kanál využívame vtedy, keď je to ekonomické, momentálne to tak nie je. Trh na Ďalekom východe to momentálne nepodporuje a pre dlhú čakaciu dobu, keďže nie sme prioritným zákazníkom, sa nám túto trasu v súčasnosti jednoducho neoplatí,“ povedal Corey Grindal, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Cheniere Energy, ktorá je najväčším výrobcom a vývozcom LNG v USA.

Našťastie pre amerických producentov sa situácia čoskoro zmení, tvrdí portál oilprice.com. Panamský prieplav s nimi v súčasnosti rokuje o tom, ako uspokojiť zvýšený dopyt po prechodoch, keď hladina vody v kanáli dosiahne potrebnú úroveň. Úrady prieplavu spolupracujú s prepravcami, aby zabezpečili lepšiu priechodnosť pre zákazníkov zo sektora LNG, pričom plánujú vybudovať vodné nádrže ako riešenie na zmiernenie nedostatku vody súvisiaceho s klimatickou zmenou. Novozvolený prezident Jose Raul Mulino, ktorý sa ujme funkcie 1. júla, pre Reuters povedal, že pristúpi k urýchleniu povolení pre výstavbu nádrží.

Po zvýšených zrážkach, ktoré zvýšili hladinu vody, sa napätie začalo uvoľňovať a kanál skúma budúce príležitosti, uviedol pre Reuters správca prieplavu Ricaurte Vasquez. Úrady prieplavu podľa neho budú musieť upraviť prideľovanie slotov, aby zabezpečili viac tranzitov pre LNG klientov. Preto pracujú na prieskume, ktorý zašlú klientom s cieľom identifikovať ich potreby, najmä pokiaľ ide o frekvenciu a povolenia.

Správca bez konkrétností uviedol, že je tu príležitosť prilákať exporty LNG z nových amerických zariadení, čo si vyžiada získanie povolení. Viaceré spoločnosti vrátane Cheniere Energy sa sťažovali na to, že musia znášať dlhé a nákladné čakacie doby na prekročenie kanála, keďže tankery nemajú právo prioritného prechodu.

Prieplav podľa Vasqueza hľadá spôsoby, ako týmto plavidlám zaručiť prechody, pričom počet slotov dostupných pre výrobcov LNG bude zverejnený po dokončení štúdií a dosiahnutí konsenzu so zainteresovanými spoločnosťami. „Budeme hovoriť a definovať parametre. Majú veľmi veľké ambície, v rámci ktorých by chceli mať kanál vyhradený im, ale to nie je možné, keďže by mal byť otvorený pre každý druh obchodu na medzinárodnej úrovni,“ povedal Vasquez.

Robustný rast LNG

V minulom roku sa na celkovom exporte LNG z USA Európa podieľala 66 percentami, nasledovala Ázia s 26 %, Latinská Amerika a Blízky východ spolu s ôsmimi percentami. Spoločnosť Cheniere je však veľmi optimistická, pokiaľ ide o ázijský dopyt po LNG, a to aj napriek tomu, že niektoré krajiny s veľkými ekonomikami závislými od plynu sú v súčasnosti brzdené zlým úverovým ratingom.

„Majú tendenciu spoliehať sa viac na dohody medzi štátmi. Očividne to nie je niečo, na čom sa môžeme podieľať. Thajsko a Filipíny vnímame ako veľmi atraktívne trhy,“ povedal pre agentúru Reuters obchodný riaditeľ Cheniere Anatol Feygin. Očakáva, že Čína bude v budúcnosti dovážať 100 miliónov metrických ton LNG ročne, čo je výrazný nárast z približne 64 miliónov metrických ton v roku 2022.

Minulý rok USA predbehli Katar a stali sa tak po prvý raz v histórii tohto odvetvia najväčším svetovým vývozcom LNG. Tento vývoj nastal onedlho po tom, ako sa krajina stala aj najväčším svetovým producentom ropy.

Výhľad pre LNG zostáva jasný: Americký Úrad pre energetické informácie (EIA) predpovedá, že vývoz LNG z USA sa v roku 2024 zvýši o 2 % na priemerných 12,2 miliárd stôp kubických denne (bcf/d) napriek spomaleniu produkcie zemného plynu v dôsledku nízkych cien. EIA navyše očakáva budúci robustnejší rast s nárastom exportu o 18 %, zodpovedajúci ďalším 2,1 bcf/d. Energetický dozorný orgán naopak predpovedá menej pôsobivý rast exportu zemného plynu z USA prostredníctvom plynovodov, ktorý sa v roku 2024 zvýši o 3 % (0,3 bcf/d) a o 4 % v roku 2025. EIA očakáva, že import plynovodmi v roku 2024 klesne o 0,4 bcf/d a potom sa v roku 2025 mierne zvýši (0,1 bcf/d).

Energy Intelligence, popredná spoločnosť zaoberajúca sa energetickými informáciami, oznámila, že existuje veľký záujem o dlhodobé projekty o dodávkach LNG z USA. Podľa jej odhadov projekty zahŕňajúce približne 69 mil. ton LNG ročne dosiahnu konečné investičné rozhodnutie (FID) v tomto roku, potenciálne najviac od roku 2019, keď ho získali projekty s viac ako 70 mil. ton LNG ročne. Za posledné dva roky sa zazmluvnili dodávky na úrovni viac ako 40 miliónov ton/rok. Podporili ich projekty ako Commonwealth, CP2, Delfin a Saguaro. Nové schválenia majú zvýšiť kapacitu projektov vo výstavbe o 40 % a priniesť ďalšiu vlnu dodávok v rokoch 2028-29.

Sankcie EÚ proti ruskému LNG

Je pravdepodobné, že Európa bude v nasledujúcich rokoch aj naďalej hlavným spotrebiteľom amerického LNG, pričom kontinent je pripravený odstaviť viac ruského plynu. Európska komisia navrhla sankcie na ruský sektor LNG ako súčasť svojho 14. balíka sankcií.

Navrhované sankcie priamo neobmedzujú dovoz ruského LNG do EÚ; Zabránia však krajinám EÚ prekladať ho a ďalej vyvážať a tiež zakážu zapojenie krajín EÚ do pripravovaných projektov LNG v Rusku. Opatrenia majú narušiť ruské financovanie vojny na Ukrajine, pričom predaj plynu do Európy je pre Kremeľ stále dôležitým zdrojom príjmov. Hoci ruský LNG predstavoval v roku 2023 len 5 % spotreby energie bloku, Kremľu aj tak priniesol príjmy vo výške okolo 8 miliárd dolárov.

Sankcie pravdepodobne prinútia Rusko prepracovať svoj exportný model LNG vzhľadom na to, že v súčasnosti dodáva LNG do Ázie cez Európu, pričom Španielsko, Belgicko a Francúzsko slúžia ako hlavné uzly. Ak nebudú môcť prekladať v Európe, možno budú musieť ich tankery ľadovej triedy absolvovať dlhšie cesty, povedala pre Politico Laura Page, expertka na plyn z dátovej firmy Kpler na margo ruského vývozu LNG. Rusko tak podľa nej možno nebude schopné dostať z Jamalu toľko nákladov ako doteraz, pretože ich plavidlá sa nedokážu vrátiť tak rýchlo.