Foto: GasNet

Praha 20. februára 2024 – Reťazec Lidl začal ako prvý v Česku pri preprave tovaru využívať skvapalnený biometán (bioLNG) na pohon svojich ťahačov. Spoločnosť má aktuálne vo svojej flotile sedem ťahačov využívajúcich bioLNG, v tomto roku ich počet dosiahne desať. Kamióny, ktoré majú v porovnaní s naftovými o 95 % nižšiu emisnú stopu, tankujú unikátne palivo v najväčšej sieti LNG plniacich staníc v Česku prevádzkovanej skupinou GasNet. Tá ako jediná v Českej republike tento obnoviteľný plyn pre nákladnú cestnú dopravu ponúka. Spoločnosť očakáva, že bioLNG začnú onedlho využívať aj ďalší veľkí hráči. Téme sa venoval portál oenergetice.cz.

„Sme nesmierne radi, že našim prvým zákazníkom, ktorý prechádza na obnoviteľný skvapalnený biometán, je práve spoločnosť Lidl. Je to najväčší český obchodný reťazec a ako líder opäť ukazuje cestu celému trhu,“ uviedol Filip Dostál, vedúci Business Developmentu v spoločnosti GasNetu a dodal, že Lidl tak potvrdzuje svoje hodnoty v oblasti udržateľnosti a zodpovedného prístupu. „Znižuje tým svoje priame aj nepriame emisie, pretože bioLNG je plne obnoviteľné palivo. Záujem o bioLNG rastie a čoskoro sa bezpochyby pripoja aj ďalší veľkí hráči,“ doplnil Dostál.

Skvapalnený biometán výrazne znižuje emisnú záťaž plynúcu z ťažby a výroby klasických fosílnych palív. Prispieva aj k tomu, že je bezprostredné okolie, kadiaľ náklad prechádza, oveľa menej postihnuté dosahmi vyplývajúcimi z tejto dopravy, poznamenala hovorkyňa spoločnosti Lidl Česká republika Eliška Froschová Stehlíková. „Len v tomto roku budeme mať v prevádzke minimálne desať ťahačov využívajúcich skvapalnený biometán, aktuálne ich máme vo flotile už sedem. Napĺňame tým naše zásady nasadzovať do našej každodennej prevádzky technológie, ktoré prispejú k zlepšeniu životného prostredia v Česku, a to nielen v okolí našich predajní,“ dodala.

LNG a bioLNG predstavujú rýchle riešenie pre ekologickú dopravu

Už LNG motor vypúšťa oproti naftovému motoru o 70% menej oxidov dusíka. Navyše sa pri spaľovaní LNG neuvoľňujú pevné častice, čím sa významne zlepšuje kvalita ovzdušia v najbližšom okolí. LNG motor je v porovnaní s dieselom aj o 9 dB tichší.

Ešte ekologickejšiu palivovú alternatívu predstavuje bioLNG, vďaka tomu, že nenarúša cyklus uhlíka v prírode, uviedol v tejto súvislosti portál oplyne.info. Je získavaný z obnoviteľných zdrojov, ako sú organické odpady a biomasa. BioLNG sa vyrába zo zvyškov potravín, poľnohospodárskeho odpadu alebo dokonca z kalu odpadovej vody. Skvapalnený biometán je možné získať prakticky z akéhokoľvek biologicky rozložiteľného odpadu a oproti dieselu má v priemere emisie nižšie o 95 %, vyčíslil portál oenergetice.cz.

Pre obchodníkov s rýchloobratovým tovarom, ktorých biznis stojí na efektívnej logistike, predstavuje prechod na bioLNG rýchly a jednoduchý spôsob, ako okamžite začať znižovať emisnú stopu svojej nákladnej cestnej dopravy. Môžu tak plniť svoje záväzky v oblasti spoločenskej zodpovednosti a ESG, ktoré zohrávajú vo svete biznisu stále významnejšiu úlohu.

Lidl je prvým veľkým hráčom na trhu, ktorý sa rozhodol pre priamu spoluprácu s jediným dodávateľom bioLNG v Česku. Skupina GasNet začala ponúkať toto nízkoemisné palivo na konci minulého roka.

„Dopyt po zelenej a udržateľnej doprave rastie. BioLNG je momentálne jediným dostupným palivom, ktoré dokáže na tento záujem efektívne odpovedať,“ zdôraznil Dostál. Nejde pritom len o záujem logistických spoločností, ale hlavne zákazníkov, ktorí si u nich prepravu svojho tovaru objednávajú. „Práve oni majú vzhľadom na svoje ESG stratégie a ciele zodpovedného podnikania záujem znižovať emisnú stopu nielen vo svojej výrobe, ale samozrejme aj v distribúcii svojich výrobkov,“ vysvetlil.

Emisné kvóty ako motivácia prechodu na LNG a bioLNG

Česká republika sa prostredníctvom európskej smernice o obnoviteľných zdrojoch energie zaviazala k napĺňaniu klimatických cieľov EÚ, ako je zníženie emisií skleníkových plynov v doprave o 14,5 % alebo dosiahnutie podielu obnoviteľných zdrojov energie vo výške 29 % do roku 2030, pripomenul portál oenergetice.cz.

Motivácia pre prechod na nízkoemisné LNG alebo pokročilejšie bioLNG má podľa neho aj svoje ekonomické opodstatnenie. Od roku 2027 sa budú emisné kvóty týkať aj cestnej dopravy. Nákupy povoleniek premietnu do svojich konečných cien predajcovia palív.

V praxi tak bude rozšírenie znamenať, že si dopravcovia, a tým aj ich zákazníci priplatia za každý liter fosílneho paliva, najmä nafty. Už teraz sa s nákladmi na emisie dopravcovia stretávajú pri tankovaní paliva v Nemecku. Riešením je práve väčšie využitie skvapalneného zemného plynu a najmä skvapalneného biometánu, uzavrel portál oenergetice.cz