Londýn 15. novembra 2024 – Ceny skvapalneného zemného plynu v severozápadnej Európe sa v porovnaní s referenčnými hodnotami v severovýchodnej Ázii po prvýkrát v tomto roku preklopili do prémiového teritória, keďže európske obavy z nedostatku dodávok plynu tlačia na rast cien. Okrem očakávaného konca tranzitu cez Ukrajinu koncom roka k nim prispeli aj vyhlásenia rakúskej OMV o možno zastavení ruských dodávok či správy z Nemecka o zákaze prijímania ruských nákladov LNG. Téme sa venoval spglobal.com, ktorý očakáva, že Európa si voči Ázii udrží prirážku aj v druhej polovici zimy.

Platts, súčasť S&P Global Commodity Insights, ohodnotil 14. novembra JKM, referenčnú cenu LNG dodaného do severovýchodnej Ázie, za december na 13,821 USD/MMBtu, čo predstavuje denný nárast o 31,4 centov/MMBtu alebo 2,3 %.

Decembrová cena NWE pre severozápadnú Európu za december bol v rovnaký deň ohodnotená na 14,058 USD/MMBtu, teda oproti predchádzajúcemu dňu vzrástla o 70,6 centa/MMBtu, resp. o 5,29 %.

Z porovnania oboch ukazovateľov vyplýva, že JKM má voči NWE zľavu 23,7 centov/MMBtu, pričom ide o najnižšie rozpätie medzi oboma cenami LNG od 12. októbra 2023. V rovnakom období minulého roka mal JKM voči NWE prirážku vo výške 1,615 USD/MMBtu.

Ukazovateľ pre severovýchodnú Áziu je na tom rovnako aj voči holandskej cene TTF, pričom Platts odhadol rozpätie medzi JKM a TTF na mínus 27 centov/MMBtu. Ide tak o najslabší ázijský trh v porovnaní s európskym od konca augusta 2023.

Zatiaľ čo v tichomorskom regióne prevláda na trhu medvedia (pesimistická) nálada, riziká na strane ponuky spôsobili, že európsky trh je na tom presne naopak. Očakávania napätejšej ponuky počas zimy pôsobili ako katalyzátor vzostupného trendu v severozápadnej Európe. V Európe sa v posledných dňoch objavilo niekoľko býčích faktorov, ktoré prispeli k obavám z obmedzených dodávok.

Jedným z nich je vyhlásenie rakúskej energetickej spoločnosti OMV, ktorej arbitráž prisúdila náhradu škody vo výške 230 mil € v spore s ruským Gazprom Exportom, ktorý v roku 2022 zastavil dodávky do Nemecka. OMV sa rozhodla okamžite začať vymáhať priznanú náhradu škody od spoločnosti Gazprom Export započítaním svojich pohľadávok voči jej existujúcej zmluve s Gazpromom o dodávkach plynu do Rakúska. V tejto súvislosti varovala pred možným zastavením ruských dodávok. „Očakáva sa, že môže dôjsť k zhoršeniu zmluvného vzťahu za základe rakúskej dodávateľskej zmluvy OGMT s Gazprom Exportom, vrátane potenciálneho zastavenia dodávok plynu,“ uviedla OMV vo vyhlásení. Zastavenie by mohlo viesť k strate ruských objemov pre Rakúsko na úrovni približne 5 TWh/mesiac na základe úrovní dovozu zaznamenaných v minulom roku.

Keďže sa blíži koniec roka a s ním aj vypršanie rusko-ukrajinskej dohody o tranzite plynu bez toho, aby bola jasný ďalší vývoj, obavy narastajú. „Možnosť zastavenia ruských dodávok v najbližších mesiacoch obchodníkov trápi,“ povedal pre spglobal.com obchodný zdroj so sídlom na Blízkom východe.

K očakávaniam silnejšieho dopytu po LNG a plyne prispelo aj nemecké ministerstvo hospodárstva, ktoré nariadilo štátnemu prevádzkovateľovi LNG terminálov Deutsche Energy Terminal (DET), aby odmietol akýkoľvek náklad ruského LNG. DET informovala Berlín, že jej dovozné zariadenie v Brunsbüteli má náklad LNG z Ruska prijať v nedeľu (17. 11.). Ministerstvo v liste zo 6. novembra, do ktorého nazrel FT, zdôvodnilo nariadenie „neprijímať žiadne dodávky ruského LNG“ ochranou „prevažujúcich verejných záujmov“. Prevádzkovateľa vyzvalo, aby až do odvolania dodávky LNG z Ruska odmietal.

Rastúce obavy o dodávky

Očakáva sa, že klesajúce teploty v Európe podnietia nákupy, ale predajcovia sa stále snažia orientovať na prvý štvrťrok 2025 v očakávaní lepších cien z dôvodu zvýšeného dopytu z konkurenčných regiónov. To ešte viac zvyšuje napätie na trhu.

Podľa obchodníka zo Stredomoria je európska aktivita pri LNG je stále utlmená. „Cena plynu je silná, ale DES LNG (delivered – ex-ship, s doručením z lode do cieľového miesta) je drahý. Myslím, že predajcovia čakajú na egyptský tender,“ dodal.

Ponuková strana trhu sa sústreďuje na Q1 2025, pretože existuje veľký potenciál rastu cien, vzhľadom na očakávanie zvýšeného európskeho dopytu po LNG, keďže ruská ponuka sa zníži na polovicu a existuje možnosť, že v Európe alebo Ázii bude počasie chladnejšie ako normálne, povedal Alija Bajramovič, hlavný výskumný analytik pre európsky a ruský LNG v Commodity Insights. Nevylúčil ani tzv. perfect storm situáciu s nízkymi teplotami súčasne v Európe a severovýchodnej Ázii, ktorá by viedla k prudkému nárastu cien.

V porovnaní s minulým rokom sa rýchlejšie vyčerpávajú aj zásobníky plynu. V prípade chladných zím by súčasné tempo sťahovania mohlo spôsobiť, že zásoby budú v zlom stave. „Zdá sa, že dopytová časť európskeho trhu si uvedomuje, že situácia v oblasti skladovania by mohla čoskoro prestať byť pohodlná, pretože zásoby sa vyčerpávajú oveľa rýchlejšie ako minulý rok,“ doplnil s tým, že kľúčové trhy ako Holandsko majú zásoby naplnené na úrovniach bližšie k 80 %.

Európske zásoby plynu boli podľa najnovších údajov združenia Gas Infrastructure Europe k 12. novembru plné na 92,58 %, v porovnaní s 99,37 % pred rokom. Miera odberov bola túto zimu zatiaľ v priemere 0,039 %, kým v rovnakom období minulého roka sa ešte vtláčalo na úrovni 0,09 %.

V priebehu týždňa od 5. novembra do 12. novembra klesli zásoby plynu v Európe o 2,16 %, kým v minulom roku sa znížili iba o 0,13 %.

Európa si udrží prémiu aj naďalej

Obrátenie spreadov evidentne uzavrelo arbitráž smerom na Východ, pričom sa očakáva, že náklady teraz s okamžitou platnosťou začnú smerovať do Európy. Nemenovaný obchodník s LNG pre spglobal.com uviedol, že v prípade pokračujúcej nižšej ázijskej ceny pôjde väčšina nákladov bez presného určenia destinácie do Európy, čo zlepší jej zásoby, na rozdiel od opačného prípadu. „Nevidím veľmi silný dopyt z Číny. Majú zásoby a ponúkajú. Predtým nakupovali na január. Nemyslím si, že na trhu v severovýchodnej Ázii je veľký dopyt,“ poznamenal obchodník.

Napriek tomu, že východná arbitráž bola od konca septembra neekonomická, Európa z dôvodu nízkych prepravných nákladov nezaznamenala taký prílev nákladov, ako by sa očakávalo. Niektorí obchodníci dokonca tvrdili, že európske ceny by sa museli zvýšiť, aby prilákali objemy späť do povodia Atlantiku, keďže lodná preprava sa v súčasnosti považuje za utopené náklady. Obchodníci očakávajú, že Európa si oproti Ázii zachová prirážku aj pri prechode do druhej polovice zimy, keďže región začína priťahovať viac objemov, aby uspokoji