Praha 9. januára 2025 – Ukončenie ukrajinskej tranzitnej trasy pre ruský plyn pre Moskvu neznamená koniec jeho exportu do Európy. Jedným zo spôsobov je preprava po mori vo forme skvapalneného zemného plynu, ktorá je vzhľadom na zosilňujúce sa reštrikcie zo strany západných štátov realizovaná aj s pomocou takzvanej tieňovej flotile lodí, registrovaných u neruských firiem alebo plaviacich sa pod cudzou vlajkou. Vo svojom komentári sa téme venoval český portál Echo24.cz, podľa ktorého môže Rusko exportovať plyn aj do Číny cez plynovod Power of Siberia či do Európy cez TurkStream.
Západné krajiny už dlhšiu dobu sankcionujú terminál Arctic LNG 2, projekt vedený spoločnosťou Novatek, pomocou ktorého chcelo Rusko skvapalnený plyn posielať cez Severné more, pripomenul echo24.cz. Pôvodne mal byť celý projekt hotový v roku 2026, pre západné sankcie na dôležité technológie však nie je jasné, kedy bude dokončený a export plynu z neho sa na jeseň minulého roka takmer zastavil. Podľa viacerých mediálnych správ však v Baltskom aj v Stredozemnom mori pôsobia lode, ktoré aj napriek sankciám prepravujú LNG z tohto terminálu.
EÚ už v roku 2022 zaviedla sankcie a cenový strop na ruskú ropu a zakázala poisťovať ruské lode, ktoré ropu prevážajú za vyššiu cenu. Vzhľadom na to, že prevažná väčšina poisťovní špecializujúca sa na námorný trh sídli v Európe, boli sankcie vymáhateľné. V súvislosti so sankciami začalo Rusko na prepravu ropy využívať staršie lode tretích strán, ktoré oficiálne patria firmám založeným napríklad v Spojených arabských emirátoch alebo plávajú pod vlajkou ostrovného štátu Palau. V reakcii na mnoho nových registrácií tento štát registráciu lodí dočasne pozastavil. Lode tiež nepoužívajú GPS a iné komunikačné prostriedky, ktoré štandardne musia používať, priblížil portál echo24.cz.
Túto stratégiu podľa agentúry Bloomberg teraz Rusko aplikuje aj na lode prepravujúce skvapalnený zemný plyn. Podľa niektorých médií Rusko v posledných mesiacoch premenovalo viacero svojich LNG tankerov a zmenilo ich registráciu. Takto bol napríklad tanker Asya Energy (ex-Trader IV, postavený v roku 2002) premenovaný na East Energy. Tento krok nasledoval po premenovaní lode Nova Energy (ex-New Energy, postavená v roku 2007), čo je jej druhá zmena odkedy sa plavila pod menom Neo Energy. Treťou premenovanou loďou je Pioneer (ex-Pioneer Spirit), vymenoval portál echo24.cz.
Zatiaľ čo tankerov je po celom svete okolo 7500, tých, ktoré prepravujú LNG, je menej ako desatina. Rusko však nevyužíva len staršie plavidlá, ale do expanzie svojej flotily mohutne investuje. Na konci minulého roku oznámilo začatie plavebných testov LNG tankera, ktorý po prvýkrát postavila ruská lodenica. Rusko si tak pripravuje pozíciu pre expanziu na trhu s LNG, pričom tvrdí, že chce do rokov 2030-2035 získať 20 % svetového trhu s LNG v porovnaní s približne 8 % v súčasnosti, a to vďaka novým závodom umiestneným prevažne v Arktíde.
V súčasnosti môže Rusko stále exportovať LNG cez terminál Jamal, v ktorom vlastní 50 % Novatek, 20 % čínska CNPC, čínsky fond Hodvábnej cesty 9 % a francúzska TotalEnergies 20 %. Štáty EÚ sa totiž zatiaľ nedohodli na sankciách proti skvapalnenému plynu. Na rozdiel od USA (zákaz dovozu ruského LNG od roku 2022) a Veľkej Británie (zákaz od roku 2023) ruský LNG môže do členských štátov EÚ naďalej prúdiť, pokiaľ nedôjde k reexportu do neeurópskych krajín. Väčšina európskych sankcií doteraz mierila na technológie potrebné na produkciu LNG, pripomenul echo24.cz.
Európska únia tiež v rámci svojich sankčných balíčkov sankcionovala viacero lodí prepravujúcich ruskú ropu. Ale napríklad prvá loď prepravujúca LNG z terminálu Jamal, Christophe de Margerie, bola súčasťou až 15. baličku európskych sankcií, ktorý bol schválený v decembri 2024. V súčasnosti sa európske sankcie vzťahujú na 79 ropných tankerov, ktoré EÚ považuje za ruské a majú zákaz vplávať do európskych prístavov.
Na dovoz LNG sa však sankcie nevzťahujú a v roku 2024 došlo k rekordnému dovozu LNG do EÚ z Ruska, keď tvoril 20 % celkového dovozu do EÚ. V roku 2023 to pritom bolo 15 %. Analytici uvádzajú, že výraznú úlohu zohrávajú spotové kontrakty, ktoré umožňujú nákup LNG za nižšie ceny. Navyše, LNG z terminálu Jamal je dodávaný do Európy za výrazne nižšie ceny ako LNG z USA, čo motivuje niektorých obchodníkov k nákupom, konštatoval echo24.cz
Francúzsko a Belgicko sa stali hlavnými vstupnými bodmi pre ruský LNG do Európy. Francúzske terminály, najmä v Dunkirku, zaznamenali takmer dvojnásobný nárast objemov dovozu z Ruska oproti roku 2023. Belgicko zostáva kľúčovým miestom pre prekládku LNG z ruských tankerov na bežné lode v prístave Zeebrugge, ako aj pre jeho bezpečný tok do Európy.
V EÚ by mal od marca 2025 vstúpiť do platnosti zákaz prekládky ruského LNG určeného pre krajiny mimo EÚ, ktorý bol súčasťou už 14. balíčka európskych sankcií.
Rusko plánuje do roku 2035 strojnásobiť export LNG na 100 miliónov ton ročne oproti minuloročným 33 miliónom ton. Už v roku 2024 dosiahli dodávky LNG rekordnú úroveň, pričom hlavnými odberateľmi boli európske krajiny, predovšetkým z projektu Yamal LNG vedeného spoločnosťou Novatek. Aj napriek volaniu po zákaze týchto dodávok zostáva LNG z Ruska kľúčovým zdrojom pre Európu, uzavrel portál echo24.cz.