Washington 12. novembra 2024 – Producenti ropy a zemného plynu v Spojených štátoch očakávajú, že druhá administratíva Donalda Trumpa zefektívni povoľovacie procesy týkajúce sa ťažby a distribúcie fosílnych palív, čo by malo viesť k nárastu ťažby ropy a zemného plynu v USA, ktorá je už teraz rekordne vysoká. To je dobre znamenie pre firmy, ktoré vyvážajú skvapalnený zemný plyn, ropu a rafinované palivá, a pravdepodobne to podporí ďalší rast vývoznej kapacity USA v oblasti týchto produktov. Podľa komentátora Gavina Maguira, ktorý píše pre agentúru Reuters môže byť väčšou výzvou nájdenie lukratívnych trhov aj vzhľadom na riziko obchodných vojen v súvislosti s možným zavedením vysokých ciel zo strany USA.

Je obzvlášť pravdepodobné, že terčom ciel zo strany nastupujúcej administratívy sa stanú európske krajiny, keďže dlhodobý obchodný deficit USA s Európou – približne 240 miliárd USD ročne – je pre Trumpových spojencov veľmi nepríjemný, konštatuje Maguire. Samotný Trump v októbri vyhlásil, že Európa „zaplatí vysokú cenu“ za to, že nenakupuje dostatok amerického vývozu, a pohrozil zavedením ciel na európsky tovar.

Európa je však zároveň najväčším trhom pre vývoz amerického skvapalneného zemného plynu aj ropy, pričom podľa údajov dátovej spoločnosti Kpler o sledovaní lodí na starý kontinent tento rok smeruje 49 % všetkých amerických dodávok LNG a 47 % amerického vývozu ropy.

Od ruskej invázie na Ukrajinu v roku 2022 musela Európa dovážať rekordné objemy palív a ropy od iných dodávateľov, z čoho profitovali najmä USA, ktoré vyexpedovali rekordné objemy týchto komodít. V roku 2023 predstavovali príjmy USA z vývozu LNG viac ako 30 miliárd dolárov a dve tretiny všetkých dodávok LNG z USA smerovali do Európy, ako uvádza americký Úrad pre energetické informácie a spoločnosť Kpler.

V roku 2023 USA vyviezli približne 10 miliárd USD ropy, pričom necelá polovica z nich smerovala do Európy, ukázali podľa Maguira údaje EIA.

Veľké zisky

Tieto americké dodávky LNG a ropy viedli k prudkému nárastu zisku pre amerických vývozcov a k cenným daňovým príjmom pre americkú štátnu pokladnicu, ktoré bude chcieť budúca administratíva chrániť.

Vysoké ceny za dovoz energie však poškodzujú aj európskych spotrebiteľov a urýchľujú energetický prechod Európy od fosílnych palív, myslí si Maguire. Spomalenie hospodárskej aktivity tiež obmedzilo priemyselné využívanie plynu a spotrebu energie a vyvolalo viac ako 20-percentný pokles dovozu LNG do Európy za prvých 10 mesiacov roku 2024 v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2023. Dovoz americkej ropy do Európy sa v roku 2024 zatiaľ vyšplhal na rekordnú úroveň, ale celkový dovoz ropy na kontinent sa znížil približne o 1 %, ukázali údaje spoločnosti Kpler.

To naznačuje, že európski dovozcovia energetických produktov majú priestor na zníženie nákupov amerického LNG a ropy, keďže celková spotreba plynu zostáva znížená, zatiaľ čo dodávky ropy od iných predajcov sú bohaté.

Na muške?

Európski politici už začínajú plánovať reakciu na Trumpove zamýšľané zavedenie ciel, pričom sa obávajú možného zhoršenia hospodárskych vzťahov s kľúčovým obchodným partnerom. Zároveň sú zapletení do obchodného sporu s Čínou, pripomína Maguire. Odborníci na medzinárodný obchod v Bruseli budú chcieť zabrániť ďalšiemu zhoršeniu ekonomickej situácie v regióne a pravdepodobne sa budú snažiť udržať silné väzby s USA aj počas ďalšieho Trumpovho funkčného obdobia.

Počas rokovaní sa však nebudú vyhýbať navrhovaniu vlastných colných opatrení, hoci už len preto, aby neboli prevalcovaní všeobecnými colnými hrozbami zo strany Spojených štátov.

Americké energetické produkty budú pravdepodobne atraktívnou možnosťou pre odvetné clá, keďže Európa môže získavať skvapalnený zemný plyn a ropu aj od iných ochotných predajcov, a tým poškodiť amerických dodávateľov bez toho, aby poškodila vlastných spotrebiteľov, tvrdí Maguire.

Riziká pre USA

Čisto teoreticky by americkí vývozcovia energetických produktov mohli presmerovať svoje dodávky k iným kupujúcim v prípade, že by Európa v rámci obchodných potýčok obmedzila ich príjem. V skutočnosti by však strata európskych odberateľov bola pre americké firmy, najmä pre vývozcov LNG, ťažkou ranou.

Všetky súčasné americké terminály na vývoz LNG sa nachádzajú buď na východnom pobreží, alebo v americkej časti Mexického zálivu, a preto majú lepšiu polohu na obsluhu atlantickej obchodnej trasy, ako keby mali posielať náklady cez Tichý oceán ázijským odberateľom.

Okrem toho, trasa z USA do Európy je len zlomkom vzdialenosti a času, ktorý si vyžaduje preprava LNG kupcom v Ázii. Napríklad, približne 12-dňová cesta z terminálu Cove Point LNG v Marylande do Wilhelmshavenu v Nemecku – hlavného európskeho dovozného centra LNG – predstavuje tretinu času cesty do Guangdongu v Číne, najväčšieho svetového odberateľa LNG.

Dlhšie cesty znamenajú dlhší čas obratu pre predajcov LNG, ktorí potrebujú rýchly návrat LNG tankerov na maximalizáciu príjmov. Hoci by predajcovia z USA mohli zachovať celkové objemy vývozu presmerovaním nákladu, ak by sa Európa stala nedostupná, zasielaním do Ázie by im pravdepodobne vznikli výrazne vyššie náklady na prepravu a čas návratu by sa zásadne predĺžil.

Predajcovia ropy by čelili podobným ťažkostiam, ak by sa aj európski kupujúci rozhodli pre iných predajcov, keďže globálnym spotrebiteľom už dobre zásobujú vývozcovia z Blízkeho východu a iných krajín.

To znamená, že americkí vývozcovia energií síce môžu očakávať zvýšenie objemu ťažby pod vedením budúcej administratívy, ale zároveň čelia rastúcemu riziku obchodnej roztržky s kľúčovými európskymi odberateľmi, ktorá môže spôsobiť, že predaj týchto dodatočných objemov bude náročný, uzavrel pre agentúru Reuters Gavin Maguire.