Londýn 1. januára 2024 – Americké sankcie predstavujú veľkú prekážku ruským plánom na zvýšenie vývozu skvapalneného zemného plynu (LNG), ktoré by malo kompenzovať pokles exportu potrubného plynu do Európy. Tvrdia to analytici a ďalší odborníci, podľa ktorých rastú očakávania, že vlajkový projekt ruskej spoločnosti Novatek Arctic LNG 2 bude čeliť oneskoreniam a problémom s technológiou aj zabezpečením tankerov. Téme sa venovala agentúra Reuters a portál euractiv.com.

Rusko, štvrtý najväčší svetový producent LNG po Spojených štátoch, Katare a Austrálii, má ambíciu zvýšiť svoj podiel na svetovom trhu z terajších 8 % na približne pätinu strojnásobením svojej produkcie na viac ako 100 miliónov ton do rokov 2030 až 35.

Ale napriek tomu, že Moskva napriek sankciám úspešne odklonila vývoz ropy, ktorá bola kedysi určená pre západnú Európu, do Číny a Indie, vplyv sankcií zo strany USA na jeho LNG sektor zo strany USA je závažnejší z dôvodu relatívne malého počtu tankerov, ktoré môžu prepravovať LNG, a nedostatočného prístupu Ruska k technológiám a financiám.

Úsilie Ruska presmerovať predaj plynu do Číny, druhého najväčšieho spotrebiteľa energie na svete po Spojených štátoch, malo zatiaľ len obmedzený úspech, keďže zdĺhavé rozhovory o viac ako zdvojnásobení súčasného predaja do krajiny prostredníctvom navrhovaného plynovodu Power of Siberia 2 ešte stále nedospeli k uzavretiu solídnej zmluvy.

Navyše, projekt Arctic LNG 2, ktorú kontroluje Novatek, najväčší ruský výrobca LNG, čelí oneskoreniu, uviedli tri priemyselné zdroje pod podmienkou anonymity z dôvodu citlivosti problému. Komerčné dodávky LNG z projektu sa neočakávajú skôr ako v druhom štvrťroku 2024 alebo neskôr, hoci Novatek uviedol, že by mali byť vypravené v prvom štvrťroku.

Tri skvapalňovacie linky projektu majú mať kapacitu 19,8 milióna tony LNG a 1,6 milióna ton stabilného plynového kondenzátu ročne. Vďaka týmto číslam je Arctic LNG 2 ústredným bodom ruských plánov na zvýšenie energetických príjmov po tom, ako sa vývoz plynu štátom vlastneného Gazpromu do Európy v roku 2022 znížil o polovicu – na niečo vyše 100 miliárd kubických metrov (bcm).

Kremeľ sa naďalej spolieha na predaj energií, ktorý v minulom roku predstavoval 57 % celkových príjmov z vývozu Ruska a 27 % hrubého domáceho produktu.

Vyššia moc

Americké sankcie z novembra 2023, o ktorých Rusko tvrdí, že odrážajú túžbu Washingtonu eliminovať konkurentov jeho LNG, už viedli k tomu, že Novatek 21. decembra vyhlásil vyššiu moc v súvislosti s budúcimi dodávkami LNG z Arctic LNG 2. Jeden zo zdrojov uviedol, že klientmi, ktorí uzavreli zmluvu na nákup LNG a dostali oznámenia o vyššej moci, sú napríklad čínske spoločnosti Shenergy Group a Zheijang Energy, ako aj španielsky Repsol.

Predajca tovaru alebo služieb môže vyhlásiť vyššiu moc v prípade, že ich nemôže dodať z dôvodu okolností, ktoré nemôže ovplyvniť. V takom prípade musia upovedomiť druhú stranu a poskytnúť vysvetlenie.

Americké sankcie na projekt „sa stali strašiakom pre celú ruskú stratégiu LNG,“ povedal podľa portálu oilprice.com  Sergej Kapitonov, analytik moskovského Skoltech Project Center for Energy Transition and ESG. Podľa Alexeja Belogorjeva, riaditeľa výskumu a vývoja Moskovského inštitútu pre energetiku a financie, sankcie USA proti Arctic LNG 2 vyvolali veľkú neistotu do budúcnosti.

Ruský denník Kommersant 25. decembra informoval, že zahraniční akcionári pre obavy z dôsledkov sankcií pozastavili účasť na projekte a vzdali sa zodpovednosti za financovanie a zmluvy o odbere LNG z Arctic LNG 2.

Jason Feer z prepravnej a maklérskej spoločnosti LNG Poten & Partners uviedol, že deklarovanie nemožnosti splniť zmluvné záväzky zo strany Ruska, je „budíčkom“ pre jeho budúce projekty LNG.

„Linka 1 (Arcticu LNG 2) bola zďaleka najpokročilejším projektom, takže vyššia moc naznačuje, že v súčasnosti bude veľmi ťažké pokročiť s akýmikoľvek inými projektmi,“ povedal Feer. „Rusko tiež pravdepodobne potrebuje nejaké zahraničné vybavenie a inú podporu na dokončenie ďalších projektov, čo sankcie komplikujú,“ dodal.

Projekt sa nachádza na polostrove Gydan, ktorý obmýva Karské more na sever od Sibíri. Novatek, ktorý sa etabloval ako alternatíva k Gazpromu, má v projekte 60-percentný podiel. Čínske štátne ropné a plynárenské spoločnosti CNOOC a China National Petroleum Corp. (CNPC) majú každá po 10 %, rovnako ako francúzska TotalEnergies a konzorcium japonských firiem Mitsui a JOGMEC.

Možné problémy Novateku okrem iného zahŕňajú technickú výzvu v podobe konverzie plynu na kvapalinu jeho ochladením na mínus 162 stupňov Celzia. Sunny Xu, zakladateľ singapurskej firmy C-LNG, ktorá dodáva malé a stredne veľké LNG riešenia, uviedol, že Čína má kapacitu na výrobu modulov na skvapalňovanie, ale chýbajú jej skúsenosti s dizajnom a konštrukciou kvôli potrebe pokročilého kritického vybavenia. Rovnako je na tom Rusko, dodávajú analytici.„Čínske spoločnosti môžu mať svoje vlastné riešenia, ale aké efektívne budú, to je otázne,“ povedal Xu.

Niektoré zo západných spoločností, ktoré disponujú potrebnými technickými znalosťami, opustili Rusko pre konflikt na Ukrajine. Francúzska strojárska skupina Gaztransport & Technigaz (GTT) v januári 2023 pozastavila zmluvu s ruskou lodiarskou spoločnosťou Zvezda na 15 LNG tankerov schopných prerážať ľad.

Podľa Feera je ťažké nahradiť GTT v projektoch LNG. „Existuje niekoľko ďalších spoločností, ktoré ponúkajú ochranné systémy, ale GTT je lídrom a neviem, či by ostatné systémy boli akceptované hlavnými nájomcami a vlastníkmi,“ povedal. Zároveň vyjadril skepsu, že prvá linka Arctic LNG 2 by mohla do konca minulého roka dosiahnuť kapacitu 6,6 milióna ton, ako tvrdil Novatek.

Preteky pri rezervácii tankerov

Ďalšou výzvou projektu je aj zabezpečenie tankerov. Novatek uviedol, že v ruskej lodenici Zvezda bude pre Arctic LNG 2 postavených 15 tankerov ľadovej triedy Arc7, schopných preraziť 2 metre hrubý ľad.

Šesť ďalších tankerov Arc7 mala postaviť firma Hanwha Ocean, predtým Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, a to vrátane troch objednaných japonským Mitsui O.S.K. Lines a troch objednaných poprednou ruskou tankerovou skupinou Sovcomflot. Výroba posledných troch uvedených však bola zrušená v dôsledku sankcií proti Rusku, uviedla Hanwha v regulačných dokumentoch.

Podľa Ronalda Smitha z maklérskej spoločnosti BCS Global Markets so sídlom v Moskve je možné, že neďaleký a už fungujúci projekt Jamal LNG by mohol zdieľať niektoré tankery s Arctic LNG 2. „Očakávam, že časom Novatek získa celú potrebnú flotilu tankerov Arc7. Mohlo by to však trvať o niekoľko rokov dlhšie, než pôvodne plánoval Arctic LNG 2, dodal.

Novatek „bude nútený prejsť na ruskú flotilu a na tie tankery, ktoré, hoci plávajú pod falošnou vlajkou, majú ruských príjemcov prostredníctvom reťazca spoločností,“ dodal Belogorjev. „Problém poskytovania flotily je teraz kľúčovým problémom. Ten sa ešte zhorší, ak bude Európou uvalené embargo na ruský LNG. A to je celkom možné po roku 2026,“ uzavrel.