Londýn 23. júla 2024 – Záhadní kupci, pravdepodobne napojení na Rusko, začali po svete za posledný rok skupovať desiatky tankerov schopných prepravovať skvapalnený zemný plyn. Od druhého štvrťroka 2023 viac ako 50 LNG tankerov zmenilo vlastníctvo na spoločnosti so sídlom v Spojených arabských emirátoch. Podľa denníka Financial Times (FT) to naznačuje, že Moskva, podobne ako v prípade ropy, rozširuje svoju „tieňovú flotilu“ energetických tankerov, aby tak bola pripravená na prípadné zavedenie ďalších sankcií na svoj LNG sektor.
Zasvätené zdroje zo sektora lodnej prepravy tvrdia, že skupina predtým neznámych spoločností, prevažne registrovaných v Spojených arabských emirátoch, v priebehu posledného roka rýchlo získala plavidlá na prepravu skvapalneného zemného plynu, čo zvýšilo ceny na trhu, najmä pokiaľ ide o najstaršie lode.
Nákupná horúčka je pripomienkou toho, ako Moskva napriek západným sankciám vybudovala tieňovú flotilu tankerov na prepravu ropy po celom svete, pričom Spojené arabské emiráty často využívala ako centrum obchodovania s energiami. Hoci predaj ruského LNG je menej ovplyvnený západnými sankciami ako ropa, Moskva sa už pripravuje na prípadné sprísnenie obmedzení.
Od druhého štvrťroka 2023 viac ako 50 LNG tankerov zmenilo vlastníctvo na spoločnosti so sídlom v Spojených arabských emirátoch, uviedla spoločnosť Windward, ktorá sa venuje poradenstvu v oblasti rizík pre majiteľov lodí a vlády. Predtým boli takéto transakcie zriedkavé.
Tím pre riziká a dodržiavanie predpisov skupiny Kpler zameranej na sledovanie lodí uviedol, že vývoj na trhu tankerov LNG poukázal na „zložitú sieť námorných operácií potenciálne spojených s ruskými záujmami“. Niektoré skupiny so sídlom v Dubaji majú nepriehľadné vlastnícke štruktúry podobné tým, ktoré prevádzkujú tieňovú moskovskú flotilu ropných tankerov.
Niektoré z novonadobudnutých LNG tankerov sa podľa spoločnosti Kpler aktuálne plavia po trasách tradične používaných na prepravu plynu z Ruska. Jeho údaje o sledovaní lodí ukázali, že jedno plavidlo nakladá LNG z vlajkového ruského exportného projektu Jamal, ktorý ešte nebol zasiahnutý sankciami, uviedol FT.
Dôležitosť LNG pre ruskú ekonomiku počas vojny vzrástla a poskytuje cenné príjmy po strate exportu potrubného plynu do Európy od invázie Moskvy na Ukrajinu v roku 2022. Európska únia aj Ázia, veľké trhy pre ruský LNG, sa zatiaľ zdržali zavedenia zákazu dovozu, aby predišli narušeniu globálneho trhu s plynom.
Západ však už začal podnikať kroky na obmedzenie obchodu. V júni EÚ schválila obmedzenia, ktoré okrem iného zakazujú prekladanie ruského skvapalneného zemného plynu z veľkých tankerov, schopných plávať v ľadových vodách, na menšie plavidlá v prístavoch EÚ, čo výrazne obmedzuje možnosti Ruska distribuovať plyn globálne. Sankcie zo strany Spojených štátov zasiahli aj veľký ruský projekt Arctic LNG 2 vedený spoločnosťou Novatek, ktoré sťažujú prepravu nákladov z projektu.
Obchodníci tvrdia, že neprehľadnejšie flotily by mohli uľahčiť obchodovanie s projektmi, na ktoré sa vzťahujú sankcie, ako aj podporiť ruské operácie na trhu. Podľa údajov SSY, lodnej maklérskej spoločnosti, ktorá sa venuje sprostredkovaniu predaja plavidiel medzi vlastníkmi, zvýšenie nákupov viedlo k rastu cien lacnejších a menej efektívnych LNG tankerov, ktoré sú staršie ako 15 rokov. Napríklad jedno z takýchto plavidiel, postavené v roku 2007, sa v roku 2022 predalo za približne 50 miliónov dolárov, ale tento rok sa už cena vyšplhala na 80 miliónov dolárov.
„Trh so staršími LNG tankermi s parnými turbínami klesol vzhľadom na prísnejšie environmentálne predpisy, ako aj z dôvodu zásadných zlepšení technológie LNG pohonu,“ povedal Toby Dunipace, výkonný riaditeľ pre LNG v SSY. „Ale zaznamenali sme oživenie hodnoty týchto starších typov plavidiel, pričom jedným z vysvetlení by mohlo byť, že smerujú do tieňovej flotily,“ dodal pre FT.
Tento vývoj znepokojil tých v tomto odvetví, ktorí sú už teraz znepokojení rýchlym nárastom počtu starnúcich plavidiel obchodujúcich so sankcionovanou ropou, používaných majiteľmi lodí prepravujúcich ruské náklady mimo režimu západných sankcií. V prípade takýchto plavidiel je menej pravdepodobné, že budú poistené proti katastrofám. Sú pritom oveľa náchylnejšie na rôzne nehody a úniky.
Dunipace povedal, že tím SSY LNG vždy podrobuje nových zákazníkov kontrole z hľadiska sankcií, ale nedávny vývoj spôsobil, že riziká sa dostali „ešte viac do centra pozornosti“, keďže Rusko sa pripravuje na budúce obmedzenia vývozu skvapalneného zemného plynu. Dodal, že maklér spoločnosti už tento rok musel odmietnuť viacerých potenciálnych zákazníkov, vrátane jedného minulý týždeň, z dôvodu, že neprešli preverovaním týkajúceho sa sankcií.
Sergej Vakulenko, vedúci pracovník Carnegie Endowment for International Peace, amerického think tanku zameraného na medzinárodné vzťahy, povedal, že bolo úplne jasné, že sa Rusko bude snažiť vybudovať svoju tieňovú flotilu LNG tankerov, keďže tlak na ruský LNG sa „zvyšuje“.
Vzhľadom na to, že riziko výpadkov trhu by sa malo v nadchádzajúcich rokoch znížiť, keďže USA a Katar pracujú na ďalších projektoch výroby LNG, ruské projekty, ako je Jamal LNG, by sa mohli stať ďalším terčom sankcií, domnieva sa Vakulenko. „Ruskí prevádzkovatelia LNG sú presvedčení, že k zhoršeniu situácie dôjde a pripravujú sa na to,“ povedal s tým, že situácia sa pre nich môže vyvinúť dvoma spôsobmi. „Ak ďalšie sankcie nebudú prijaté, majú svoju vlastnú flotilu a používajú ju, a ak sankcie budú zavedené, nebudú zablokovaní a môžu pokračovať v obchodovaní,“ uzavrel analytik pre Financial Times.