Nikózia 26. júla 2024 – Čínske konzorcium CPP-Metron (CMC), ktoré malo vybudovať prvý cyperský terminál na dovoz LNG, odstúpilo od zmluvy s tamojšou vládou. Ide o posledný z radu mnohých neúspechov najnákladnejšieho energetického projektu v krajine, ktorým čelil a čelí napriek svojej jasnej ekonomickej a environmentálnej výhodnosti. Téme sa venoval portál Natural Gas World.
Konzorcium uviedlo, že cyperská vláda nezaplatila za prácu dokončenú v tomto roku, napriek uisteniam poskytnutým počas marcového stretnutia, ktorému predsedal prezident Nikos Christodoulides, informovala agentúra Associated Press 18. júla. „Od žiadneho dodávateľa nemožno očakávať, že bude donekonečna pracovať na úver,“ dodalo konzorcium s tým, že takúto dohodou CMC nepodpísalo.
Christodoulides v reakcii vývoj 22. júla naznačil, že za problémy projektu môže čínske konzorcium. „Prvá vec, ktorú chcem s absolútnou istotou povedať, je, že tento projekt nemal byť nikdy zverený tejto spoločnosti,“ povedal a trval na tom, že projekt bude zrealizovaný.
Cyprus plánuje terminál na dovoz LNG od roku 2010 a partnerstvo s CPP-Metron je už štvrtým pokusom o spustenie projektu. Cyprus je ako ostrov izolovaný od ostatných regionálnych energetických systémov a je jediným členom EÚ, ktorý nemá prepojenie s inými štátmi bloku. Krajina vyrába elektrickú energiu s použitím veľkého množstva vykurovacieho oleja. Dôsledkom je, že cyperskí spotrebitelia platia jedny z najvyšších cien za elektrinu v Európe, nehovoriac o značných emisiách, ktoré ešte viac zvyšujú účty pre spotrebiteľov v dôsledku pokút EÚ za vypustený uhlík.
Vláda odhaduje, že dovoz LNG by mohol znížiť náklady na výrobu elektriny o 15 – 25 % a obmedziť uhlíkovú stopu Cypru o 30 %. Projekt teda dáva jasný ekonomický a environmentálny zmysel. Otázkou teda je, prečo sa ho nedarí úspešne dokončiť, poznamenal NGW.
Ťažkosti od začiatku
Cyperská štátna spoločnosť Natural Gas Public Company (DEFA) a jej dcéra Natural Gas Infrastructure Company (ETYFA) uzavreli v decembri 2019 so spoločným podnikom CPP-Metron kontrakt na vybudovanie terminálu Vasiliko v hodnote 300 miliónov €.
V správe zverejnenej tento rok v januári cyperský kontrolný úrad zaznamenal nezrovnalosti v procese výberového konania, ktoré viedli k oneskoreniam a značne nafúknutým nákladom. Konkrétne poukázala na nedostatok transparentnosti, závažné porušenia právnych predpisov o verejnom obstarávaní vrátane údajného zvýhodňovania – dve z troch konzorcií, ktoré sa uchádzali o zákazku, boli vylúčené z dôvodu nesplnenia podmienok. Podľa kontrolného úradu sa vyskytli aj problémy s kvalitou a bezpečnosťou v súvislosti s dizajnom plávajúcej skladovacej a regasifikačnej jednotky (FSRU).
Podľa pôvodnej zmluvy mala realizácia projektu trvať 22 mesiacov. Došlo však k početným oneskoreniam – čiastočne pre pandémiu – a hlavné práce na infraštruktúre sa začali až v roku 2023. Od roku 2019 líder konzorcia CPP – ktorý nemal žiadne predchádzajúce skúsenosti s projektmi LNG, predložil štyri termíny dodania terminálu: september 2022, júl 2023, október 2023 a júl 2024. Všetky však zostali premeškané. Navyše, konzorcium minulý rok požadovalo ďalších 200 miliónov eur na dokončenie prác, čo Cyprus odmietol zaplatiť. To viedlo konzorcium k postúpeniu veci na arbitrážny súd v Londýne.
Ďalej je problém s FSRU Prometheus, ktorá má byť nasadená v termináli. Momentálne čaká v lodenici COSCO v Šanghaji. Jej prestavba z LNG tankera a následné námorné skúšky boli ukončené minulý rok.
Podľa mediálnych správ CMC požaduje ďalších 32 miliónov eur za odovzdanie plavidla. Čo bude ďalej, nie je jasné. Cyprus sa určite bude chcieť vyhnúť nákladnému arbitrážnemu urovnaniu bez toho, aby dostal FSRU, za ktorú zaplatil. V tomto prípade by vláda v podstate musela začať projekt úplne od začiatku, s ešte väčšími nákladmi a omeškaniami. Aj po prevzatí FSRU bude ešte potrebné dokončiť ostatné časti terminálu.
Otázka nákladov nezaujíma len cyperských daňových poplatníkov. EÚ poskytla projektu grant vo výške 101 miliónov € prostredníctvom nástroja Connecting Europe Facility, zatiaľ čo Európska investičná banka schválila pôžičku vo výške 150 miliónov €. Európska komisia 24. júla pre cyperské médiá uviedla, že zvyčajne nekomentuje obchodné rozhodnutia, ale že prehodnocuje potenciálne vplyvy odchodu CMC na financovanie projektu. „Komisia je odhodlaná ukončiť energetickú izoláciu Cypru a podporuje tento projekt politicky a finančne,“ uviedol hovorca.
Ak by projekt zlyhal a prostriedky EÚ by sa premrhali na zaplatenie arbitrážneho urovnania a iných utopených nákladov, Cyprus bude mať problém získať takúto podporu druhýkrát. Bude pod oveľa väčším dohľadom nielen z dôvodu zlého riadenia projektu, ale aj pre menej pozitívny postoj EÚ k investíciám do plynu, upozornil NGW.
Úrad Európskej prokuratúry (EPPO) navyše vo štvrtok (25. 7.) uviedol, že začala vyšetrovanie projektu terminálu Vasiliko pre podozrenie z podvodu pri obstarávaní, zo sprenevery fondov EÚ a korupcie.
Vyšetrovanie podľa EPPO podnietila práve spomínaná správa kontrolného úradu. Zástupca hovorcu vlády Yiannis Antoniou uviedol, že štát bol o vyšetrovaní EPPO informovaný od marca. „Pokyny prezidenta republiky sú na úplné vyšetrenie tejto záležitosti. Nikto nestojí nad zákonom a pri zásadách transparentnosti a zodpovednosti nebudú existovať žiadne výnimky,“ dodal podľa cyprus-mail.com. Antoniou dodal, že cyperské orgány od marca plne spolupracujú s Európskou prokuratúrou, aby zabezpečili vykonanie hĺbkového vyšetrovania a vyvodenie zodpovednosti.
Slimačie tempo
Oneskorenia a neúspechy v projekte dovozu LNG odzrkadľujú slimačie tempo Cypru pri rozvoji vlastných morských zdrojov zemného plynu. Pri pobreží ostrova sa podarilo nájsť množstvo stredne veľkých až veľkých objavov plynu, pričom prvým z nich bolo v roku 2011 pole Afrodita, ktorého zásoby sa odhadujú na 127 miliárd m3.
Uvedenie týchto zdrojov do prevádzky však bolo zmarené ťažkosťami pri hľadaní ich vhodnej cesty na trh a nezhodami medzi prevádzkovateľmi a vládou v súvislosti s koncepciami rozvoja. Vybudovanie plynovodu z ktoréhokoľvek z týchto objavov na Cyprus sa dlho považovalo za nerealizovateľné z dôvodu nízkeho potenciálneho dopytu na ostrove.
Prevádzkovateľ spoločnosti Aphrodite, americký Chevron, a cyperská vláda dosiahli predbežnú dohodu o rozvoji Aphrodite v decembri 2023, ale táto dohoda zakrátko nato padla a rokovania pokračovali. Pôvodný koncept navrhnutý bývalým operátorom Noble, ktorého Chevron kúpil v roku 2020, navrhoval plávajúcu výrobnú jednotku (FPU), ktorá by umožnila export tankermi, pričom plyn mal byť dodávaný do spracovateľských zariadení spoločnosti Shell West Delta Deep Marine na pobreží Egypta. Odtiaľ mal byť dodávaný na domáci egyptský trh a do exportného terminálu Idku LNG spoločnosti Shell. Chevron neskôr navrhol iba tri ťažobné vrty namiesto pôvodne plánovaných piatich.
Začiatkom tohto roka americká spoločnosť predložila ďalší optimalizovaný plán rozvoja, ktorého podrobnosti neboli zverejnené, ale cyperská vláda ho považovala za neprijateľný.
Exekutíva ostrova sa prikláňa k exportu do Izraela, kde by sa plyn mohol tiež skvapalniť, ak by Chevron, prevádzkovateľ tamojších polí Leviathan a Tamar, pokračoval v pláne vybudovať plávajúci LNG terminál. Táto možnosť by si vyžadovala výstavbu 300-kilometrového potrubia a zvažuje sa aj v súvislosti s ďalšími nálezmi mimo Afrodity, vrátane objavu Cronos talianskej spoločnosti Eni.
Očakáva sa však, že cyperský plyn sa dostane na trh najskôr v roku 2027 – a to je optimistický odhad cyperskej vlády, uzavrel NGW.