Peking 4. apríla 2025 – Hoci údaje z posledných mesiacov o dovoze skvapalneného zemného plynu do Číny majú klesajúci trend, dopyt po zemnom plyne v krajine, ktorá je najväčším svetovým dovozcom LNG, má nakročené k silnému rastu. Vnímajú to tak aj najvýznamnejší domáci producenti, ktorí stále viac vsádzajú na ťažbu zemného plynu. Dopyt po ňom poháňa okrem iného aj dopravný sektor, najmä pokiaľ ide o segment ťažkej nákladnej dopravy. Téme sa venoval portál oilprice.com.

Po desaťročiach rastu dosahuje čínsky dopyt po nafte a benzíne v doprave vrchol, keďže elektrické vozidlá a nákladné LNG vozidlá znižujú ich podiel na trhu. Dopyt po zemnom plyne však len stúpa a očakáva sa, že bude rásť ešte celé desaťročia, konštatoval oilprice.com.

Všetky tri najväčšie štátne spoločnosti PetroChina, Sinopec a CNOOC, ktoré dostali od úradov úlohu zvýšiť domácu ťažbu uhľovodíkov, čoraz viac vsádzajú na prieskum a ťažbu zemného plynu. Nevyhýbajú sa ani rope – a zvyšujú aj prieskum a rozvoj ropných polí. Čínski energetickí giganti však priznávajú, že takzvané nové energetické vozidlá – tie, ktoré nejazdia na rafinované ropné produkty – nahlodávajú domáci dopyt po tradičných palivách, ktorý už dosiahol svoj vrchol.

Čínska národná ropná spoločnosť (CNPC), ktorá je väčšinovým akcionárom spoločnosti PetroChina, to priznala vo aktualizovanom výhľade. Hoci silnejší hospodársky rast, než sa pôvodne očakávalo, a prudko rastúci dopyt po petrochemických výrobkoch zvýšia v tomto roku dopyt po rope v Číne o 1,1 %, spotreba palív v doprave dosiahla vrchol, uviedol think-tank CNPC, Výskumný inštitút pre ekonomiku a technológiu (ETRI), uviedol portál oilprice.com

Podobne ako CNPC aj Medzinárodná energetická agentúra (IEA) sa domnieva, že dopyt po tradičných palivách v Číne dosiahol vrchol. „S celkovým obratom čínskeho hospodárstva od výroby k rastu založenému na službách a s rozšírením zavádzania elektrických vozidiel v sektore dopravy údaje výrazne naznačujú, že využívanie ropných palív pri spaľovaní v Číne už dosiahlo plató a že potenciál budúceho rastu môže byť veľmi obmedzený,“ uviedli trhoví analytici IEA. V minulom roku bola podľa nich spotreba palív na báze ropy v Číne – vrátane benzínu, leteckého paliva a nafty – o 2,5 % nižšia ako v roku 2021 a len tesne vyššia ako v roku 2019.

Slabší dopyt po palivách znížil čistý zisk spoločnosti Sinopec v roku 2024 o 16,8 %, čo pripísala nižším cenám ropy a zvýšenému využívaniu vozidiel s alternatívnym pohonom v sektore dopravy. Sinopec, najväčšia ázijská rafinérska spoločnosť, uviedol, že rafinérsky biznis čelil v roku 2024 zložitému trhovému prostrediu“ a snažila sa kompenzovať vplyv rôznych faktorov, medzi ktoré patril práve stúpajúci podiel „novej energie“ a vozidiel s pohonom LNG. „Domáci dopyt po zemnom plyne rýchlo rástol, zatiaľ čo dopyt po rafinovaných ropných produktoch na domácom trhu mierne klesol,“ dodal podľa portál oilprice.com Sinopec.

LNG v čínskom dopravnom sektore

Stúpajúcu popularitu nákladných vozidiel na skvapalnený zemný plyn v Číne ukazujú aj konkrétne údaje. Podľa portálu globallnghub.com sa ich počet od roku 2019 takmer strojnásobil, pričom sa očakáva, že v tomto roku dosiahne 1 milión. K ich rastúcim predajom prispievajú sprísňujúce sa emisné predpisy, dotácie, efektívny rozvoj plniacich staníc a priaznivé domáce ceny LNG, a to aj v porovnaní s naftou.

Napríklad v 1. až 3. štvrťroku 2024 sa predaj nákladných vozidiel na LNG medziročne zvýšil o takmer 40 % a v tomto období tvoril viac ako tretinu celkového predaja nákladných vozidiel. Spolu s elektrickými vozidlami vedie čínsky rozmach nákladných vozidiel na LNG aj k výrazným úsporám emisií.

Podľa údajov agentúry Reuters dosiahli predaje nákladných LNG vozidiel v Číne za prvý polrok minulého roka 109 000 ks a v porovnaní s rovnakým obdobím roka 2023 sa zdvojnásobili.

S dynamikou rastu čínskej plynovej mobility počíta aj najväčší svetový obchodník s LNG, spoločnosť Shell. V závere februára vo svojom výhľade „LNG Outlook 2025“ koncom februára okrem iného uviedla, že do konca dekády bude mať čínska flotila viac ako 1,2 milióna kusov nákladných LNG vozidiel.

Viac ťažby zemného plynu ako ropy

Uvedené trendy sa odrážajú aj v prístupe veľkých čínskych firiem. Sinopec zvýšil v roku 2024 ťažbu ropy o 0,9 % a zemného plynu o 4,7 % a upriamil pozornosť na úspešný prieskum bridlicového plynu vo veľkých hĺbkach panvy S‘-čchuanu.

PetroChina vo svojej správe o výsledkoch za rok 2024 tiež uviedla, že nové energetické vozidlá vrátane ťažkých nákladných vozidiel na skvapalnený zemný plyn „vytvorili substitučné účinky na štruktúru spotreby domácich rafinovaných ropných produktov“. Spotreba zemného plynu v Číne sa vlani zvýšila o 8 %, zatiaľ čo objem spracovania ropy v rafinériách klesol o 1,6 %, uviedla spoločnosť podľa portálu oilprice.com.

PetroChina v minulom roku zvýšila domácu ťažbu zemného plynu o 4,6 %, kým jej produkcia ropy stúpla len o 2,5 %. Zaviazala sa tiež, že sa v tomto roku zameria na prieskum a rozvoj bridlicovej ropy a plynu.

Spoločnosť CNOOC vykázala za rok 2024 11,4-percentný nárast čistého zisku, keďže rekordná ťažba ropy a zemného plynu vykompenzovala slabšie ceny energetických komodít. CNOOC vníma „obrovský potenciál rastu v zemnom plyne“ a mieni pokračovať v zvyšovaní rezerv a produkcie. „Kupujúci budú odoberať všetok plyn, ktorý vyprodukujeme – je tu obrovský potenciál rastu,“ povedal šéf spoločnosti Jen Chung-Tchao.

Dôkazom rastu záujmu troch hlavných štátnych spoločností o zemný plyn je aj ich aktivita v oblastiach hlbokomorskej ťažby, ako aj ťažby bridlicových formácií na pevnine. A to napriek tomu, že ťažba je náročnejšia ako napríklad v Spojených štátoch, najmä z dôvodu zložitej geológie miestnych bridlicových formácií, uzavrel oilprice.com.