LNG terminál Zeebrugge Foto: ©Fluxys GIE Brussels

Brusel 6. mája 2024 – Európsky parlament minulý mesiac schválil tzv. plynový balíček vrátane možnosti zákazu dovozu ruského skvapalneného zemného plynu (LNG) na národnej úrovni. Členské štáty budú môcť zabrániť ruským firmám rezervovať si kapacity potrebnej plynárenskej infraštruktúry. Navyše, Európska komisia informovala, že ďalší sankčný balík po prvýkrát navrhne obmedzenia ruského LNG vrátane zákazu jeho prekládok v EÚ a opatrení voči trom ruským projektom – Arctic LNG 2, Usť Luga a Murmansk. Možným dôsledkom takýchto krokov sa venoval portál Natural Gas World (NGW), podľa ktorého navrhované obmedzenia v najbližších rokoch pravdepodobne neovplyvnia toky ruského LNG do Európy, vzhľadom na odpor jeho troch najväčších dovozcov – Belgicka, Francúzska a Španielska.

Tieto krajiny však môžu byť ochotnejšie pristúpiť k zablokovaniu dovozu z Ruska v priebehu niekoľkých rokov, pretože globálna ponuka postupne rastie a podmienky na európskom trhu s energiou sa zlepšujú.

EÚ bez váhania zakázala väčšinu ruskej ropy a ropných produktov v priebehu jedného roka od invázie Moskvy na Ukrajinu vo februári 2022. V tom istom období Rusko prudko znížilo dodávky plynu do Európy, jednak v odvete za západné sankcie, jednak aby sa pokúsilo prinútiť lídrov EÚ skoncovať s podporou Ukrajinu. Ani jedna strana sa však nezamerala na dovoz ruského LNG na kontinent, ktorý naopak prekvital, konštatuje NGW.

Prekvitajúci obchod

Údaje o dodávkach ruského skvapalneného zemného plynu do EÚ sa rôznia. Podľa údajov spoločnosti Kpler však Rusko minulý rok dodalo do prístavov EÚ viac ako 15,6 milióna ton (21,2 miliardy m3) LNG, čo je o niečo viac ako v roku 2022 a takmer o 40 % viac ako v roku 2021. Fínsky Institute for Energy Economics and Financial Analysis (IEEFA) zase odhadol, že terminály v Európe, vrátane tých mimo EÚ, prijali 24,72 miliardy m3 ruského LNG. Tento objem zahŕňa 19,5 miliardy m3 dovozu a 5,22 miliardy m3 prekládok na iné trhy.

Španielsko, Francúzsko a Belgicko sú podľa IEEFA zďaleka hlavnými destináciami ruského LNG v Európe, pričom v minulom roku prijali takmer celý objem ruských dodávok smerujúci na kontinent.

Žiadna z týchto krajín nedeklarovala, že využije právomoci schválené Európskym parlamentom v plynárenskom balíčku. Jediným členským štátom, ktorý zatiaľ povedal, že zablokuje ruský LNG, je Fínsko, ktoré ho tak-či-tak neodoberá, čo naznačuje, že uvedená legálna možnosť sa bude využívať len symbolicky.

Španielsko, Francúzsko a Belgicko v tejto súvislosti poukázali na ťažkosti pri implementácii schválenej politiky. Ruský LNG dostávajú väčšinou na základe zmlúv, ktoré boli dohodnuté pred vojnou a ktoré budú musieť zrušiť, aby zablokovali dodávky. Spoločnosti by sa tak mohli vystaviť vyšším cenám za LNG zo spotového trhu, ktorým by nahrádzali zmluvné objemy. A ak by vyhlásili vyššiu moc, aby sa z týchto zmlúv vyviazali, takmer určite by to viedlo k právnym krokom z ruskej strany.

Španielsko a Belgicko navyše zdôraznili, že na zákazoch sa budú musieť dohodnúť s ostatnými členskými štátmi, aby sa zabránilo tomu, že ruský LNG, ktorý neprijmú, bude jednoducho presmerovaný do iných prístavov Únie.

Čo sa týka sankcií na úrovni EÚ, ktorých prijatie naznačila Európska komisia v rámci 14. balíka sankcií proti Rusku za jeho inváziu na Ukrajinu, ešte sa uvidí, či Brusel dokáže do plánu zapojiť spomínaných veľkých dovozcov ruského LNG.

Ďalšie zvažované opatrenie, zákaz prekládok ruského LNG v EÚ, by mohlo mať vážny dosah vzhľadom na nedostatok špecializovaných tankerov ľadovej triedy v Rusku prepravujúcich skvapalnené palivo zo závodu Jamal LNG. Tieto plavidlá prepravujú svoj náklad do prístavov EÚ, kde sa potom prekladá na štandardné prepravné plavidlá na ďalšie doručenie na trh. Ak by prekládka nebola možná v Európe, tankery ľadovej triedy by museli absolvovať celú cestu sami, čo povedie k obmedzeniam prepravnej kapacity a zvýšeniu nákladov. Ale keďže sankcie sa zameriavajú iba na ruské prekládky LNG a nie na vlastný dovoz do Únie, krajiny, ktoré sa vo veľkej miere venujú prekládkovému biznisu, môžu mať snahu vyhnúť sa porušeniu existujúcich zmlúv, uviedol NGW.

Pokiaľ ide o sankcie na nové ruské projekty LNG, ako je napríklad Arctic LNG-2 spoločnosti Novatek, nie je jasné, aký významný vplyv by mohli mať nové európske reštrikcie, keďže opatrenia zavedené Washingtonom minulý rok už oddialili spustenie prvej linky tohto projektu z dôvodu nedostatku prepravnej kapacity a ťažkostiam pri hľadaní kupcov.

Obmedzený vplyv na príjmy Kremľa

Aj keby tieto opatrenia mali vplyv na toky ruského LNG do Európy, ďalšou otázkou je, či by to ovplyvnilo príjmy, ktoré Kremeľ používa na financovanie vojny na Ukrajine. Zatiaľ čo Rusko vyberá zo svojho ropného a plynárenského priemyslu veľký objem daní a za posledné dva roky túto záťaž dokonca zvýšilo, v prípade jeho LNG sektora to neplatí, pretože tomu vláda poskytla značné daňové úľavy na podporu rozvoja projektov. Napríklad závod Jamal LNG neplatí žiadnu daň z ťažby nerastov ani vývozné clo – dve hlavné metódy, ktoré Rusko používa na zdanenie producentov ropy a plynu.

Navyše, zatiaľ čo štátny Gazprom má monopol na vývoz ruského plynovodného plynovodu, hlavným vývozcom tamojšieho LNG je Novatek, okrem 9,4-percentného podielu kontrolovaného Gazpromom súkromná firma, ktorá, pokiaľ ide o dividendy, štátu významne neprispieva, uzavrel Natural Gas World.