Londýn 7. júla 2023 – Dlhodobé zmluvy na dodávku LNG sú po roku rekordne vysokých cien a energetických kríz späť. Snaha ochrániť dovoz LNG pred kolísaním spotových cien uprostred mnohých neistôt na trhu so zemným plynom a geopolitikou a zvýšená pozornosť venovaná energetickej bezpečnosti podnietili všetkých dovozcov plynu, vrátane predtým zdržanlivej Európy, aby podpísali ďalšie dlhodobé dohody o dodávkach LNG. Téme sa venoval agentúra Bloomberg, ktorá v tejto súvislosti vyzdvihla aktivitu Číny.

Do súboja o dlhodobé zmluvy sa zapojilo aj Nemecko, ktoré v júni podpísalo 20-ročnú zmluvu s americkou firmou Venture Global LNG na dovoz 2,25 milióna ton LNG ročne z jej tretieho projektu, CP2 LNG.

Lídrom v tomto smere je však Čína, druhý najväčší odberateľ LNG na svete, ktorá vždy deklarovala snahu chrániť svoju energetickú bezpečnosť. Minuloročná energetická kríza podľa nej ešte viac zdôraznila otázku bezpečnosti dodávok v Číne, ktorá teraz podpisuje dlhodobé dohody o LNG, ako keby energetická kríza bola stále na vrchole. Zo všetkých dlhodobých kontraktov podpísaných v tomto roku Čína uzavrela tretinu.

Tamojší štátni nákupcovia nedávno podpísali s Katarom najdlhšie dohody o dodávkach LNG v histórii tohto odvetvia a zároveň diskutovali o dodatočných dohodách s QatarEnergy a s vývojármi LNG v USA.

Spoločnosť China Petroleum & Chemical Corporation alebo Sinopec rokuje so Saudi Aramco o rozvoji obrovského saudského plynového poľa Jafurah, ktorý by mohol zahŕňať aj výstavbu terminálu LNG na export časti plynu.

Sinopec už má 5-percentný podiel na rozvoji obrovského projektu rozšírenia North Field East (NFE) v Katare, historicky najväčšieho LNG projektu. Koncom minulého roka práve QatarEnergy a Sinopec podpísali najdlhšiu zmluvu o dodávkach LNG v histórii sektora, a to na 27 rokov.

V júni katarská štátna spoločnosť podpísala podobný kontrakt s ďalším čínskym energetickým gigantom, China National Petroleum Corporation (CNPC), ktorý pokrýva dlhodobé dodávky LNG do Číny a partnerstvo v projekte rozšírenia NFE. Podľa podmienok dohody bude Katar dodávať 4 milióny ton LNG ročne z projektu NFE do prijímacích terminálov CNPC v Číne počas 27 rokov.

Okrem Kataru sa Čína chystá podpísať ďalšie dlhodobé dohody s najväčším vývozcom LNG, Spojenými štátmi.

Len minulý týždeň podpísala spoločnosť Cheniere Energy dlhodobú zmluvu o dodávke LNG pre čínsku spoločnosť ENN na viac ako 20 rokov, ktorá je druhým takýmto kontraktom oboch firiem. „V súčasnosti Čína napreduje v implementácii „uhlíkovej špičky a uhlíkovej neutrality“, ďalej urýchľuje energetickú transformáciu a čínsky trh so zemným plynom má silný potenciál,“ povedal v tejto súvislosti Wang Yusuo, šéf ENN Natural Gas.

Naposledy v stredu (5. 7.) spoločnosť Mexico Pacific oznámila uzavretie 20-ročnej dohody o predaji milióna ton LNG ročne zo svojho exportného závodu Saguaro Energia na západnom pobreží Mexika čínskej spoločnosti Zhejiang Energy.

Napriek minuloročnému bezprecedentnému poklesu čínskej spotreby a dovozu zemného plynu sa krajina snaží zabezpečiť svoje dlhodobé energetické potreby a vyhnúť sa nedostatku energie, ktorý by mohol podkopať jej rastové ciele.

Protipandemické lockdowny a pomalší ekonomický rast viedli v minulom roku k prvému ročnému poklesu spotreby plynu v Číne od roku 1990, zatiaľ čo čínsky dovoz LNG klesol o 20 %, najmä v dôsledku zníženého dopytu a vysokých spotových cien.

V tomto roku sa čínsky dopyt a dovoz LNG oživia, aj keď je nepravdepodobné, že dosiahnu úroveň spred pandémie, tvrdia analytici. Medzitým zostávajú dlhodobé dohody o dodávkach LNG pre Čínu prioritou. „Mať bohatú ponuku vo svojom portfóliu im umožňuje manažovať budúcu volatilitu,“ povedal pre Bloomberg Toby Copson, globálny riaditeľ pre obchodovanie a poradenstvo v Trident LNG v Šanghaji.

Čína a spotový trh

Pokiaľ ide o aktuálnu situáciu, čínsky dovoz LNG v júni vzrástol na päťmesačné maximum, 5,96 milióna metrických ton, a medziročne o 28 %, ale vlažný dopyt vo zvyšku kontinentu, ktorý je najväčším dovozcom, zatiaľ drží spotové ceny paliva „na uzde“.

Podľa agentúry Reuters sa zdá, že pokles spotových cien LNG pre severnú Áziu na dvojročné minimá začiatkom júna vyvolal medzi čínskymi energetickými spoločnosťami záujem o nákup.

Spotová cena skĺzla v týždni do 1. júna na 9,00 USD/mmBtu, najnižšie od apríla 2021, a bola o 87 % nižšia v porovnaní s rekordným maximom 70,50 USD na konci augusta 2022, keď ceny prudko vzrástli v reakcii na obavy z nedostatku ponuky po ruskej invázii na Ukrajinu.

Vysoké spotové ceny vtedy odradili čínskych kupcov, ktorí namiesto toho odoberali len objemy nakúpené na základe dlhodobých zmlúv, najčastejšie naviazaných na ceny ropy.

Podľa Reuters sú spotové náklady pre čínske spoločnosti zaujímavé iba vtedy, ak cena klesne pod 10 USD za mmBtu, keďže LNG musí konkurovať domácim a potrubným dodávkam na trhu, ktorý má niektoré ceny regulované.

Od dosiahnutia minima 9,00 USD za mmBtu sa však spotová cena zvýšila. V polovici júna dosiahla 13,50 USD a v týždni do 30. júna sa zmiernila na 12,12 USD.

Ázijská cena s najväčšou pravdepodobnosťou reagovala skôr na pohyby kľúčových európskych cien zemného plynu než na akúkoľvek dynamiku založenú na vlastnom dopyte regiónu.

Dokonca aj tento relatívne mierny nárast ceny môže stačiť na to, aby obmedzil apetít Číny na spotové zásielky v júli a auguste, hoci treba brať do úvahy aj možnosť vyššieho dopytu pri pokrývaní maximálnej letnej spotreby elektriny.

Dopyt v Ázii mierne stúpa, európsky klesá

Okrem Číny bol ázijský dopyt viac zmiešaný, pričom celkový júnový dovoz vzrástol podľa údajov Refinitivu najviac od marca, na 20,90 milióna ton z 20,18 milióna v máji.

Japonsko, ktoré sa minulý rok opäť stalo najväčším svetovým dovozcom LNG, zaznamenalo v júni import 4,93 milióna metrických ton oproti 4,16 milióna v máji, aj keď stojí za zmienku, že máj bol najslabším mesiacom v záznamoch Refinitivu evidovaných od januára 2013. Júnový japonský dovoz bol medziročne o 17,4 % nižší.

Južná Kórea, tretí najväčší dovozca LNG, doviezla minulý mesiac 3,08 milióna metrických ton, v podstate podobne ako májových 3,17, ale viac ako 2,73 milióna ton v júni minulého roka.

India, potenciálne cenovo citlivý nákupca LNG, doviezla v júni 1,59 milióna ton, čo je pokles z 2,06 milióna v máji, najsilnejšom mesiaci od októbra 2021.

Zatiaľ čo celkový dovoz LNG do Ázie poskytuje relatívne stabilný obraz, európsky vykazuje pokles, najmä z dôvodu silných zásob. Európa doviezla v júni 9,50 milióna metrických ton, najmenej od augusta 2022 a podľa Refinitivu aj menej ako 12,11 milióna v máji.

Slabší dopyt po LNG v Európe stačil na to, aby vykompenzoval určitý nárast v Ázii a prinútil tzv. swing suppliers (dodávatelia kontrolujúci globálne zásoby a disponujúci veľkou voľnou produkčnou kapacitou) predávať viac nákladu na ázijských trhoch.

Ázijský dovoz LNG z USA vzrástol z májových 1,21 milióna ton na 1,34 milióna metrických ton v júni, a najviac od februára. Naopak, európsky import z USA v júni klesol na 4,15 milióna ton (v máji 5,63), najmenej od septembra.

Celkovo sa zdá, že trh so skvapalneným zemným plynom je jemne vyvážený, pričom známky určitého oživenia dopytu v Ázii kompenzuje slabší európsky dovoz, uzavrel Reuters.