Bratislava 26. februára 2025 – Člen Slovenského plynárenského a naftového zväzu, advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS pravidelne sleduje všetky zmeny energetickej, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy.

V januári 2025 nadobudli účinnosť novely cenových vyhlášok v oblasti elektroenergetiky, plynárenstva, tepelnej energetiky, novela zákona o energetike, ako aj novely pravidiel pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinoupravidiel pre fungovanie vnútorného trhu s plynom.

Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS upozorňuje aj na nové legislatívne povinnosti pre tzv. prevádzkovateľov základných služieb a kritických služieb v sektore energetiky.

Novinkou sú aj špecifikácie a výzvy Envirofondu SIEA. Zverejnené boli tiež usmernenia MH SR ku kompenzáciám a dotáciám cien energií pre rok 2025.

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac január 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.

Prajeme vám príjemné čítanie!

ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE nie
Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii nie
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike nie
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti nie
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu nie
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov nie
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE nie
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny nie
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny nie
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou nie
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom nie
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy nie
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku nie
Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve nie
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností nie
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve nie
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z.  ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu nie
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny nie
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií nie
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti
o vydanie povolenia
nie
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE nie
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike nie
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike nie
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom nie
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny nie
TEPELNÁ ENERGETIKA
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike nie
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla nie
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov nie
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu nie
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike nie
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa nie
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny nie
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla nie
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom nie
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody nie

Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V Zbierke zákonov SR neboli v mesiaci január 2025 publikované žiadne zmeny vyššie uvedených právnych predpisov.

2.    MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

    Nová ohlasovacia povinnosť voči NBÚ pre prevádzkovateľov základných služieb a kritických služieb v sektore energetiky

Od 1. januára 2025 nadobudla účinnosť novela zákona č. 69/2018 Z. z. o kybernetickej bezpečnosti (ďalej len „Zákon o kybernetickej bezpečnosti“), ktorá implementuje smernicu NIS 2.

Nová legislatíva zavádza povinnosti pre tzv. prevádzkovateľov základných služieb a kritických služieb v zákonom vymedzených oblastiach (napr. v oblasti energetiky kam spadajú služby v elektroenergetike, plynárenstve, tepelnej energetike  atď.).  

Ak do tejto kategórie patríte, musíte napríklad:

Ak sa identifikujete ako prevádzkovateľ základnej služby, máte povinnosť ohlásiť saNárodnému bezpečnostnému úradu (NBÚ) do 60 dní odo dňa začatia poskytovania služieb, resp. 60 dní odo dňa nadobudnutia účinnosti nového znenia Zákona, teda najneskôr do 3. marca 2025.  V opačnom prípade môže NBÚ uložiť pokutu až do výšky 500 000 EUR. Po vašom oznámení NBÚ rozhodne o tom, či vašu spoločnosť zapíše alebo nezapíše do registra prevádzkovateľov základnej služby.

Bližšie informácie ohľadom novej ohlasovacej povinnosti nájdete v našom článku Nové povinnosti v oblasti kybernetickej bezpečnosti: Ste prevádzkovateľom základnej služby?

    ÚRSO zverejnil prehľad základných zmien pre odberateľov v nových vyhláškach o pravidlách trhu

         ÚRSO dňa 13.1.2025 uverejnil na svojom webovom sídle prehľad základných zmien účinných od 1.1.2025 vo vyhláške ÚRSO  č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy v znení neskorších predpisov (ďalej len „pravidlá trhu s elektrinou“) a vyhláške ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete v znení neskorších predpisov (ďalej len „pravidlá trhu s plynom“).

         Zmena pravidiel trhu s elektrinou z pohľadu ÚRSO prináša pre bežných odberateľov, okrem iného, najmä:

         Zmena pravidiel trhu s plynom z pohľadu ÚRSO prináša pre bežných odberateľov, okrem iného, najmä:

Viac k danej správe sa dočítate na tomto odkaze.

    ÚRSO informuje o hlavných zmenách pre odberateľov v nových cenových vyhláškach

Dňa 1.1.2025 nadobudli účinnosť nové cenové vyhlášky v oblasti elektroenergetiky, plynárenstva, aj tepelnej energetiky.

ÚRSO dňa 10.1.2025 uverejnil na svojom webovom sídle prehľad najzásadnejších zmien v rámci cenových vyhlášok pre bežných spotrebiteľov.

  • (ďalej len “cenová vyhláška v elektroenergetike”) prináša:

–        oslobodenie spoločenstva vlastníkov bytov a nebytových priestorov v bytovom dome od platby tarify za prevádzkovanie systému elektriny vyrobenej a spotrebovanej bez využitia distribučnej sústavy,

–        úpravu výpočtu ceny za pripojenie zariadenia na výrobu elektriny alebo zariadenia na uskladňovanie elektriny bez existujúceho odberného miesta, čo nebolo doteraz legislatívne riešené.

  • ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v plynárenstve (ďalej len „cenová vyhláška v plynárenstve“) prináša:

–           pre domácnosti nižšie ceny za dodávku tepla, vzhľadom ku skutočnosti, že určenie maximálnej ceny za služby obchodníka pri dodávke plynu koncovému odberateľovi plynu na výrobu tepla a dodávku tepla bude transparentné a na základe trhových faktorov s predpokladom postupnej eliminácie neprehľadných neprimeraných cien, ktoré sa mohli uplatňovať pri dodávke plynu výrobcom tepla.

  • ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike v znení vyhlášky č. 141/2024 Z. z. (ďalej len „cenová vyhláška v tepelnej energetike“) prináša:

–           zmenu v regulácii maximálnej výšky ceny zemného plynu na výrobu tepla a dodávku tepla pre zmluvy o dodávke plynu a zmluvy o združenej dodávke plynu na výrobu tepla uzatvorené od 1. 1. 2025. ÚRSO akceptovanou pre cenu tepla bude maximálna cena za služby obchodníka na výrobu a dodávku tepla pre zmluvy uzatvorené medzi výrobcom tepla (koncovým odberateľom plynu) a dodávateľom plynu najviac vo výške, ktorá je súladná s vyhláškou č. 390/2024 Z.z.,

–           precizovanie pojmu „prepojený podnik“ a súčasne nahradenie tohto pojmu kvôli jednoznačnému výkladu v praxi pojmom „previazaný podnik“. Úprava ustanovenia sa týka regulovaných subjektov, ktoré koexistujú v tzv. reťazci dodávateľov tepla a položky primeraný zisk.

Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.

    Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu

Dňa 17.1.2025 bol Národnej rade Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“) doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu“) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (číslo legislatívneho procesu: LP/2024/618).

         Cieľom predkladaného návrhu zákona je:

Tento zákon má nadobudnúť účinnosť 1.5.2025 okrem čl. I bodov 1 až 49, 51 až 53, čl. II bodu 3 a čl. III bodov 1 až 4, ktoré nadobúdajú účinnosť 1.7.2025.

Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý je v štádiu rozhodovania predsedu NR SR, možno sledovať na tomto odkaze a tiež TU.

     Výzva MoF – 3/2025 na podporu investícií na výrobu energie z obnoviteľných zdrojov energie, a na podporu vysoko účinnej kogenerácie

Dňa 15.1.2025 Enviromentálny fond (ďalej len „Envirofond“)  zverejnil na svojom webovom sídle informáciu, že vyhlasuje výzvu MoF – 3/2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie finančných prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov Modernizačného fondu na podporu investícií na výrobu energie z obnoviteľných zdrojov energie a na podporu vysoko účinnej kogenerácie.

Predmetná výzva vrátane príloh a dokumentov je dostupná TU.

Poskytovateľom pomoci podľa tejto schémy je Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej len „MŽP SR“) a vykonávateľom je Envirofond.

Príjemcom pomoci (žiadateľom) je podnik v zmysle článku 107 ods. 1 ZFEÚ, t. j. subjekt, vykonávajúci hospodársku činnosť, ktorému sa poskytuje pomoc na realizáciu oprávnených projektov podľa tejto schémy bez ohľadu na jeho právne postavenie, spôsob financovania a bez ohľadu na to, či dosahuje zisk. Hospodárskou činnosťou sa pritom rozumie každá činnosť spočívajúca v ponuke tovarov a/alebo služieb na trhu. Pomoc podľa tejto schémy je možné poskytnúť podnikom vo všetkých veľkostných kategóriách.

Odhadovaný rozpočet tejto výzvy je pre celé obdobie 2024 – 2026 vo výške 350 miliónov eur.

Pre žiadateľov o poskytnutie finančných prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov Modernizačného fondu k výzve MoF – 3/ 2025 je na webovom sídle Envirofondu zverejnená príručka, dostupná TU.

Žiadatelia majú zároveň možnosť zúčastniť sa online webinára – školenia pre žiadateľov, ktorý sa uskutoční dňa 18.2.2025 od 9:15 do 13:30 hod prostredníctvom platformy MS TEAMS. Pre účasť na online webinári je potrebné prihlásenie prostredníctvom tohto registračného formulára.

Bližšie informácie k výzve MoF – 3/2025 sa dozviete na tomto odkaze.

    Výzva MoF – 4/2025 na podporu investícií na zvyšovanie energetickej hospodárnosti existujúcich verejných budov

Dňa 28.1.2025 Envirofond uverejnil informáciu o vyhlásení výzvy MoF – 4/ 2025 na predloženie žiadostí na poskytnutie finančných prostriedkov formou dotácie na projekty z prostriedkov Modernizačného fondu na podporu investícií na zvyšovanie energetickej hospodárnosti existujúcich verejných budov.

Výzva MoF – 4/ 2025 vrátane všetkých relevantných príloh a dokumentov je k dispozícii TU.

Znenie samotnej výzvy je dostupné TU.

Cieľom danej podpory sú investície do aktivít a opatrení zameraných na zvyšovanie energetickej hospodárnosti existujúcich verejných budov s dôrazom na ochranu ovzdušia.

Alokácia pre danú výzvu je stanovená vo výške 200 mil. eur.

Oprávnenými žiadateľmi sú subjekty štátnej správy a ostatné subjekty verejnej správy špecifikované vo výzve.

Termín uzavretia hodnotiaceho kola 1 je stanovený na 30.4.2025.

Envirofond súčasne pozýva žiadateľov na online webinár – školenie, ktoré sa uskutoční dňa 11.3.2025 od 9.15 do 12.00 hod na platforme MS TEAMS. Pre účasť na seminári je potrebná registrácia prostredníctvom tohto registračného formulára.

Ďalšie informácie sú dostupné na tomto odkaze.

    Výzva SIEA zameraná na podporu zníženia energetickej náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách

Dňa 13.1.2025 vyhlásila Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“) výzvu z Programu Slovensko zameranú na podporu zníženia energetickej náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách (kód: PSK-SIEA-007-2024-ITI-EFRR). Výzva je určená pre projekty integrovanej územnej investície.

Znenie výzvy spolu s prílohami je dostupné TU.

Cieľom je zlepšenie energetickej hospodárnosti a obnova verejných budov, ako aj podpora inštalácie zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie.

Celkovo je zo zdrojov Európskej únie vyčlenených 148 036 180 eur.

Táto výzva je určená pre verejný sektor. O nenávratné finančné prostriedky môžu žiadať samosprávne kraje, mestá, obce, ako aj ich príspevkové a rozpočtové organizácie v rámci celého Slovenska.

Jednou z podmienok je, že celkové oprávnené výdavky na projekt musia byť vyššie ako 201 000 eur a musí byť schválený vo forme Projektového zámeru Radou partnerstva alebo Kooperačnou radou udržateľného mestského rozvoja (UMR). Obnovená budova zároveň musí dosiahnuť plánovanú úsporu primárnej energie minimálne 30 %.

Pre záujemcov o podporu je pripravený aj informačný seminár, ktorý sa uskutoční 13.2.2025 v Bratislave (viac TU).

Viac informácií k danej výzve nájdete na tomto odkaze a tiež TU.

    Zoznam činností, na ktoré možno predložiť žiadosť o podporu na rok 2025 a predpokladaný termín zverejnenia

Na webovom sídle Envirofondu bol ku dňu 29.1.2025 zverejnený aktualizovaný zoznam činností, na ktoré bude možné predložiť žiadosť o podporu na rok 2025 spolu s predpokladaným termínom zverejnenia.

Zoznam aktualizovaný k 29.1.2025 je dostupný TU.  

     Oznámenie MH SR k nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 386/2024 Z. z., ktorým sa ustanovujú výšky taríf pre koncových odberateľov plynu v domácnosti a ostatných vybraných zraniteľných koncových odberateľov plynu

         Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“) na svojom webovom sídle zverejnilo oznámenie k nariadeniu vlády Slovenskej republiky č. 386/2024 Z. z., ktorým sa ustanovujú výšky taríf pre koncových odberateľov plynu v domácnosti a ostatných vybraných zraniteľných koncových odberateľov plynu.

         Predmetné oznámenie MH SR je k dispozícii TU.

V zmysle oznámenia má dodávateľ povinnosť od 1.1.2025 v cenách za služby súvisiace s distribúciou plynu použiť distribučné tarify určené v oznámení, pričom variabilné sadzby a sadzby za krytie strát sa posudzujú v súčte podľa tabuľky uvedenej v oznámení.

Prevádzkovateľ distribučnej siete (ďalej len „PDS“) bude za domácnosti a vybranú skupinu zraniteľných odberateľov uplatňovať voči dodávateľom plynu sadzby uvedené v tabuľke podľa oznámenia. Zároveň bude PDS za domácnosti a vybraných zraniteľných odberateľov kompenzovaný za rozdiel sadzieb podľa rozhodnutia ÚRSO č. 0025/2025/P a sadzieb podľa tabuľky, a to:

Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.

    Usmernenie MH SR k úhrade rozdielu ceny tepla pre rok 2025 v zmysle nariadenia vlády SR č. 382/2024 Z. z.

       Dňa 13.12.2024 schválila Vláda SR, s účinnosťou od 1.1.2025, nariadenie vlády SR č. 382/2024, ktorým sa ustanovuje maximálna cena za regulovanú dodávku tepla pre vybraných koncových odberateľov tepla na rok 2025 a podmienky jej uplatnenia (ďalej len „nariadenie č. 382/2024“).

         Nariadenie č. 382/2024 je dostupné TU.

         MH SR v súlade s § 1 odsek 5) nariadenia č. 382/2024vydalo Usmernenie Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky na poskytovanie úhrady dodávateľom tepla v súvislosti s dodávkou tepla pre koncových odberateľov tepla v bytových budovách, zariadeniach sociálnych služieb zapísaných do registra sociálnych služieb, prevádzkach zariadení sociálnoprávnej ochrany detí a sociálnej kurately a študentských domovoch realizovanou v roku 2025(ďalej len „usmernenie MH SR“).

         Usmernenie MH SR je dostupné TU.

         Usmernenie MH SR určuje podrobnosti mechanizmu pre priebežné vyplácanie úhrady rozdielu ceny tepla pre rok 2025 a je záväzné pre všetkých dodávateľov tepla, ktorí požiadajú o úhradu rozdielu medzi cenou tepla schválenou alebo určenou ÚRSO a cenou tepla určenou nariadením č. 382/2024.

         Bližšie informácie vrátane ďalších relevantných dokumentov sú dostupné na tomto odkaze.

    Usmernenie MH SR na poskytovanie kompenzácie dodávateľom elektriny/plynu v súvislosti s dodávkou elektriny/plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny/plynu realizovanou v roku 2025

MH SR na svojom webovom sídle zverejnilo usmernenie z januára 2025 ku poskytovaniu kompenzácie dodávateľom elektriny/plynu v súvislosti s dodávkou elektriny/plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny/plynu realizovanou v roku 2025.

Predmetné usmernenie MH SR je dostupné TU.

Dané usmernenie vydalo MH SR s cieľom naplniť nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 384/2024 Z. z., ktorým sa ustanovuje maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu a cena za prístup do prepravnej siete a prepravu plynu pre koncových odberateľov plynu v domácnosti, maximálna cena za časť regulovanej dodávky elektriny pre vybraných zraniteľných odberateľov elektriny a maximálna cena za časť regulovanej dodávky plynu a cena za prístup do prepravnej siete a prepravu plynu pre vybraných zraniteľných odberateľov plynu na rok 2025 a podmienky ich uplatnenia (ďalej len „nariadenie č. 384/2024“).

Nariadenie č. 384/2024 je k dispozícii TU.

Bližšie informácie k poskytnutiu kompenzácie sa dozviete na tomto odkaze.  

    OKTE vyhodnotil verejnú konzultáciu zmeny technickej špecifikácie externých rozhraní systému EDC

Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) dňa 23.1.2025 na svojom webovom sídle zverejnil oznam, že v čase od 9.1.2025 do 19.1.2025 prebiehala verejná konzultácia ku zmenám technickej špecifikácie externých rozhraní pre účastníkov trhu pre informačný systém EDC (ďalej len „TŠVD“).

Avizovaná zmena súvisela s doplnením časového vymedzenia správ AGR 17 až AGR 19.

OKTE vo svojom ozname informuje, že do verejnej konzultácie sa v uvedenom čase nezapojili účastníci trhu, a tým pádom neboli vznesené ani žiadne pripomienky.

Zmena TŠVD EDC na verziu 1.32 je dostupná TU
Termín nasadenia do prevádzky je 19.3.2025..

Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.

    OKTE informuje o povinnosti nahlasovania algoritmického obchodovania

       Dňa 14.1.2025 OKTE zverejnil na svojom webovom sídle upozornenie, že na základe otvoreného listu od ACER (dostupný TU) existuje povinnosť pre účastníkov trhu využívajúcich algoritmické obchodovanie nahlásiť túto skutočnosť v centralizovanom európskom registri účastníkov veľkoobchodného trhu s energiou (CEREMP).

         Viac k registrácii účastníkov trhu a aktualizácii údajov (CEREMP) možno zistiť TU.

         OKTE pripomína, že táto nahlasovacia povinnosť účastníkov trhu vznikla 7.5.2024.

         Viac k danému oznamu sa dočítate na tomto odkaze.

    OKTE informuje o vyhodnotení verejnej konzultácie zmeny technickej špecifikácie externých rozhraní ISOZE

       Dňa 13.1.2025 OKTE oznámil, že od 31.12.2024 do 10.1.2025 prebiehala verejná konzultácia k pripravovaným zmenám technickej špecifikácie externých rozhraní pre účastníkov trhu pre informačný systém zúčtovateľa podpory OZE a KVET –  ISOZE (ďalej len „TŠVD OZE“).

         Plánovaná zmena súvisela s doplnením podpory viacerých základov dane a sadzieb DPH v prípade opravných vyhodnotení výkupu.

         OKTE uvádza, že do verejnej konzultácie sa v uvedenom čase nezapojili účastníci trhu, a teda neboli vznesené žiadne pripomienky. Zmena TŠVD OZE na verziu v1.2 je dostupná TU.

         Predpokladaný termín nasadenia do prevádzky je 11.03.2025..

         Bližšie informácie sú dostupné TU.

    ÚRSO informuje, že nevidí dôvod na dodatočné náklady pre výrobcov tepla

          ÚRSO dňa 31.1.2025 na svojom webovom sídle zverejnil svoju reakciu na situáciu, v rámci ktorej viacerí výrobcovia tepla v SR obdržali oznámenie od dodávateľa plynu SPP, a.s. ohľadne dodatočných prepravných nákladov, ktoré vznikli v dôsledku nepredĺženia zmluvy na prepravu zemného plynu z Ruska do SR cez územie Ukrajiny od 1.1.2025.

          Podľa informácií v oznámení dodávateľa plynu o uplatnení ceny za služby, ktoré súvisia s prepravou plynu podľa prepravnej trasy z nemeckého obchodného bodu THE, dodatočné náklady na prepravu plynu od 1.1.2025 vznikli v dôsledku nepredĺženia zmluvy na prepravu zemného plynu cez územie Ukrajiny, ktorej účinnosť sa skončila k 31.12.2024 a následného zastavenia toku zemného plynu cez vstupný bod Veľké Kapušany. Pre zabezpečenie dostatočného množstva zemného plynu pre spotrebiteľov plynu prišlo ku zmene medzinárodných prepravných trás zemného plynu, konkrétne z pôvodnej prepravnej trasy na prepravnú trasu z nemeckého obchodného bodu THE.

          ÚRSO vo svojej reakcii k uvedenému oznámeniu dodávateľa plynu uvádza, že dodávateľ plynu by mal regulovanému subjektu preukázať zodpovedajúcu výšku nákladov na prepravu plynu spojenú so zmenou prepravnej trasy plynu v súlade s § 19 ods. 7 vyhlášky ÚRSO č. 208/2023 Z. z.,  ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete, ako aj zdokladovať, že nákup plynu na zabezpečenie dodávky plynu pre regulovaný subjekt sa uskutočňuje prostredníctvom nemeckého obchodného bodu THE.

          Podľa slov predsedu ÚRSO však ÚRSO od začiatku roku 2025 nezaznamenal toky plynu cez vstupné body prepravnej siete, ktoré by preukazovali, že nákup plynu sa uskutočňuje prostredníctvom prepravnej trasy z nemeckého obchodného bodu THE, teda ÚRSO k 31.1.2025 nezistil výraznú zmenu ekonomických parametrov, z ktorých sa vychádzalo pri určení ceny alebo schválení ceny v cenovom konaní, a teda nezistil dôvod na zmenu vydaného cenového rozhodnutia.

         Viac k správe ÚRSO sa dozviete TU.

    ÚRSO informuje, že začal cenové konania v teple

         ÚRSO dňa 21.1.2025 na svojom webovom sídle informoval, že začal z vlastnej iniciatívy cenové konania v teple.

         Začatie cenových konaní je reakciou ÚRSO na zníženie cien zemného plynu na burzách koncom roka 2024. Podľa slov ÚRSO začatie cenových konaní má za cieľ znížiť domácnostiam variabilnú zložku ceny tepla v odôvodnených prípadoch, už počas roka 2025 bez toho, aby museli čakať na zúčtovanie v marci/apríli roka 2026.

         ÚRSO vo svojej správe uvádza, že z vlastného podnetu oslovil 173 dodávateľov tepla s tým, či a ako sa im bude meniť cena zemného plynu na výrobu tepla na rok 2025 a či títo dodávatelia plánujú podať na ÚRSO žiadosť o zmenu ceny tepla. Následne, u tých oslovených dodávateľov tepla, ktorí budú mať výrazne nižšiu nákupnú cenu zemného plynu na výrobu tepla na rok 2025 v porovnaní s rokom 2024 a neplánovali žiadať ÚRSO o zmenu ceny tepla na rok 2025, ÚRSO začal cenové konania z vlastného podnetu už koncom roka 2024. Takéto cenové konania o zmene ceny tepla na rok 2025 iniciované ÚRSO  sú aktuálne rozpracované u 14 regulovaných subjektov.

         ÚRSO plánuje pokračovať v cenových konaniach z vlastného podnetu aj naďalej. Jednotlivé cenové rozhodnutia ÚRSO následne zverejní na svojom webovom sídle.

         Viac k danej správe sa dočítate na tomto odkaze

    ÚRSO opäť aktualizoval zoznam výrobcov elektriny, ktorí sú v omeškaní s úhradou nedoplatkov

          ÚRSO ku dňu 23.1.2025 opätovne aktualizoval zoznam výrobcov elektriny  podľa § 3b ods. 5 a 6 zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o podpore“), ktorí sú v omeškaní s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne.

          Zoznam ÚRSO aktualizovaný ku dňu 23.1.2025 je dostupný TU.

          Výrobcovia elektriny z OZE za obdobie, v ktorom sú v tomto zozname evidovaní ako dlžníci, nemajú nárok na podporu doplatkom. Ide však len o dočasné pozastavenie vyplácania doplatku, ktoré vyplýva z ust. § 3b ods. 5 zákona o podpore, v zmysle ktorého si „výrobca elektriny s právom na podporu nemôže pre zariadenie na výrobu elektriny uplatniť právo na podporu doplatkom alebo príplatkom počas obdobia omeškania s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne podľa osobitných predpisov“.

Táto sankcia však nemá charakter úplného zániku práva na podporu doplatkom. Platí, že ak výrobcovi elektriny vzniknú nedoplatky voči vyššie uvedeným orgánom, právo na podporu doplatkom mu nezanikne natrvalo ako celok, ale len za obdobie omeškania s plnením jeho daňových a odvodových povinností. Akonáhle výrobca svoje záväzky uhradí, podpora doplatkom mu začne byť opäť poskytovaná.

Bližšie informácie sú zverejnené na webovom sídle ÚRSOna tomto odkaze

    SEPS buduje novú diaľkovo riadenú elektrickú stanicu na západnom Slovensku  

SEPS na svojom webovom sídle dňa 15.1.2025 uverejnila informáciu, že buduje v Senici na západnom Slovensku diaľkovo riadenú elektrickú stanicu (ESt) 400/110 kV.

SEPS uvádza, že výstavba novej ESt súvisí s prechodom z napäťovej úrovne 220 kV na napäťovú úroveň 400 kV, pričom prispeje k zvýšeniu bezpečnosti prenosovej sústavy a stability dodávok elektrickej energie v regióne západného Slovenska v budúcnosti.

V týchto dňoch sa na mieste uskutočňuje inštalácia nového 400/110 kV transformátora T401 s výkonom 350 MVA. Ten nahradí zariadenie, ktoré obyvateľom Senice a okolia slúžilo viac ako 40 rokov. Existujúca 220 kV rozvodňa s transformátorom T201 je postupne demontovaná a na jej mieste vyrastie nová 400 kV rozvodňa. Areál elektrickej stanice v Senici sa v rámci výstavby rozšíri.

Viac k danej správe sa dočítate TU.

Stavebníctvo a envirolegislatíva

Z najdôležitejších právnych noviniek z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac január 2025 advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS dáva do pozornosti schválenie nového stavebného zákona Národnou radou SR, ako aj zberného zákona, ktorým došlo k novelizácii viacerých právnych predpisov v súvislosti s prijatím stavebného zákona. Aj tento mesiac vám zároveň prináša aktuálny prehľad vyhlášok k stavebným predpisom.

Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac január 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.

Prajeme vám príjemné čítanie!

  1. ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) nie
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov nie
Zákon č. 40/1964 Zb.Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (zmluva o dielo) nie
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 – § 565 (zmluva o dielo) nie
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) nie
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách nie
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá nie
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní nie
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) nie
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania nie
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania nie
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní nie
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe nie
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie nie
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii nie
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona nie
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti nie
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve nie
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov nie
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) nie
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov nie
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia nie
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti nie
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov nie
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu nie
Vyhláška č. 401/2007 Zb. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol nie
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu nie
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko nie
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí nie
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny nie
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov nie
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) nie
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia nie
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách nie
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov nie
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách nie
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov nie
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie nie
Vyhláška č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov nie
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov nie
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch nie
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov nie
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. nie
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší nie
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí nie
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov nie
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona nie
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy nie
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd nie
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd nie
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov nie

Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac. V Zbierke zákonov SR neboli za mesiac január 2025 publikované žiadne zmeny z vyššie uvedených právnych predpisov. Zaujať by vás však mohli aj naše ďalšie novinky.

2.    MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ

■    Národná rada SR schválila nový stavebný zákon

Dňa 5.2.2025 NR SR schválila nový stavebný zákon.

Povoľovanie stavieb podľa nového stavebného zákona sa začne 1.4.2025, kedy nový stavebný zákon nadobudne účinnosť. Podľa súčasného stavebného zákona sa však budú naďalej povoľovať niektoré stavby (podľa § 84 nového stavebného zákona).

Nový stavebný zákon má (podľa predkladateľa):

  • , pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
  • zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí a podobne);
  • tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere;
  • , pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
  • pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
  • pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou;
  • a obsah výstupných rozhodnutí;
  • , aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili;
  • a rozšíriť okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor);
  • , najmä precizovať oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu stavebného zákona nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

    Národná rada SR schválila zberný zákon k novému stavebnému zákonu

Dňa 5.2.2025 schválila Národná rada SR vládny návrh zákona o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými stavebným zákonom (zberný zákon, parlamentná tlač č. 701). Zberný zákon Národná rada SR schválila v skrátenom legislatívnom konaní.

Podľa predkladateľa bolo cieľom zberného zákona vykonať nevyhnutné úpravy dotknutých predpisov s rovnakým cieľom – zosúladiť ich s novou reguláciou stavebného práva. Tieto zmeny musia nadobudnúť účinnosť spolu so stavebným zákonom, teda 1. apríla 2025. Nejde pritom len odstránenie formálneho nesúladu, ktorý by bolo možné preklenúť výkladom, ale o komplexné procesné zmeny, nové inštitúty a odlišný spôsob povoľovania stavieb, ktoré je nevyhnutné reflektovať aj v osobitných predpisoch, aby s účinnosťou novej stavebnej legislatívy od 1. apríla 2025 bolo vzájomné pôsobenie týchto právnych regulácií možné, bezproblémové a dávalo adresátom práva jasnú odpoveď na ich právnu situáciu.

Vzhľadom na zmenu v štruktúre nového povoľovacieho procesu na úseku výstavby, ako aj v úprave vydávania záväzných stanovísk dotknutými orgánmi by podľa predkladateľa omeškanie v účinnosti vyvolaných zmien v dotknutých predpisoch spôsobilo komplikácie, až zastavenie povoľovacích procesov stavieb.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu zberného zákona nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

    Aktuálny prehľad prípravy vyhlášok k stavebným predpisom

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.

Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.

Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:

  Názov vyhlášky Číslo a aktuálny stav legislatívneho procesu Odkaz na vyhlášku/legislatívny proces
1. Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023 Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze
2. Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výstavbe PI/2023/263 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
3. Návrh o stavebno-technických požiadavkách na bezbariérové užívanie stavieb PI/2024/330 Ukončenie predprípravnej fázy   Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
4. Návrh vyhlášky o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb PI/2024/328 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
5. Návrh vyhlášky o stavebno-technických požiadavkách na stavby PI/2024/329 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
6. Vyhláška č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024 Znenie vyhlášky, účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze.
7. Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024   Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.
8. Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024   Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.
9. Návrh vyhlášky o informačnom systéme (URBION) PI/2023/291 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
10. Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024 Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze.
11. Návrh vyhlášky o členení stavieb PI/2024/327 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
12. Návrh vyhlášky o geodetických a kartografických činnostiach vo výstavbe PI/2024/333 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.
13. Návrh vyhlášky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v regionálnom úrade PI/2024/332 Ukončenie predprípravnej fázy Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU.

Za posledný mesiac nedošlo k zmene v prípade žiadnej zo sledovaných vyhlášok.

Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.

■    Pripravovaná novela vyhlášky ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona

Dňa 11.1.2025 začalo vyhodnotenie pripomienkového konania k návrhu vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 453/2000 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona (vyhláška k súčasnému stavebnému zákonu).

Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR predkladá návrh novely vyhlášky k súčasnému stavebnému zákonu v nadväznosti na vládny návrh nového Stavebného zákona, ktorý v rámci prechodných ustanovení v § 84 odsek 10 upravuje podmienky pre vydanie územného rozhodnutia pre stavby jadrového zariadenia a stavby súvisiace s jadrovým zariadením, pre ktoré bude do 31.marca 2025 vydané rozhodnutie o povolení podľa § 17a atómového zákona.

Návrh na vydanie územného rozhodnutia pre tieto stavby je možné podať do 31. marca 2027 a dokumentácia k takémuto rozhodnutiu sa vypracuje podľa tejto vyhlášky v znení účinnom do 31. marca 2025. Preto sa navrhuje vyhlášku doplniť o podmienky a dokumentáciu pre návrh na vydanie územného rozhodnutia pre uvedené stavby.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely vyhlášky nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

■    Predkupné právo štátu na akcie vlastníkov vodovodov          a kanalizácií

Dňa 17.1.2025 bol do NR SR doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 442/2002 Z. z. o verejných vodovodoch a verejných kanalizáciách a o zmene a doplnení zákona č. 276/2001 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač č. 643).

Hlavným zámerom novely (podľa predkladateľa) je ustanoviť predkupné právo štátu na obchodné podiely a akcie právnickej osoby, ktorá vlastní verejný vodovod, alebo verejnú kanalizáciu. Toto predkupné právo sa nezapisuje do príslušného registra. Ponuka musí mať písomnú formu a má byť adresovaná ministerstvu životného prostredia.  Následne bude mať štát na prijatie uplatnenia predkupného práva jeden rok po predložení ponuky. Od tohto prijatia je envirorezort do 120 dní povinný uzavrieť kúpnu zmluvu.

Vodný zákona sa mení tak, aby sa zaviedla pre správcu vodohospodársky významných vodných tokov možnosť zabezpečovať a realizovať výstavbu verejných vodovodov a verejných kanalizácií. Tieto činnosti môže vykonávať správca vodohospodársky významných vodných tokov samostatne alebo subdodávateľsky, t.j. prostredníctvom tretích subjektov.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu stavebného zákona nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

■    Posilnenie postavenia vlastníkov pozemkov v chránených územiach 

Dňa 28.1.2025  bol do NR SR doručený poslanecký návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač č. 699).

Zámerom predkladateľa je posilniť vlastnícke právo vlastníkov pozemkov na územiach s vyšším stupňom ochrany.

Zároveň sa navrhuje zaviesť výnimku z predkupného práva štátu k pozemkom nachádzajúcim sa za hranicami zastavaného územia obce v územiach od tretieho stupňa ochrany. Výnimka sa má vzťahovať na prípady predaja spoluvlastníckeho podielu medzi spoluvlastníkmi spoločnej nehnuteľnosti.

Ďalšou zmenou je napríklad aj to, že program starostlivosti sa už nebude musieť vypracovávať pre krajinné oblasti, národné parky, prírodné parky, chránené vtáčie územia a územia európskeho významu, pokiaľ sa prekrývajú s chránenými krajinnými oblasťami, národnými parkami alebo prírodnými parkami.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu stavebného zákona nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

■    Zvrátenie prechodu pozemkov do vlastníctva NP

Dňa 16.11.2025 bol do NR SR doručený poslanecký návrh na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač. 669).

Cieľom predloženej novely podľa predkladateľa je ukončenie prevodu pozemkov v správe Slovenského pozemkového fondu a správcu lesného majetku vo vlastníctve štátu do správy správ národných parkov po uskutočnení zonácie a tiež opätovné vrátenie pozemkov zo správy národných parkov Muránska planina, Slovenský kras a Veľká Fatra do správy Slovenského pozemkového fondu a správcu lesného majetku vo vlastníctve štátu.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

■    Vyňatie prevádzkovateľa verejného prístavu z povoľovania

Dňa 21.1.2025 začalo MPK k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 338/2000 Z. z. o vnútrozemskej plavbe a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (číslo leg. procesu LP/2025/14).

Zákonom sa má, v oblasti vnútrozemskej plavby, precizovať úprava štátneho dozoru zo strany Dopravného úradu, zvýšiť pokuty za priestupky a správne delikty a taktiež upraviť ustanovenia v oblasti prevádzky verejných prístrojov.

Pripravovaná novela sa má dotknúť aj Vodného zákona. Podľa navrhovanej úpravy sa o bagrovanie prístavných polôh v územných obvodoch verejných prístavov bude starať prevádzkovateľ týchto verejných prístavov, ktorý vyberá úhrady za ich používanie. Z tohto dôvodu bude tento prevádzkovateľ verejných prístavov vyňatý z  povoľovania orgánu štátnej vodnej správy, ktoré je potrebné na ťažbu piesku, štrku, bahna z pozemkov tvoriacich koryto.

V zákone o ochrane prírody sa navrhuje zaviesť nová kompetencia orgánu ochrany prírody. Týkať sa má vydávania súhlasu na usporiadania vereného podujatia vo verejnom prístave v chránenom území alebo ochrannom pásme.

Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.

Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.

■    Zhrnutie metodických usmernení ÚVO k dani z pridanej hodnoty

Od 1.1.2025 nadobudli účinnosť zmeny sadzbách dane z pridanej hodnoty (DPH). Základná sadzba dane na tovary a služby mení z doterajších 20 % na 23 % zo základu dane (prípadne dochádza k zníženiu na 19 % pri niektorých tovaroch a službách alebo zníženiu na 5 % pri registrovaných sociálnych podnikoch).

Uvedená skutočnosť sa dotýka aj postupov verejného obstarávania a zmlúv, uzavretých ako výsledok verejného obstarávania. Z uvedeného dôvodu Úrad pre verejné obstarávanie (ÚVO) pripravil prehľad záverov z metodických usmernení, ktoré sa týkali rôznych situácií v kontexte zmeny sadzby DPH.

Prehľad záverov z metodických usmernení ÚVO k DPH nájdete TU.

■    Nové výzvy pre samosprávy na rok 2025  

Environmentálny fond zverejnil podmienky na poskytnutie dotácií samosprávam na zelené projekty. Najvýraznejšia pomoc pôjde do budovania kanalizácií, vodovodov, rozvoja odpadového a obehového hospodárstva a zvyšovanie energetickej účinnosti verejných budov.

Na výstavbu či rekonštrukciu čistiarní odpadových vôd, vodovodov a kanalizácií budú môcť samosprávy získať podporu vo výške 3 milióny eur pre projekt jednej obce a 6 miliónov eur pre projekt združenia obcí.

V rámci zvyšovania energetickej účinnosti existujúcich verejných budov môžu oprávnení žiadatelia využiť 500-tisíc eur na zateplenie obvodových stien a plášťa budovy, zateplenie alebo výmenu strechy, výmenu otvorových výplní alebo zateplenie najnižšieho a najvyššieho podlažia. 

V oblasti rozvoja odpadového a obehového hospodárstva podporí Environmentálny fond nákup traktorov a malotraktorov. Na kúpu traktora bude môcť mesto alebo obec získať 70-tisíc eur. Nákup malotraktorov bude podporený sumou 15-tisíc eur.

Viac sa dočítate na tomto odkaze.

■    200 miliónov na rekonštrukciu verejných budov   

Mestá, obce, samosprávne kraje, ale aj subjekty štátnej či verejnej správy môžu využiť 200 miliónov eur z Modernizačného fondu na rekonštrukciu verejných budov. Hlavnou podmienkou je, že projekt musí zvýšiť energetickú hospodárnosť existujúcich verejných budov aspoň o 30 % oproti predchádzajúcemu stavu.

Výzva ponúka viacero výhodných podmienok poskytnutia pomoci, vrátane vysokej 95 %-nej miery finančnej podpory z celkových oprávnených výdavkov. Medzi oprávnené aktivity projektu patrí nielen zvyšovanie energetickej hospodárnosti budov, ale aj podpora výroby tepla či teplej vody. Okrem zateplenia budov, elektroinštalácie či výmeny svietidiel bude možné vymeniť zdroj tepla, obstarať tepelné čerpadlo, postaviť dažďovú záhradu alebo zelenú strechu.

Podávanie žiadostí bude možné do 30 apríla prostredníctvom Environmentálneho fondu. Pri podaní žiadosti o dotáciu stačí žiadateľovi predložiť projektovú dokumentáciu alebo projektový zámer stavebno-technologického riešenia, prípadne projektovú dokumentáciu s právoplatným stavebným povolením. Projektovú dokumentáciu musí žiadateľ vyhotoviť najneskôr k dátumu podania žiadosti, pričom nesmie byť staršia viac ako 5 rokov. Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.

■    Podpora množstevného zberu odpadu

Ministerstvo životného prostredia vyhlásilo dňa 28.1.2025 výzvu zameranú na zavádzanie systému množstevného zberu z Programu Slovensko 2021 – 2027. Celková výška finančných prostriedkov určených na vyčerpanie vo výzve z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja je 20 miliónov eur.

Výzva je zameraná na podporu zefektívnenia alebo rozšírenia systému množstvového zberu zmesového komunálneho odpadu z domácností ako nástroja na zníženie produkovaného zmesového komunálneho odpadu. V rámci výzvy budú podporené projekty, ktorých výsledkom bude zníženie celkového množstva produkovaného zmesového komunálneho odpadu z domácností.

Oprávnenými žiadateľmi sú obce, ich rozpočtové a príspevkové organizácie, združenia obcí a subjekty v 100 % vlastníctve obcí. Oprávneným miestom realizácie projektu je celé územie Slovenskej republiky.

Úplné znenie výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku bude dostupné na webovom sídle https://portal.itms21.sk/.

Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.

■    350 miliónov na podporu OZE 

Envirorezort predstavil dňa 15.1.2025 podmienky výzvy, ktorá podporí výrobu energie (vrátane tepelnej) z obnoviteľných zdrojov energie a tiež vysoko účinnú kogeneráciu. Na výzvu je alokovaná suma 350 miliónov eur z Modernizačného fondu.

Do výzvy sa budú môcť zapojiť subjekty podnikajúce v oblasti tepelnej energetiky, vodné elektrárne s  inštalovaným elektrickým výkonom viac ako 10 megawattow aj subjekty, ktoré podnikajú v oblasti tepelnej energetiky, no nie je to ich hlavným predmetom podnikania.

Medzi podporené aktivity budú patriť investičné projekty pre obnoviteľné zdroje energie, veľké vodné elektrárne a výstavbu a modernizáciu samostatných nových rozvodov tepla. Rovnako budú podporené projekty, ktoré budú kombinovať obnoviteľné zdroje energie s budovaním a modernizáciou rozvodov tepla.

Žiadosť treba podať do 15.4.2025. Pri podaní žiadosti o dotáciu stačí žiadateľovi predložiť projektovú dokumentáciu alebo projektový zámer stavebno-technologického riešenia, prípadne projektovú dokumentáciu s právoplatným stavebným povolení.

Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.

   Nový portál TÚ-BA

Metropolitný inštitút Bratislavy (MIB) prináša otvorenú platformu, ktorá vytvorí priestor pre dialóg o rozvoji a vízii Bratislavy. Na jeseň 2025 otvorí priestor v centre mesta pod názvom TU-BA (Tu v Bratislave) na rohu Štúrovej a Medenej ulice.

TU-BA bude miestom výstav, prednášok, diskusií, ale najmä participatívnych stretnutí na mestské témy. MIB prináša tento projekt v období, keď začína proces tvorby nového územného plánu a jeho participácia bude veľmi dôležitou súčasťou. V súčasnosti boli podpísané všetky potrebné zmluvy, ktoré zabezpečia priestor, financovanie aj realizáciu priestoru. Kľúčovým odborným partnerom TU-BA je Inštitút Slovenskej komory architektov.

O novom portály TÚ-BA sa viac dočítate na tomto odkaze.

Právne upozornenie

Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.