
Bratislava 21. marca 2025 – Člen Slovenského plynárenského a naftového zväzu, advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS pravidelne sleduje všetky zmeny energetickej, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy. Vo februári 2025 regionálne distribučné spoločnosti a SEPS zahájili verejné konzultácie navrhovaných zmien v ich prevádzkových poriadkoch.
Bola zverejnená príručka z dielne ÚRSO pre regulované subjekty, ktorá obsahuje prehľad povinností regulovaných subjektov vo vzťahu k ÚRSO. ÚRSO tiež zverejnil výsledky svojej kontrolnej činnosti za rok 2024.
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS upozorňuje aj na novú výzvu SIEA, ktorá je zameraná na podporu progresívnych technológií a materiálov pre duálne použitie.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac február 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z.,
ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V Zbierke zákonov SR neboli v mesiaci február 2025 publikované žiadne zmeny vyššie uvedených právnych predpisov.
2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
■ Návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa
ustanovuje vzor žiadosti
o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike
Dňa 12.2.2025 sa začalo pripomienkové konanie k predbežnej informácii k návrhu vyhlášky Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“), ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike (legislatívny proces č. PI/2025/29).
Cieľom návrhu vyhlášky je stanoviť vzor
žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie
v tepelnej energetike a návrhu na vymedzené územie v súlade so
splnomocňovacím ustanovením § 5 ods. 8 zákona č. 657/2004 Z. z. o tepelnej
energetike v znení neskorších predpisov, a to hlavne vzor:
V súčasnosti je vzor žiadosti o vydanie povolenia na podnikanie v tepelnej energetike ustanovený vo vyhláške ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia.
V termíne do 25.2.2025 sa do prípravy právneho predpisu formou zasielania podnetov či návrhov mohla zapojiť aj verejnosť. K predloženému návrhu však v stanovenej lehote neboli predložené žiadne vyjadrenia.
Predpokladaný termín začatia medzirezortného pripomienkového konania je marec 2025.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
■ Príručka ÚRSO pre regulované subjekty s prehľadom ich základných povinností
ÚRSO dňa 18.2.2025 na svojom webovom sídle zverejnil príručku pre regulované subjekty obsahujúcu prehľad povinností regulovaných subjektov vo vzťahu k ÚRSO.
Príručka aktualizovaná k 1.1.2025 je dostupná TU.
ÚRSO uvádza, že táto príručka bola vypracovaná na účely zjednodušenia orientácie medzi jednotlivými povinnosťami regulovaných subjektov vyplývajúcimi z platnej legislatívy, tak pre ÚRSO, ako aj pre regulované subjekty. Cieľom príručky je:
Viac k správe ÚRSO sa dozviete TU.
■ OKTE pripomína blížiaci sa termín na uplatnenie záruk pôvodu za rok 2024
Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) oznamom zo dňa 12.2.2025 informuje o blížiacom sa termíne pre uplatnenie záruk pôvodu za rok 2024 do termínu 31.3.2025.
OKTE upozorňuje, že v prípade, že záruky pôvodu nebudú do tohto termínu uplatnené, nevstúpia do výpočtu energetického mixu pre slovenskú doménu a do mixu pre jednotlivých dodávateľov.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
■ Oznam ZSD o zahájení verejnej konzultácie k návrhu prevádzkového poriadku
Na webovom sídle spoločnosti Západoslovenská distribučná, a.s. („ZSD“) bol dňa 4.3.2025 zverejnený oznam o zahájení verejnej konzultácie k návrhu prevádzkového poriadku ZSD.
Verejná konzultácia prebieha do 18. 03. 2025 do 12:00 hod.
Návrh zmien a doplnení prevádzkového poriadku ZSD je dostupný na tomto odkaze.
Pripomienkovať návrh zmien a doplnení prevádzkového poriadku ZSD môžete na tomto odkaze.
■ Oznam SSD o zahájení verejnej konzultácie k návrhu prevádzkového poriadku
Dňa 28.2.2025 zverejnila spoločnosť Stredoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „SSD“) oznam, že dňa 28.2.2025 zahajuje v zmysle § 19a zákona č. 251/2012 Z. z. o energetike a o zmene a doplnení niektorých zákonov verejnú konzultáciu k návrhu prevádzkového poriadku schváleného rozhodnutím ÚRSO č. 0015/2024/E-PP zo dňa 17.12.2024, ktorá bude trvať 10 pracovných dní, a to od 3.3.2025 do 14.3.2025.
SSD upozorňuje, že na pripomienky doručené mimo uvedenej lehoty sa nebude prihliadať. Pripomienky k návrhu prevádzkového poriadku môžu záujemcovia vkladať po registrácii TU, prípadne pri nefunkčnosti elektronického systému určeného na vkladanie pripomienok, možno zaslať pripomienky aj na emailovú adresu vk@ssd.sk.
Návrh prevádzkového poriadku je dostupný TU.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
■ Oznam VSD o zahájení verejnej konzultácie k návrhu prevádzkového poriadku
Spoločnosť Východoslovenská distribučná, a.s. („VSD“) zverejnila oznam o začatí verejnej konzultácie k zmenám prevádzkového poriadku VSD.
Verejná konzultácia prebieha od 4.3.2025 do 18.3.2025 do 18:00 hod.
Návrh prevádzkového poriadku VSD je dostupný po prihlásení na webovom sídle VSD.
■ Oznam SEPS o zahájení verejnej konzultácie k návrhu prevádzkového poriadku
Spoločnosť Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) bol dňa 4.3.2025 zverejnený oznam o zahájení verejnej konzultácie k návrhu prevádzkového poriadku SEPS.
Verejná konzultácia prebieha od 5.3.2025 do 18. 03. 2025.
Oznámenie SEPS o zahájení verejnej konzultácie nájdete TU.
Návrh zmien a doplnení prevádzkového poriadku SEPS je dostupný na tomto odkaze.
Zúčastniť sa na verejnej konzultácii k navrhnutým zmenám v prevádzkovom poriadku je možné zaslaním pripomienok prostredníctvom priloženého formulára na emailovú adresu: konzultacie.pp@sepsas.sk.
Formulár na zaslanie pripomienok SEPS nájdete na tomto odkaze.
■ Výzva SIEA zameraná na podporu progresívnych technológií a materiálov pre duálne použitie
Dňa 7.2.2025 informovala Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“) o vyhlásení novej výzvy s názvom „Inovačné poukážky na progresívne technológie a materiály pre duálne použitie“.
Znenie výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie pomoci de minimis prostredníctvom inovačných poukážok je dostupné TU.
SIEA uvádza, že v rámci národného projektu Zvýšenie inovačnej výkonnosti slovenskej ekonomiky 2 podporí podniky pri vývoji, testovaní a zavádzaní pokročilých technologických riešení pre civilný aj obranný sektor. SIEA zároveň podporuje intenzívnu spoluprácu medzi výskumnými inštitúciami a podnikmi.
Inovačné poukážky môžu podnikatelia získať v hodnote od 3000 do 30 000 eur, pričom intenzita pomoci je až 85 % oprávnených nákladov.
Podnikatelia môžu využiť tiež komplexné online inovačné poradenstvo, ktoré im poskytne odborné rady a technickú podporu potrebnú na realizáciu projektov.
Cieľom výzvy je podporiť vývoj a zavádzanie progresívnych technológií a materiálov s duálnym použitím prostredníctvom aktivít, ako sú:
Podľa zverejnených informácií sa podávanie žiadostí prostredníctvom portálu INOWA spustí dňa 10.3. 2025.
Viac informácií k danej správe nájdete na tomto odkaze.
■ SIEA upozorňuje na chyby v žiadostiach o preplatenie poukážok v Zelenej domácnostiam
Dňa 26.2.2025 SIEA na svojom webovom sídle informovala, že v rámci projektu Zelená domácnostiam prepláca mesačne rekordný počet poukážok na inštaláciu zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie, avšak proces preplácania podľa SIEA spomaľuje vysoká chybovosť žiadostí. Z toho dôvodu SIEA pripravila odporúčania pre zhotoviteľov, ako sa vyhnúť najčastejším chybám a overiť, či je žiadosť o preplatenie poukážky kompletná.
SIEA uvádza, že nesprávne bývajú údaje o mieste inštalácie, vlastníkoch nehnuteľnosti, inštalovanom zariadení alebo sú chyby vo faktúrach, dokladoch o inštalácii, prípadne fotodokumentácia nie je kompletná. SIEA musí v takýchto prípadoch dodatočne vyžiadať doplnenie alebo opravu chybných údajov, čím sa preplácanie poukážok výrazne predlžuje.
Manuál s odporúčaniami, ako sa vyhnúť najčastejším chybám a na čo si dať pozor pri žiadostiach o preplatenie poukážky, je k dispozícii TU.
Bližšie informácie vrátane ďalších tipov sú dostupné na tomto odkaze.
■ OKTE oznámil výmenu klientskych certifikátov pre XMtrade®/ISZO a XMtrade®/ISOT
Organizátor krátkodobého trhu s elektrinou – OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) dňa 28.2.2025 oznámil na svojom webovom sídle, že počas servisného okna dňa 18.3.2025 (v čase 17:00 – 21:00 hod.) plánuje výmenu klientskych certifikátov XMtrade ISZO – PSEUDONYM a XMtrade ISOT – PSEUDONYM.
OKTE v tejto súvislosti informuje, že sa menia len certifikáty, nie certifikačná autorita. Výmena má mať pritom dopad predovšetkým na používateľov, ktorí nahlasujú údaje do systémov XMtrade®/ISZO a XMtrade®/ISOT cez automatizované rozhrania. Netýka sa používateľov, ktorí nahlasujú údaje cez portál.
Systémy XMtrade®/ISZO a XMtrade®/ISOT budú nové certifikáty používať od 21:00 hod. odo dňa 18.03.2025.
Verejná časť certifikátov je dostupná na stiahnutie TU.
OKTE ďalej avizuje, že výmena certifikátov XMtrade ISZO TEST – PSEUDONYM a XMtrade ISOT TEST – PSEUDONYM v prostrediach TEST a SANDBOX prebehne dňa 11.03.2025 počas servisnej odstávky (v čase 17:00 – 21:00 hod.).
Systémy XMtrade®/ISZO, XMtrade®/ISOT budú preto dňa 11.03.2025 (TEST a SANDBOX) a 18.03.2025 (PROD) v čase od 17:00 do 21:00 hod. nedostupné.
Bližšie informácie OKTE sú dostupné TU.
■ OKTE informuje o výmene vzorových dokumentov pre import odberateľov do EDC
Dňa 10.2.2025 OKTE zverejnil oznam, že k 10.2.2025 bola zrealizovaná výmena vzorových dokumentov pre import odberateľov, ktoré sa nachádzajú v EDC.
Zmena sa podľa OKTE týka výlučne číslovania legendy, preto OKTE žiada užívateľov o venovanie zvýšenej pozornosti tejto časti, pri nahrávaní alebo zmene odberateľov.
Bližšie informácie sú dostupné na tomto odkaze.
■ ÚRSO sa vyjadruje k tzv. maričom elektriny
ÚRSO dňa 25.2.2025 zverejnil na svojom webovom sídle svoj postoj k aktuálnej téme tzv. maričov elektriny.
Ide o zariadenia navrhnuté na spotrebovanie prebytočnej elektrickej energie v distribučnej sústave tým, že ju premieňajú na teplo, ktoré sa následne vypúšťa do okolitého prostredia bez ďalšieho využitia.
ÚRSO uvádza, že tento proces sa využíva najmä
v situáciách, keď je výroba elektriny
z obnoviteľných zdrojov v EÚ, ako sú solárne panely alebo veterné turbíny, vyššia
než aktuálna spotreba, čo môže viesť k destabilizácii elektrickej
sústavy.
Podľa slov ÚRSO k tomuto „boomu“ prispieva aj to, že mariče sa môžu zapájať do poskytovania podporných služieb pre prenosovú sústavu, kde ich prevádzkovatelia dostávajú zaplatené za okamžité spotrebovanie elektriny a české distribučné spoločnosti údajne zaznamenali prudký nárast žiadostí o pripojenie.
Tento spôsob riešenia však považuje ÚRSO za neakceptovateľný, pričommariče elektriny považuje za neekologické a neekonomické plytvanie vyrobenou elektrinou, ktorá bola paradoxne vyrobená ako tzv. zelená elektrina.
ÚRSO v tejto súvislosti apeluje na potrebu návratu k zdravému rozumu pri chaotickej výstavbe zdrojov na výrobu tzv. zelenej energie v Európskej únii a k návratu k zdravému energetickému mixu, ktorého základom musí byť čistá jadrová elektrina.
Viac k vyjadreniu ÚRSO sa dočítate na tomto odkaze.
■ Vyjadrenie ÚRSO k zabráneniu navyšovania cien elektriny prostredníctvom refakturácie
Dňa 22.2.2025 ÚRSO zverejnil na svojom webovom sídle správu, v ktorej uvádza, že prevádzkovatelia miestnych distribučných sústav používajú účelový výklad zákona a dodávajú elektrinu koncovým odberateľom za ceny, ktoré sú pre odberateľov vyššie, než by mohli byť podľa rozhodnutia ÚRSO.
ÚRSO v súvislosti so vzniknutou situáciou navrhuje precizovanie dnes platnej legislatívy v záujme vyššej ochrany spotrebiteľov. Predseda ÚRSO Jozef Holjenčík: „Našim návrhom úpravy zákona môžeme dosiahnuť pôvodný zámer zákonodarcu, teda vylúčenie dodávky elektriny koncovým odberateľom pripojeným do miestnej distribučnej sústavy za ceny nakupovanej elektriny bez možnosti zmluvného dojednania. Tým sa vytvorí konkurenčné prostredie a tlak na znižovanie cien.“
ÚRSO uvádza, že ceny boli navyšované aj prostredníctvom prepojených tretích osôb, ktoré mali zazmluvnené neregulované ceny a následne ich refakturovali koncovým odberateľom. Zároveň si neplnili povinnosti prevádzkovateľa distribučnej sústavy a dodávateľa elektriny vyplývajúce z platnej právnej úpravy, vrátane slobodného výberu dodávateľa elektriny.
ÚRSO preto chce posilniť ochranu práv spotrebiteľov a zvýšiť dôveru v regulovaný trh s energiou v SR. V súvislostí s tým ÚRSO už predložilo svoje návrhy ministerstvu hospodárstva.
Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
■ ÚRSO v roku 2024 zistil najviac porušení v oblasti elektroenergetiky
ÚRSO dňa 4.2.2025 na svojom webovom sídle informoval, že v minulom roku vykonal 51 kontrol u regulovaných aj neregulovaných subjektov a uložil 167 pokút v celkovej výške 707 510 eur.
18 kontrol bolo v subjektoch, ktoré sa zaoberajú výkonom činnosti v elektroenergetike, 12 v plynárenstve, 22 v tepelnej energetike a 15 vo vodnom hospodárstve, pričom v niektorých subjektoch sa kontrolovalo pri jednej kontrole viac regulovaných činností. Vykonané boli aj 2 kontroly v oblasti obnoviteľných zdrojov energie a kombinovanej výroby elektriny a tepla a 2 kontroly sa týkali ochranného pásma.
Najviac porušení ÚRSO zistil v oblasti elektroenergetiky, a to 59. Medzi najčastejšie porušenia zákona v jednotlivých odvetviach patrilo podnikanie v sieťových odvetviach v rozpore s platnou legislatívou, nedodržanie schválených obchodných podmienok dodávky elektriny a plynu, nedodržanie určeného spôsobu cenovej regulácie a neuskutočňovanie dodávok tovaru a služieb v súlade so schválenými alebo určenými cenami.
Najvyššia pokuta bola uložená vo výške 150 000 eur subjektu, ktorý nepredložil ÚRSO v stanovenej lehote na schválenie zmluvu o dodávke elektriny, ktorú uzatvoril s dcérskou spoločnosťou.
ÚRSO súčasne uložil regulovaným subjektom povinnosť vrátiť odberateľom tepla a producentom odpadovej vody finančné prostriedky, ktoré predstavovali rozdiel medzi uplatnenou cenou a cenou, ktorá mala byť uplatnená podľa platných predpisov, v celkovej výške 484 751,40 eur.
ÚRSO upozorňuje, že v roku 2025 ešte zintenzívni svoje kontroly u regulovaných subjektov. V tejto súvislosti bude otvorené aj ďalšie regionálne pracovisko odboru kontroly úradu v Banskej Bystrici.
Bližšie informácie sú zverejnené na webovom sídle ÚRSOna tomto odkaze.
■ G-komponent už aj pre výrobcov elektriny z vodnej energie
Východoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „VSD“) zverejnila dňa 7.2.2025 oznam, že na základe rozhodnutia ÚRSO sa podľa aktuálne platnej cenovej vyhlášky (402/2024 Z. z.) uplatňuje platba za prístup do distribučnej sústavy (tzv. G-komponent) už aj pre výrobcov elektriny z vodnej energie s výkonom do 1 MW.
Pre výrobcov to znamená, že za príslušný mesiac dostanú od prevádzkovateľa distribučnej sústavy (VSD) faktúru na sumu, ktorá sa vypočíta ako násobok sadzby za 1kW podľa platného distribučného cenníka krát 20 % maximálnej rezervovanej kapacity (MRK).
Sadzba za 1kW závisí od napäťovej úrovne, do ktorej je zariadenie pripojené (dostupné v Cenníku distribúcie VSD na str. 21-23). Uvedené platí, ak je hodnota 20 % z MRK zariadenia vyššia, ako hodnota rezervovanej kapacity (RK) odberného miesta, cez ktoré je zariadenie pripojené do distribučnej sústavy.
Túto platbu však nebudú platiť tí výrobcovia, ktorí v príslušnom mesiaci poskytli svoju výrobnú kapacitu na poskytovanie podporných služieb prevádzkovateľovi prenosovej sústavy. Musia však o tom predložiť potvrdenie od prevádzkovateľa prenosovej sústavy (SEPS) najneskôr do piateho pracovného dňa po príslušnom mesiaci.
Viac sa dočítate na tomto odkaze.
■ MH SR podporuje rozvoj inovatívneho priemyslu
Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“) dňa 17.2.2025 na svojom webovom sídle zverejnilo tlačovú správuo podpore rozvoja inovatívneho priemyslu prostredníctvom väčšieho rozsahu investičnej pomoci pre technológie.
MH SR uviedlo, že na základe jeho návrhu schválila vláda SR nariadenie, ktorého cieľom je zvýšiť intenzitu regionálnej investičnej pomoci o 10 percentuálnych bodov pre projekty v oblasti kritických technológií. Toto opatrenie, ktoré reflektuje nové pravidlá schválené Európskou komisiou, má umožniť Slovensku viac podporovať príchod inovatívnych investícií v digitálnych technológiách, čistých technológiách a biotechnológiách. Nové podmienky by mali podľa slov MH SR vstúpiť do platnosti od 1.3.2025.
Zvýšenou intenzitou investičnej pomoci budú podporené investičné projekty v digitálnych technológiách, čistých technológiách s nulovou uhlíkovou stopou a biotechnológiách, vrátane vývoja a výroby liekov uvedených na zozname EÚ kritických liekov.
Okrem zvýšenia intenzity pomoci zavádza prijatý návrh strop maximálnej výšky investičnej pomoci, ktorý zodpovedá pravidlám EÚ. Tento strop je stanovený na 75 % oprávnených nákladov investičného zámeru, aby sa zabezpečila férová a udržateľná podpora investícií. Nové pravidlá začnú platiť od 1.3.2025, pričom zvýšená intenzita investičnej pomoci bude dostupná do 31.12.2027.
Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
_____________________________________________________________________________
Monitoring za mesiac február 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu. |
Stavebníctvo a envirolegislatíva

Pokiaľ ide o najdôležitejšie právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac február 2025, advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS dáva do pozornosti vyhlásenie nového Stavebného zákona v zbierke zákonov SR, ako aj pripravované nové vyhlášky k Stavebnému zákonu.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac február 2025, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
- ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO | |
Zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom | nie |
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) | áno |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb.Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 – § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | áno |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | áno |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | áno |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | áno |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | áno |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní | áno |
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe | nie |
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | áno |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
Vyhláška č. 401/2007 Zb. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol | nie |
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu | nie |
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | áno |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | áno |
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia | nie |
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách | áno |
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie | nie |
Vyhláška č. 170/2021 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov | nie |
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch | nie |
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov | nie |
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. | nie |
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší | nie |
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí | nie |
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov | nie |
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona | nie |
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy | nie |
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
■ Od 1.4.2025 nadobudne účinnosť nový Stavebný zákon
Dňa 19.2.2025 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 25/2025 Z. z. Stavebný zákon a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Stavebný zákon). Nový Stavebný zákon nadobudne účinnosť 1.4.2025.
O pripravovanom Stavebnom zákone, jeho schválení a cieľoch sme vás informovali v monitoringu za mesiac január 2025.
Podľa nového Stavebného zákona sa budú nové stavby povoľovať od 1.4.2025. Budú sa však po nadobudnutí účinnosti nového Stavebného zákona povoľovať všetky stavby? Nie. Niektoré stavby sa naďalej budú povoľovať podľa súčasného stavebného zákona (vymedzené v § 84 nového Stavebného zákona). Dovoľujeme si uviesť odpovede na dôležité otázky, ktoré dostávame v súvislosti s novým Stavebným zákonom.
Budú rozhodnutia vydané do 31.3.2025 platiť aj po 1.4.2025?
Áno. Právne vzťahy vzniknuté podľa doterajších predpisov ostávajú zachované. Rovnako platí, že lehoty stanovené v týchto rozhodnutiach lehoty plynú ďalej až do ich uplynutia.
Podľa akej úpravy sa dokončia konania začaté do 31.3.2025?
Konania začaté do 31.3.2025 na žiadosť stavebníka sa dokončia podľa súčasnej právnej úpravy.Rovnako sa podľa súčasnej právnej úpravy budú vydávať aj záväzné stanoviská dotknutých orgánov pre tieto konania. Výnimka platí v prípade záväzných stanovísk orgánov územného plánovania. Tie sa budú vydávať už podľa novej právnej úpravy, účinnej od 1.4.2025.
Ak už bolo vydané platné územné rozhodnutie podľa súčasného stavebného zákona, podľa akého režimu po 31.3.2025 prebehnú ďalšie povoľovacie konania (stavebné konanie, skúšobná prevádzka, kolaudácia, zmena územného rozhodnutia)?
Ak existuje platné územné rozhodnutie, následné povoľovacie konania po 31.3.2025 prebehnú podľa súčasnej právnej úpravy. Rovnako, podľa súčasného stavebného zákona prebehnú všetky povoľovacie konania v prípade, ak už bolo do 31.3.2025 vydané stavebné povolenie, pre ktoré sa nevyžadovalo územné rozhodnutie.
Schválené a vyhlásené znenie nového Stavebného zákona nájdete TU.
Znenie Stavebného zákona, účinné od 1.4.2025 nájdete TU.
■ Zmeny v sledovaných predpisoch v súvislosti so schválením Stavebného zákona
Dňa 19.2.2025 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 26/2025 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v súvislosti so zmenami vyvolanými Stavebným zákonom (zberný zákon). Zberným zákonom bolo novelizovaných viac ako 70 právnych predpisov.
Tak zberný zákon ako aj Stavebný zákon novelizujú sledované predpisy, a to najmä z dôvodu zosúladenia terminológie a iných legislatívno-technických zmien. Niektoré zmeny sú však zásadnejšie. Prinášame vám výber najzásadnejších zmien v sledovaných predpisoch, ktoré boli vyvolané novým Stavebným zákonom:
- (č. 200/2022 Z. z.) sa (okrem iného) zavádza nová právna úprava vydávania záväzných stanovísk orgánov územného plánovania. Prijaté zmeny reflektujú na skutočnosť, že podľa nového Stavebného zákona sa už nebudú vydávať územné rozhodnutia. Tie budú plne nahradené záväznými stanoviskami. Osobitne sa preto do zákona o územnom plánovaní zavádza nová úprava vydávania záväzných stanovísk pre stavebné konania. Taktiež sa zavádza nová právna úprava nečinnosti orgánov pri vydávaní týchto záväzných stanovísk.
- (IPKZ, č. 39/2013 Z. z.) sa ustanovuje, že orgán územného plánovania bude dotknutým orgánom v konaniach podľa tohto zákona vo veci súladu so záväznou časťou územnoplánovacej dokumentácie. Rovnako pokiaľ bude podľa IPKZ vedené konanie o zrušení povolenia, takéto konanie sa nebude týkať zrušenia „stavebnej časti“ povolenia (ak bolo povolením rozhodnuté aj o stavebnom zámere).
- (č. 24/2006 Z. z.) došlo k zrušeniu integrovaného povoľovania. Ide o konanie, v ktorom sa malo zároveň rozhodnúť o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a povolení stavby. Od 1.4.2025 tak budú naďalej konania EIA a stavebné konanie prebiehať oddelene.
- (č. 543/2002 Z. z.) sa ustanovuje, že o výrub dreviny podľa § 47 ods. 3 zákona bude možné požiadať aj v konaní o stavebnom zámere. V takom prípade bude orgán ochrany prírody namiesto súhlasu vydávať záväzné stanovisko dotknutého orgánu.
- (č. 364/2004 Z. z.) sa ustanovuje všeobecné pravidlo, že orgán štátnej vodnej správy bude špeciálnym stavebným úradom. Z novej úpravy špeciálneho stavebného úradu sa ustanovuje výnimka v prípadoch, kedy je vodná stavba súčasťou súboru stavieb a nie je hlavnou stavbou. V takom prípade bude orgán štátnej vodnej správy iba dotknutým orgánom.
- (č. 326/2005 Z. z.) sa ustanovuje, že príslušný orgán štátnej správy lesného hospodárstva bude dotknutým orgánom v stavebných konaniach, ak ide o stavbu, ktorá sa má zhotoviť na lesnom pozemku alebo v ochrannom pásme lesa.
Ustanovenia zberného zákona budú nadobúdať účinnosť postupne do 1.7.2026.
Vyhlásené znenie zberného zákona nájdete TU.
Znenie zberného zákona, účinné od 1.4.2025 nájdete TU.
■ Aktuálny prehľad prípravy vyhlášok k stavebným predpisom
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.
Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:
Názov vyhlášky | Číslo a aktuálny stav legislatívneho procesu | Odkaz na vyhlášku/legislatívny proces | |
1. | Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze |
2. | Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výstavbe | PI/2023/263 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
3. | Návrh o stavebno-technických požiadavkách na bezbariérové užívanie stavieb | PI/2024/330 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
4. | Návrh vyhlášky o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb | PI/2024/328 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
5. | Návrh vyhlášky o stavebno-technických požiadavkách na stavby | PI/2024/329 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
6. | Vyhláška č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
7. | Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
8. | Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
9. | Návrh vyhlášky o štruktúre a prevádzke informačného systému a o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb | LP/2025/73 Ukončené pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
10. | Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
11. | Návrh vyhlášky o členení stavieb | LP/2025/72 Ukončené pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
12. | Návrh vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe | LP/2025/83 Ukončené pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
13. | Návrh vyhlášky o obsahu a rozsahu odborného vzdelávania zamestnancov v stavebnom úrade, v regionálnom úrade a spôsobe jeho zabezpečenia a postupe pri overovaní osobitného kvalifikačného predpokladu zamestnancov v stavebnom úrade a v regionálnom úrade | PI/2024/332 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac došlo k zmene v prípade nasledovných návrhov.
Dňa 3.3.2025 bolo ukončené pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky o štruktúre a prevádzke informačného systému a o obsahu podaní a obsahu a rozsahu dokumentácie stavieb. Návrh vyhlášky upravuje najmä štruktúru a prevádzku časti informačného systému na úseku výstavby a štátneho stavebného dohľadu a podrobností o náležitostiach jednotlivých podaní a o rozsahu a obsahu projektovej dokumentácie stavieb, náležitosti rozhodnutia, doložky, osvedčenia, záväzného stanoviska a záväzného vyjadrenia.
Dňa 3.3.2025 bolo ukončené pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky o členení stavieb. Vyhláška o členení stavieb ustanovuje členenie stavieb číselným identifikačným kódom stavby pre potrebu jej identifikácie v informačnom systéme na účely Stavebného zákona. Číselný identifikačný kód stavby umožňuje v informačnom systéme rozlíšiť stavby podľa ich stavebnotechnického vyhotovenia a podľa účelu ich využitia, a to použitím štvorciferného číselného identifikačného kódu stavby, ktorý označuje zatriedenie stavby podľa účelu jej využitia do typu, oddielu, skupiny a triedy.
Dňa 14.3.2025 bolo ukončené pripomienkové konanie k návrhu vyhlášky o postavení a činnosti geodeta pri príprave, zhotovovaní stavby a užívaní stavby a o výkone geodetických a kartografických činností vo výstavbe. Vyhláška upravuje podrobnosti o úlohách geodeta v jednotlivých fázach prípravy, zhotovovania a užívania stavieb, obsah a náležitosti dokumentácie pripravovanej geodetom, obsah a náležitosti dokumentácie vyhotovovanej pri výkone vybraných geodetických a kartografických činností, vrátane kvalitatívnych požiadaviek na ich vyhotovenie a autorizácie výsledkov vybraných geodetických a kartografických činností pri príprave, zhotovovaní a užívaní stavby.
Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.
■ Zmeny vo vyhláške, ktorou sa vykonáva súčasný stavebný zákon
Dňa 27.2.2025 bola v Zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 453/2000 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona (vyhláška k stavebnému zákonu).
Zmenou vyhlášky k stavebnému zákonu sa zavádza nová príloha vyhlášky, ktorej obsahom sú podrobnosti dokumentácie stavieb jadrového zariadenia a stavieb súvisiacich s jadrovým zariadením.
Hlavnou časťou dokumentácie je súhrnná technická správa, ktorá obsahuje identifikačné údaje o stavbách, žiadateľovi a spracovateľovi dokumentácie, podrobný popis územia súboru stavieb a celkový popis súboru stavieb, dopravnú a technickú infraštruktúru, požiadavky stanovené podľa osobitných právnych predpisov, popis vplyvov na životné prostredie a zásady organizácie výstavby a ďalej sú súčasťou súhrnnej technickej správy aj situačné výkresy.
Aktuálne znenie vyhlášky nájdete TU.
Aktuálne znenie vyhlášky k stavebnému zákonu nájdete TU.
■ Pripravované zmeny v nariadení o odvodoch za odňatie poľnohospodárskej pôdy
Dňa 14.2.2025 začalo MPK k návrhu nariadenia vlády SR, ktorým sa mení nariadenie vlády SR č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy v znení neskorších predpisov (číslo legislatívneho procesu: LP/2025/50).
Cieľom novely je premietnuť do nariadenia zvýšenie ochrany najkvalitnejšej poľnohospodárskej pôdy pred zábermi. K tomuto zvýšeniu ochrany dochádza rozšírením zákonnej ochrany poľnohospodárskej pôdy na všetky poľnohospodárske pôdy najvyššej kvality (nie len na vybrané pôdy v jednotlivých katastrálnych územiach) a úpravou povinnosti platenia odvodu za odňatie poľnohospodárskej pôdy pre všetky poľnohospodárske pôdy podľa ich kvality.
Zároveň sa upravuje aj ustanovenie týkajúce sa výstavby rodinných domov. V dôsledku plánovanej novej právnej úpravy stavebného konania je potrebné zosúladiť terminológiu so schváleným novým stavebným zákonom, ktorý už nepoužíva pojem rodinný dom, ale všeobecnejší pojem bytová budova. V tomto kontexte sa návrhom zjednodušuje a zjednocuje právna úprava pre bytové budovy.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Pomoc v programe Obnov dom zvýšená o takmer 55 miliónov eur
Pôvodná výška finančných prostriedkov alokovaných na program Obnov dom sa zvýšila o viac než 50 miliónov eur – z 28,5 milióna eur na 82,84 milióna eur. Príležitosť získať dotáciu 19 tisíc eur tak bude mať až trikrát viac majiteľov rodinných domov, ktorí požiadali v štandardnej výzve na prelome starého a nového roka o finančné prostriedky na obnovu rodinných domov.
Ďalej, v procese prípravy je rozšírenie výzvy pre domácnosti, ktoré sú ohrozené energetickou chudobou. Nízkopríjmové domácnosti tak budú môcť opäť požiadať nenávratný finančný príspevok 10-tisíc eur na čiastkovú obnovu ich staršieho domu. K žiadosti nebude potrebný energetický certifikát, rovnako sa počíta s vyplácaním záloh do výšky 5 tisíc eur. Podrobnosti upravenej mimoriadnej výzvy envirorezort včas zverejní.
O zvýšení pomoci sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ 100 mld. eur na podporu čistých technológií
Európska komisia dňa 26.2.2025 predstavila plán na záchranu priemyslu. Okrem nového emisného cieľa do roku 2040 chce dať 100 miliárd eur na podporu čistej výroby v EÚ, aby európskym podnikom pomohla konkurovať Číne či Spojeným štátom.
Financovanie má byť zabezpečené z „Priemyselnej dekarbonizačnej banky.“ Tá spojí peniaze z viacerých zdrojov: z existujúceho Inovačného fondu EÚ, ktorý podporuje nízkouhlíkové technológie, z revidovaného programu InvestEU, ktorý má prilákať viac súkromných investícií, ako aj z príjmov z obchodovania s emisnými povolenkami.
Komisia do plánu zaradila aj nový čiastkový emisný cieľ na rok 2040, ktorý počíta s 90 % znížením čistých emisií skleníkových plynov. Stále pritom platí finálny zámer dosiahnuť kompletnú uhlíkovú neutralitu do roku 2050.
Viac o pláne komisie sa dočítate na tomto odkaze.
■ Môžeme čerpať 1,5 mld. zo Sociálno-klimatického fondu
Slovenská republika by mohla v období rokov 2026 až 2032 čerpať zo Sociálno-klimatického fondu EÚ približne 1,53 miliardy eur. V prvom rade je však potrebné transponovať smernicu EÚ, ktorá sa týka nového systému obchodovania s emisnými kvótami (ETS II) pre budovy a cestnú dopravu.
Vo fonde má byť počas sedemročného obdobia alokovaných približne 65 miliárd eur, ktoré sa budú prerozdeľovať medzi všetky členské krajiny. Slovensko môže čerpať 2,4 percenta z celkovej alokácie.
Do konca júna 2025 je potrebné vypracovať Sociálno-klimatický plán, ktorý určí konkrétne opatrenia, na ktoré sa Slovensko zameria. Financie majú byť určené na podporu zraniteľných domácností, zraniteľných užívateľov dopravy či zraniteľné mikropodniky.
Viac o sociálno-klimatickom fonde sa dočítate na tomto odkaze.
■ Výzva za 20 miliónov eur na systém množstevného zberu
Ministerstvo životného prostredia SR (ďalej len „MŽP“) vyhlásilo dňa 28.2.2025 výzvu na čerpanie finančných prostriedkov z Programu Slovensko 2021 – 2027. Celková výška finančných prostriedkov určených na vyčerpanie vo výzve z prostriedkov Európskeho fondu regionálneho rozvoja je 20 miliónov eur.
Výzva je smerovaná do podpory zavádzania, zefektívnenia alebo rozšírenia systému množstvového zberu zmesového komunálneho odpadu z domácností ako nástroja na zníženie produkovaného zmesového komunálneho odpadu. Podporené bude obstaranie hmotných a nehmotných aktív nevyhnutných na zavedenie systému množstvového zberu
Oprávnenými žiadateľmi sú subjekty zabezpečujúce výkon samosprávnych úloh alebo subjekty, ktoré konajú ako verejné orgány vykonávajúce verejnú právomoc v oblasti zabezpečovania verejnoprospešných služieb zberu a nakladania s komunálnym odpadom. Konkrétne ide o obce, ich rozpočtové a príspevkové organizácie, združenia obcí a subjekty v 100 % vlastníctve obcí.
Úplné znenie výzvy na predkladanie žiadostí o poskytnutie nenávratného finančného príspevku bude dostupné na tomto odkaze.
Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.
■ Úrad pre územné plánovanie začal obstarávať Koncepciu územného rozvoja Slovenska
Vláda Slovenskej republiky dňa 15. januára 2025 schválila zadanie Koncepcie územného rozvoja Slovenska (KURS). Úrad tak mohol začať obstarávať jej spracovanie.
Návrh zadania KURS je vypracovaný v súlade s príslušnými ustanoveniami zákona a vyhlášky Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR. Spracovateľom návrhu zadania je úrad, ako ústredný orgán územného plánovania v spolupráci s odborne spôsobilými osobami.
Úrad je povinný obstarať a schváliť záväznú časť Koncepcie územného rozvoja Slovenska do 31. marca 2027.
O obstarávaní novej KURS sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ Avizované nové pravidlá pri nelegálnych skládkach
Envirorezort má pripravovať novelu zákona, ktorá prinesie posun v problematike odstraňovania nelegálnych skládok. V súčasnosti sa má vytvárať pracovná skupina pre zlepšenie odhaľovania nelegálnych skládok a nastavenie systémového financovania ich odstraňovania. Má sa pracovať aj na zvýšení informovanosti občanov o možnostiach, kde a za aké poplatky je možné zákonným spôsobom odovzdať odpad
Ministerstvo zároveň avizuje legislatívny návrh, ktorý poskytne štátu pri sanáciách environmentálnych záťaží väčšie právomoci, napríklad pri vstupoch na pozemky, ktoré by boli možné bez toho, aby štát musel získavať vlastnícky alebo právny vzťah k pozemkom.
Viac o zámere MŽP sa dočítate na tomto odkaze.
■ BVS prerozdelí 322 000 eur na vodozádržné opatrenia
Bratislavská vodárenská spoločnosť (BVS) vyhlásila dňa 17.2.2025 druhý ročník grantovej výzvy zameranej na podporu realizácie vodozádržných opatrení. Do 17. júna sa v nej môžu žiadatelia uchádzať o prostriedky v celkovom objeme 322 133 eur.
O dotáciu sa môžu uchádzať nielen fyzické osoby, ale tiež subjekty verejnej správy (školy, škôlky, domovy sociálnych služieb a podobne), mestá a obce a právnické osoby vrátane správcovských spoločností okrem developerov. Podmienkou pre poskytnutie grantu je realizácia príslušného vodozádržného opatrenia v oblasti územnej pôsobnosti BVS.
Viac o dotácií sa dočítate na tomto odkaze.
■ Nové európske environmentálne ciele pre textil a potravinárstvo
Európsky parlament a Rada dosiahli predbežnú dohodu v rámci druhého čítania schvaľovania revízie rámcovej smernice o nových opatreniach na znižovanie textilného a potravinového odpadu v Európskej Únii.
Prvou zmenou je, že štáty budú mať plošnú povinnosť nastaviť na svojom území systémy rozšírenej zodpovednosti výrobcov, prostredníctvom ktorých budú producenti, ktorí na európskom trhu obchodujú s textilom, povinní pokryť aj náklady na zber, triedenie a recykláciu textilu.
Nové pravidlá sa budú vzťahovať na všetkých výrobcov, vrátane tých, ktorí podnikajú prostredníctvom e-shopov nezávisle na tom, či sídlia v krajinách EÚ alebo mimo Únie. Medzi produkty bude patriť oblečenie a doplnky, obuv, prikrývky, posteľná a kuchynská bielizeň, záclony, či klobúky. Členské štáty môžu tiež zaviesť takéto systémy zodpovednosti aj pre výrobcov matracov.
Súčasťou balíka predbežných dohôd sú aj nové ciele pre potravinárstvo. Novým záväzkom je, aby členské štáty do roku 2030 znížili potravinový odpad v spracovateľskom a výrobnom sektore o 10 %. Zároveň by mali znížiť potravinový odpad v prepočte na obyvateľa o 30 % v oblastiach maloobchodu a spotreby, čo zahŕňa reštaurácie, stravovacie služby aj odpad z domácností.
Viac o nových cieľoch sa dočítate na tomto odkaze.
■ Zjednodušenie pravidiel zeleného auditu
Európska komisia predstavila tzv. Omnius balík zmien pre lepšiu konkurencieschopnosť. Cieľom je dosiahnuť 25 % zníženie administratívnej záťaže pre všetky firmy a aspoň 35 % pre malé a stredné podniky. Vďaka zmenám majú dosiahnuť úsporu administratívnych nákladov až 6,3 miliárd eur ročne.
Priemyselní lídri a obchodné skupiny návrhy chvália. Ocenili najmä ústupky v oblasti znižovania povinností, ktoré zaviedla smernica o firemnom udržateľnom reportovaní (CSRD) a smernica o udržateľnej dôslednosti podnikov (CSDDD). Naopak, environmentálne a ľudskoprávne organizácie oponujú, že balík pod zámienkou zjednodušenia podkopáva firemnú zodpovednosť.
Viac o Omnius balíku sa dočítate na tomto odkaze.
______________________________________________________________________________
Monitoring za mesiac február 2025 si môžete stiahnuť vo formáte PDF tu. |
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.