![](https://www.slovgas.sk/wp-content/uploads/2024/12/11_2024-1024x536.jpg)
Bratislava 30. decembra 2024 – Člen Slovenského plynárenského a naftového zväzu, advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS pravidelne sleduje všetky zmeny energetickej, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy. Za mesiac november 2024 dáva do pozornosti v parlamente prijatú novelu zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu. ÚRSO určil ceny za prístup do distribučnej sústavy a za distribúciu elektriny pre ZSD, SSD aj VSD na rok 2025.
Upozorňuje aj na blížiaci sa termín na predkladanie žiadostí v rámci výzvy na podporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie č. 2 (31.12.2024) alebo zmeny vo všeobecných podmienkach SIEA, týkajúce sa posudzovania podmienok pre projekt Zelená solidarita.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac november 2024, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám príjemné čítanie!
- ČO SA ZMENILO?
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | áno |
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | áno |
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | áno |
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | áno |
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 146/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci.
■ Zákon, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu
Dňa 27.11.2024 bol v Zbierke zákonov SR publikovaný zákon č. 326/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu“).
O právnom predpise sme vás informovali v monitoringu za mesiac október 2024.
Účelom prijatej novely zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu má byť poskytnutie úľavy občanom a právnickým osobám, ktoré disponujú malými zdrojmi elektrickej energie, a to tak, že ich oslobodí od (i) povinnosti platenia dane a (ii) preukazovania záruky pôvodu elektriny z OZE.
Podľa prijatej novely zákona sa hranica malého zdroja energie posúva zo súčasných 10 kW na 50 kW.
V zmysle doposiaľ platného znenia zákona o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu sa oslobodenie od dane aplikovalo iba vtedy, ak bola vyrobená energia z OZE a ak sa jej výroba preukázala zárukou pôvodu elektriny z OZE. Novelou zákona sa malé zdroje oslobodzujú od povinnosti preukazovať záruku pôvodu elektriny, čo má zjednodušiť a urýchliť proces ich využívania.
Novela zákona nadobúda účinnosť 1.12.2024 okrem čl. I bodov 1 až 4, ktoré nadobúdajú účinnosť 1.1.2025.
Od 1.12.2024 nadobudlo účinnosť prechodné ustanovenie k úpravám účinným od 1.1.2025, ktoré znie:
„Ak osoba, ktorá vykonáva činnosť podľa osobitného predpisu10a) a vyrába elektrinu výlučne z obnoviteľného zdroja14) v zariadení s celkovým inštalovaným výkonom do 50 kW, je registrovaná ako platiteľ dane podľa § 11 a požiada colný úrad do 20. decembra 2024 o zrušenie rozhodnutia o registrácii platiteľa dane z elektriny a zrušenie registrácie platiteľa dane z elektriny, toto rozhodnutie sa zrušuje a registrácia zaniká 31. decembra 2024.“
Znenie novely zákona je dostupné na tomto odkaze.
■ Vyhláška ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu
Dňa 26.11.2024 bola v Zbierke zákonov SR publikovaná vyhláška Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“) č. 318/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu v znení vyhlášky č. 233/2016 Z. z..
Novela vyhlášky o štandardoch uskladňovania, prepravy, distribúcie a dodávky plynu prináša:
- spresnenie definícií jednotlivých štandardov kvality,
- doplnenie nových štandardov kvality, pričom sa za účelom zvýšenia ochrany odberateľov plynu sprísňuje doterajšie štandardy kvality a požadované úrovne ich dodržiavania,
- úpravu spôsobu výpočtu a výšky kompenzačných platieb, ako aj spôsobu a podmienok ich vyplatenia,
- úpravu sledovania, evidovania, vyhodnocovania štandardov kvality a evidencie kompenzačných platieb,
- zverejňovanie vyhodnotenia štandardov kvality a kompenzačných platieb.
Novela vyhlášky nadobúda účinnosť od 1.1.2025.
Znenie vyhlášky je dostupné na tomto odkaze.
■ Vyhláška ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu, distribúcie a dodávky elektriny
Dňa 26.11.2024 bola v Zbierke zákonov SR publikovaná vyhláška ÚRSO č. 317/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny.
O právnom predpise sme vás informovali v monitoringu za mesiac október 2024.
Novela vyhlášky prináša:
- spresnenie definícií jednotlivých štandardov kvality,
- doplnenie nových štandardov kvality, pričom sa za účelom zvýšenia ochrany odberateľov elektriny sprísňuje doterajšie štandardy kvality a požadované úrovne ich dodržiavania,
- úpravu spôsobu výpočtu a výšky kompenzačných platieb, ako aj spôsobu a podmienok ich vyplatenia,
- úpravu sledovania, evidovania, vyhodnocovania štandardov kvality,
- úpravu evidencie kompenzačných platieb,
- zverejňovanie vyhodnotenia štandardov kvality a kompenzačných platieb.
Novela vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Znenie vyhlášky je dostupné na tomto odkaze.
■ Vyhláška ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla
Dňa 26.11.2024 bola v Zbierke zákonov SR publikovaná vyhláška ÚRSO č. 315/2024 Z. z., ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla v znení vyhlášky č. 234/2016 Z. z..
O právnom predpise sme vás informovali v monitoringu za mesiac október 2024.
Novela vyhlášky, ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla, prináša:
- spresnenie definícií jednotlivých štandardov kvality,
- za účelom zvýšenia ochrany odberateľov tepla a zvýšenia kvality služieb poskytovaných regulovanými subjektmi sprísnenie doterajších štandardov kvality,
- úpravu spôsobu výpočtu a výšky kompenzačných platieb ako aj spôsobu a podmienok ich vyplatenia.
Novela vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Znenie vyhlášky je dostupné na tomto odkaze.
2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
■ Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu
Dňa 18.11.2024 začalo pripomienkové konanie k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu, číslo legislatívneho procesu: LP/2024/618.
Cieľom predkladaného návrhu zákona je:
- zjednodušiť proces registrácie pre oprávnených spotrebiteľov, ktorí už sú registrovaní ako platitelia dane,
- v nadväznosti na elektronizáciu komunikácie medzi jednotlivými subjektmi a správcom dane zrušiť povinnosť preukazovať sa povoleniami a osvedčeniami o registrácii,
- legislatívna úprava zdieľania elektriny, ktorá má reflektovať aktuálne trendy v energetickej politike,
- vypustiť osobitné ustanovenie pre stlačený zemný plyn § 39a (nakoľko súčasne platná smernica Rady 2003/96/ES o reštrukturalizácii právneho rámca spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny nerozlišuje daňovú diferenciáciu pre stlačený zemný plyn (CNG) a skvapalnený zemný plyn (LNG)). Predmetom dane by bol zemný plyn ako taký, a to bez ohľadu na to, či sa ako pohonná látka alebo palivo bude používať v stlačenej forme ako (CNG) alebo v skvapalnenej forme ako (LNG),
- zjednotiť sadzbu dane ustanovenú na skvapalnené plynné uhľovodíky kódu kombinovanej nomenklatúry 2711 12 až 2711 19 00 podľa zákona č. 98/2004 Z. z. so sadzbou dane pre zemný plyn, ak je používaný ako pohonná látka – v tejto súvislosti sa navrhuje zvýšenie sadzby dane pre zemný plyn používaný ako pohonná látka z 9,36 Eur/MWh na 10,68 Eur/MWh a zároveň sa znižuje sadzba dane pre LPG používaný ako pohonná látka zo 182 Eur/1000 kg na 161 Eur/1000 kg.
Navrhovaný dátum účinnosti návrhu zákona je stanovený na 1.4.2025 okrem čl. I bodov 1 až 54 a 56 až 58 a článku II, ktoré nadobúdajú účinnosť 1.7.2025.
Dátum ukončenia pripomienkového konanie je 6.12.2024.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu, ktorý je v štádiu vyhodnotenia pripomienkového konania, možno sledovať na tomto odkaze.
■ Návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa Cenová vyhláška v elektroenergetike
Dňa 28.11.2024 bola v elektronickej zbierke zákonov aktualizovaná informácia o návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 154/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike (ďalej len „Cenová vyhláška v elektroenergetike“), pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/573.
O návrhu vyhlášky sme vás informovali v monitoringu za mesiac október 2024.
Cieľom návrhu vyhlášky je upraviť a upresniť niektoré ustanovenia Cenovej vyhlášky v elektroenergetike, a to najmä:
- rozsah, štruktúru a výšku ekonomicky oprávnených nákladov,
- výpočet čistých nákladov povinnosti vo všeobecnom hospodárskom záujme pre regulovaný subjekt,
- uplatňovanie tarify za prevádzkovanie systému vrátane individuálnej sadzby tarify za prevádzkovanie systému,
- výpočet prekročenia rezervovanej kapacity a maximálnej rezervovanej kapacity,
- úprava cenovej regulácie dodávky jalovej elektriny a dodávky elektriny pre ostrovné zariadenia,
- úprava technickej doby životnosti majetku z dôvodu zosúladenia vykazovania odpisov majetku v rámci ostatných sieťových odvetví.
Navrhuje sa delená účinnosť vyhlášky, a to od 1.1.2025, aby bola zabezpečená primeraná lehota na oboznámenie sa s legislatívnou úpravou, vypracovanie návrhov ceny a uskutočnenie cenových konaní na rok 2025, a od 1.1.2027 pre úpravu platieb za prekročenie hraničnej hodnoty tokov dodávky jalovej kapacitnej elektriny z miestnej distribučnej sústavy.
Aktuálny stav legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
■ Návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa menia a dopĺňajú pravidlá trhu s elektrinou
Dňa 29.11.2024 bola v elektronickej zbierke zákonov aktualizovaná informácia o návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa sústavy v znení neskorších predpisov (ďalej len „pravidlá trhu s elektrinou“), číslo legislatívneho procesu: LP/2024/574.
O návrhu vyhlášky sme vás informovali v monitoringu za mesiac október 2024.
Cieľom návrhu vyhlášky má byť upravenie a doplnenie niektorých ustanovení Pravidiel trhu s elektrinou so zameraním na úpravu podrobností k:
- uzatváraniu zmlúv o dodávke elektriny a zmlúv o združenej dodávke elektriny,
- k zmene dodávateľa elektriny vrátane lehôt v procese zmeny dodávateľa elektriny,
- k obsahovým náležitostiam vyúčtovacej faktúry za dodávku elektriny,
- spôsobu zistenia stavu určeného meradla.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Aktuálny stav legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
■ Návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa menia a dopĺňajú pravidlá trhu s plynom
Dňa 29.11.2024 bola v elektronickej zbierke zákonov aktualizovaná informácia o návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom, obsahové náležitosti prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete a prevádzkovateľa zásobníka a rozsah obchodných podmienok, ktoré sú súčasťou prevádzkového poriadku prevádzkovateľa siete v znení neskorších predpisov (ďalej len „pravidlá trhu s plynom“), číslo legislatívneho procesu: LP/2024/530.
O návrhu vyhlášky sme vás informovali v monitoringu za mesiac október 2024.
Cieľom návrhu vyhlášky má byť upravenie a doplnenie niektorých ustanovení Pravidiel trhu s plynom so zameraním na úpravu podrobností k:
- uzatváraniu zmlúv o dodávke plynu a zmlúv o združenej dodávke plynu,
- zmene dodávateľa plynu vrátane lehôt v procese zmeny dodávateľa plynu,
- obsahovým náležitostiam vyúčtovacej faktúry za dodávku plynu a spôsobu zistenia stavu určeného meradla.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Aktuálny stav legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
■ Návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa cenová vyhláška v plynárenstve
Dňa 29.11.2024 bola v elektronickej zbierke zákonov aktualizovaná informácia o návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 147/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia regulovaných činností v plynárenstve a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v plynárenstve (ďalej len „cenová vyhláška v plynárenstve“), pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/529.
O návrhu vyhlášky sme vás informovali v monitoringu za mesiac október 2024.
Cieľom návrhu vyhlášky má byť upravenie a doplnenie niektorých ustanovení Cenovej vyhlášky v plynárenstve, a to najmä:
- určenie spôsobu vykonávania cenovej regulácie prístupu do zásobníka a uskladňovania plynu,
- podrobnosti k výpočtu ceny za prístup do zásobníka a uskladňovania plynu,
- predkladania návrhu ceny a podkladov k návrhu ceny za prístup do zásobníka a uskladňovanie plynu,
- doplnenie podrobností o určení ceny za služby obchodníka pri dodávke plynu koncovému odberateľovi plynu na výrobu tepla a dodávku tepla.
Návrh vyhlášky má nadobudnúť účinnosť od 1.1.2025.
Aktuálny stav legislatívneho procesu možno sledovať na tomto odkaze.
■ Návrh vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa cenová vyhláška v tepelnej energetike
Dňa 29.11.2024 bola v elektronickej zbierke zákonov aktualizovaná informácia o návrhu vyhlášky ÚRSO, ktorou sa mení a dopĺňa vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike v znení vyhlášky č. 141/2024 Z. z. (ďalej len „cenová vyhláška v tepelnej energetike“), pod číslom legislatívneho procesu: LP/2024/539.
O návrhu vyhlášky sme vás informovali v monitoringu za mesiac október 2024.
Návrh vyhlášky má upraviť ustanovenia týkajúce sa ekonomicky oprávnených nákladov v cene tepla, pričom návrh vyhlášky zásadne nemení rozsah a štruktúru ekonomicky oprávnených nákladov, ani spôsob vykonávania cenovej regulácie. Návrh vyhlášky ustanovuje maximálnu výšku ekonomicky oprávnených nákladov na nákup plynu pre výpočet ekonomicky oprávnených variabilných nákladov, ktorý zohľadňuje zmeny ustanovené zákonom č. 128/2024 Z. z. Návrh vyhlášky taktiež nahrádza pojem „prepojený podnik“ pojmom „previazaný podnik“ formou doplnenia základných pojmov. Tento pojem je použitý v súvislosti s ustanovením primeraného zisku previazaných podnikov, ktoré podnikajú v rámci rovnakej sústavy tepelných zariadení, s cieľom zvýšiť transparentnosť uplatňovania cien tepla v praxi.
Účinnosť vyhlášky sa navrhuje od 1.1.2025.
Aktuálny stav legislatívneho procesu, ktorý sa aktuálne nachádza v štádiu rokovania poradných orgánov vlády SR, možno sledovať na tomto odkaze.
■ Usmernenie k vypracovaniu energetického auditu pre národný projekt Zelená podnikom
Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“) na svojom webovom sídle dňa 13.11.2024 informovala o vydaní usmernenia pre energetických audítorov k národnému projektu Zelená podnikom.
O národnom projekte Zelená podnikom sme vás informovali v monitoringu za mesiac september 2024.
Nevyhnutnou súčasťou žiadosti o príspevok vo forme poukážky, ktorý mikro, malé a stredné podniky budú môcť použiť na kúpu a inštaláciu zariadení využívajúcich obnoviteľné zdroje energie (OZE), bude energetický audit. SIEA uvádza, že energetický audit musí byť vypracovaný pred podaním žiadosti o poukážku a musí byť zameraný na tú formu energiu, ktorá má byť nahradená OZE.
Okrem toho je dôležité, aby energetický audit vypracovala odborne spôsobilá osoba zo zoznamu dostupného na webovom sídle SIEA, a aby bol v súlade so zverejneným usmernením, v ktorom sa uvádza presný obsah aj rozsah energetického auditu.
Bližšie informácie, vrátane usmernenia k vypracovaniu energetického auditu, sú dostupné na tomto odkaze.
■ Nový projekt SIEA má podporiť inovácie v slovenských podnikoch
SIEA na svojom webovom sídle dňa 18.11.2024 informovala o spustení nového národného projektu Zvýšenie inovačnej výkonnosti slovenskej ekonomiky 2 (NP ZIVSE2) s rozpočtom cez 16 miliónov eur, ktorého cieľom je podporiť výskum, vývoj a zavádzanie inovácií pre zvýšenie konkurencieschopnosti slovenských podnikov.
V rámci projektu bola vyhlásená Výzva na predkladanie žiadostí o poskytnutie pomoci de minimis, ktorá ponúka podnikateľom finančnú podporu na ochranu práv priemyselného vlastníctva a certifikácie výrobkov.
Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
■ ZSD informuje o Memorande o spolupráci k tzv. energooptike
Dňa 4.11.2024 Západoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „ZSD“) zverejnila na svojom webovom sídle informáciu, že zástupcovia Ministerstvo hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“) a Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie podpísali spolu so zástupcami distribučných spoločností Memorandum o spolupráci k tzv. energooptike, ktorá spája výstavbu, resp. rekonštrukciu energetických distribučných sietí s budovaním elektronickej komunikačnej siete na báze optiky.
ZSD uvádza, že cieľom memoranda je koordinácia a podpora spolupráce pri budovaní a financovaní energooptiky, ktorá bude spolu s inteligentnými a diaľkovo ovládanými prvkami slúžiť na efektívne manažovanie energetickej distribučnej sústavy. Tento projekt má slúžiť predovšetkým na urýchlenie a zefektívnenie výstavby gigabitových sietí v oblastiach, ktoré sú doteraz nedostatočne pokryté.
ZSD ďalej uvádza, že budovaním optickej nadstavby sa má zabezpečiť lepší prehľad distribučných spoločností o stave distribučnej sústavy, s ktorým dokážu adresnejšie a včasnejšie identifikovať anomálie, či dokonca predikovať možné poruchové stavy.
Bližšie informácie sú dostupné na tomto odkaze.
■ SEPS informuje o úspešnom pripojení k platforme PICASSO
Spoločnosť Slovenská elektrizačná prenosová sústava, a.s. (ďalej len „SEPS“) na svojom webovom sídle dňa 11.11.2024 zverejnila informáciu, že dňa 5.11.2024 úspešne zrealizovala pripojenie k medzinárodnej platforme PISASSO umožňujúcej vzájomnú cezhraničnú výmenu regulačnej elektriny.
Platforma PICASSO má pre pripojených prevádzkovateľov PS poskytovať spoločný priestor na obstaranie regulačnej energie s automatickou aktiváciou (aFRR), v minulosti tiež označovanou ako podporná služba sekundárnej regulácie výkonu.
SEPS uvádza, že jej účasť na fungovaní platformy PICASSO so sebou prináša niektoré zásadné zmeny zasahujúce do doterajšieho spôsobu aktivácie a ocenenia služby aFRR. Platforma napr. zabezpečuje optimalizáciu aktivácie regulačnej elektriny (elektrickej energie slúžiacej na udržanie frekvenčnej stability elektrizačnej sústavy) na základe požiadaviek prevádzkovateľov PS závisiacich od vzniknutej výkonovej nerovnováhy v príslušnej regulačnej oblasti.
SEPS ďalej uvádza, že v súvislosti so zmenou oceňovania aktivácie služby aFRR bola upravená hodnota maximálnej povolenej ceny pre ponuky regulačnej elektriny zo služby aFRR+ (kladná) a aFRR- (záporná).
Bližšie informácie, vrátane informácií o platformách PICASSO a MARI, sú dostupné na tomto odkaze.
■ SEPS informuje o vydaní rozhodnutia, ktorým ÚRSO určil maximálne ceny za poskytovanie podporných služieb
Spoločnosť SEPS na svojom webovom sídle dňa 27.11.2024 zverejnila informáciu, že bolo zverejnené rozhodnutie ÚRSO č. 0038/2024/E-ZR zo dňa 26. 11. 2024, ktorým ÚRSO určil maximálne ceny za poskytovanie podporných služieb.
Predmetné rozhodnutie je dostupné na tomto odkaze.
Viac k správe SEPS sa dozviete TU.
■ Aktualizácia všeobecných podmienok SIEA týkajúca sa posudzovania podmienok pre projekt Zelená solidarita
SIEA na svojom webovom sídle dňa 11.11.2024 zverejnila aktualizované všeobecné podmienky.
Podľa aktuálnych všeobecných podmienok sa bude pri posudzovaní, či príjem nízkopríjmových domácností spĺňa limity na využitie poukážky z projektu Zelená solidarita, vychádzať z údajov za kalendárny rok t-2 roky, teda dva roky pred tým, ako boli doručené všetky podklady potrebné na preverenie disponibilného príjmu. Naďalej platí, že pri žiadostiach o príspevok z projektu Zelená solidarita nemusia domácnosti predkladať žiadne doklady o výške príjmu.
SIEA ďalej uvádza, že v prípade žiadostí, ku ktorým boli súhlasy predložené v roku 2024, je pri preverovaní príjmu rozhodujúci rok 2022.
Bližšie informácie sú dostupné na tomto odkaze.
■ MHSR pripravuje energopomoc pre domácnosti na rok 2025
Dňa 3.12.2024 informovalo MH SR o tom, že skúma dopady nových zverejnených cenníkov pre dodávky tepla a plynu pre domácnosti, ako aj nároky jednotlivých foriem pomoci na štátny rozpočet. Po finalizácii prepočtov by sa finálnou formou pomoci mala zaoberať vláda SR.
MHSR uvádza, že podľa cenových rozhodnutí ÚRSO existuje hrozba, že bez zásahu štátu by regulované ceny plynu pre domácnosti vzrástli o viac ako 30 % a pre teplo by oproti súčasným priemerným dotovaným cenám došlo k nárastu o takmer 40 %. MHSR pritom dopĺňa, že cenové rozhodnutia pri teple z centrálneho zdroja (CZT) sú však veľmi individuálne a môžu sa výrazne líšiť podľa lokalít v rámci Slovenska, ale aj konkrétneho zdroja primárneho média používaného na výrobu tepla.
Keďže MH SR aktuálne spracúva rôzne spôsoby kompenzácie vysokých cien plynu a tepla pre domácnosti, MH SR vyzýva dodávateľov tepla a plynu, aby do finálneho rozhodnutia o forme kompenzácií nevystavovali nové zálohové faktúry pre domácnosti, pokým nepadne definitívne rozhodnutie o výške a spôsobe kompenzácií.
Viac k danej téme sa dočítate na tomto odkaze.
■ OKTE informuje o ukončení dostupnosti testovacieho prostredia ISZO a ISOT
Dňa 13.11.2024 spoločnosť OKTE, a.s. (ďalej len „OKTE“) na svojom webovom sídle informovala o ukončení dostupnosti testovacieho prostredia ISZO a ISOT od 18.11.2024.
OKTE uvádza, že prostredie TEST bude dostupné pre účastníkov trhu iba v prípade organizovaného testovania v prípade zásadných zmien systému, komunikácie alebo webových rozhraní. OKTE v prípade organizácie testovania s účastníkmi trhu informuje prostredníctvom oznamu, banneru a systémovej notifikácie a účastníci trhu budú vyzvaní k účasti na testovaní.
OKTE zároveň informuje, že nové testovacie prostredie SANDBOX (vrátane detailov externej komunikácie) je dostupné od 1.10.2024.
Bližšie informácie sú dostupné na tomto odkaze.
■ Zahájenie verejnej konzultácie k zmenám technickej špecifikácie externých rozhraní ISOT
Dňa 27.11.2024 spoločnosť OKTE na svojom webovom sídle zverejnila informáciu o zahájení verejnej konzultácie k zmenám technickej špecifikácie externých rozhraní ISOT.
OKTE uvádza, že zmena súvisí s doplnením nových externých rozhraní vnútro denného priebežného trhu pre algoritmické obchodovanie.
Navrhovaná zmena TŠVD ISOT na verziu v1.19 je dostupná a zapracovaná v texte TŠVD v1.18. V režime zmien je dostupná na tomto odkaze.
Dotknutí účastníci trhu sa do verejnej konzultácie môžu zapojiť zaslaním vyplneného formulára (dostupný TU) s ich pripomienkami a vyjadreniami na e-mailovú adresu verejnekonzultacie@okte.sk.
Posledným dňom na zaslanie pripomienok je 9.12. 2024.
Bližšie informácie sú dostupné na tomto odkaze.
■ MH SR informuje, že na Slovensko bude dodávaný plyn z Azerbajdžanu
Dňa 14.11.2024 MH SR na svojom webovom sídle informovalo o tom, že štátna spoločnosť SPP v MH SR uzatvorila pilotný kontrakt na dodávku zemného plynu od spoločnosti SOCAR z Azerbajdžanu.
MH SR má tento kontrakt považovať za dôležitý najmä v prípade, ak by došlo k zastaveniu dodávok zemného plynu cez územie Ukrajiny.
Bližšie informácie sú dostupné na tomto odkaze.
■ ÚRSO aktualizoval zoznam výrobcov elektriny, ktorí sú v omeškaní s úhradou nedoplatkov
ÚRSO dňa 6.11.2024 na svojom webovom sídle zverejnil aktualizovaný zoznam výrobcov elektriny podľa § 3b ods. 5 a 6 zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „Zákon o podpore“), ktorí sú v omeškaní s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne.
Zoznam ÚRSO je dostupný TU.
Výrobcovia elektriny z OZE za obdobie, v ktorom sú v tomto zozname evidovaní ako dlžníci, nemajú nárok na podporu doplatkom. Ide však len o dočasné pozastavenie vyplácania doplatku, ktoré vyplýva z ust. § 3b ods. 5 Zákona o podpore, v zmysle ktorého si „výrobca elektriny s právom na podporu nemôže pre zariadenie na výrobu elektriny uplatniť právo na podporu doplatkom alebo príplatkom počas obdobia omeškania s úhradou evidovaných nedoplatkov voči daňovému úradu, colnému úradu, s úhradou evidovaných nedoplatkov na poistnom na sociálne poistenie a evidovaných pohľadávok po splatnosti zo strany zdravotnej poisťovne podľa osobitných predpisov“.
Táto sankcia však nemá charakter úplného zániku práva na podporu doplatkom. Platí, že ak výrobcovi elektriny vzniknú nedoplatky voči vyššie uvedeným orgánom, právo na podporu doplatkom mu nezanikne natrvalo ako celok, ale len za obdobie omeškania s plnením jeho daňových a odvodových povinností. Akonáhle výrobca svoje záväzky uhradí, podpora doplatkom mu začne byť opäť poskytovaná.
Bližšie informácie sú zverejnené na webovom sídle ÚRSO na tomto odkaze.
■ SIEA informuje o výške žiadaných finančných prostriedkov vo výzve zameranej na podporu energetickej efektívnosti a využívanie OZE vo verejných budovách
Na webovom sídle SIEA bola dňa 4.12.2024 zverejnená informácia o výške žiadaných finančných prostriedkov vo výzve Programu Slovensko zameranej na zníženie energetickej náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách s kódom PSK-SIEA-002-2023-DV-EFRR – 41. hodnotiace kolo.
SIEA vo svojej správe uvádza, že ku dňu 29.11.2024 bolo v rámci danej výzvy predložených 740 žiadostí. Výzva zostáva aj naďalej otvorená.
Bližšie informácie sa dozviete TU.
■ MH SR informuje o cene elektriny pre domácnosti na rok 2025
Dňa 20.11.2024 MH SR na svojom webovom sídle informovalo, že memorandum medzi štátom a Slovenskými elektrárňami a implementačné zmluvy, ktoré garantujú výhodne ceny elektrickej energie pre domácnosti, sa predĺžia aj na rok 2025.
MH SR uvádza, že oproti pôvodnému zneniu memoranda MH SR vyrokovalo pre slovenské domácnosti výhodnejšie podmienky, pričom cena komodity má byť budúci rok zastropovaná na rovných 61 eur za MWh.
Podľa dostupných informácií tak majú slovenské domácnosti na dodávke elektrickej energie za rok ušetriť viac ako 267 miliónov eur oproti trhovým cenám.
Bližšie informácie sú dostupné na tomto odkaze.
■ Predkladanie žiadostí v rámci výzvy na podporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie č. 2
MH SR dňa 26.11.2024 na svojom webovom sídle upozornilo, že čas na predloženie žiadosti o finančný príspevok z výzvy z Plánu obnovy a odolnosti SR na podporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie č. 2 (kód: 09I04-03-V04) je len do 31.12.2024.
O výzve na podporu vývoja inovatívnych riešení v oblasti dekarbonizácie č. 2 sme vás informovali v monitoringu za mesiac september 2024.
Kompletné informácie k výzve sú dostupné na tomto odkaze.
Bližšie informácie sú dostupné TU.
■ ÚRSO predstavil ceny energií a vody na rok 2025
ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil dňa 3.12.2024 sumár niektorých základných dát vrátane cien energií a vody pre rok 2025.
Sumár týchto základných dát – ceny plynu, elektriny, tepla a vody na rok 2025 je dostupný na tomto odkaze.
Úplné znenie správy je dostupné na tomto odkaze.
■ Začala verejná konzultácia zmien prevádzkového poriadku OKTE
ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil dňa 3.12.2024 informáciu o začatí verejnej konzultácie k pripravovanej úprave prevádzkového poriadku organizátora krátkodobého trhu s elektrinou OKTE.
Verejná konzultácia začala 02.12.2024, posledným dňom na zaslanie pripomienok je 16.12.2024 vrátane.
Bližšie informácie o verejnej konzultácii sú uvedené na webovom sídle organizátora OKTE TU.
OKTE uvádza, že zmena prevádzkového poriadku sa týka rozšírenia záruk pôvodu na nové druhy energie (teplo a chlad). Okrem toho bol v prevádzkovom poriadku upravené termíny pre vyúčtovanie medzi OKTE a dodávateľmi regulačnej elektriny v nadväznosti na pripojenie Slovenska k medzinárodným platformám pre výmenu regulačnej energie.
Dotknutí účastníci trhu sa do verejnej konzultácie môžu zapojiť zaslaním vyplneného formulára (dostupný TU) s ich pripomienkami a vyjadreniami na e-mailovú adresu verejnekonzultacie@okte.sk.
Oznámenie ÚRSO je dostupné na tomto odkaze.
■ ÚRSO zverejnil správu o výsledku sledovania vývoja trhu so zmluvami o dodávke elektriny a zmluvami o združenej dodávke elektriny s dynamickou cenou elektriny
ÚRSO na svojom webovom sídle zverejnil správu z októbra 2024 o výsledku sledovania vývoja trhu so zmluvami o dodávke elektriny a zmluvami o združenej dodávke elektriny s dynamickou cenou elektriny.
Úplne znenie správy je dostupné na tomto odkaze.
■ ÚRSO zverejnil správu o výsledku sledovania vývoja trhu so zmluvami o dodávke elektriny a zmluvami o združenej dodávke elektriny s dynamickou cenou elektriny
Dňa 28.11.2024 Stredoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „SSD“) na svojom webovom sídle informovala, že od 1.1.2025 dôjde k aktualizácii cenníka služieb a činností distribúcie elektriny, ktorý zákazníci nájdu v časti „cenníky“.
Cenník služieb a činností distribúcie elektriny SSD je dostupný na tomto odkaze.
Oznam o aktualizácii cenníka je dostupný TU.
■ Ceny za prístup do distribučnej sústavy SSD a za distribúciu elektriny platné od 1.1.2025
Dňa 3.12.2024 Stredoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „SSD“) na svojom webovom sídle informovala, že ÚRSO jej na základe rozhodnutia č. 0080/2025/E zo dňa 2.12.2024 stanovil tarify za prístup do distribučnej sústavy a distribúciu elektriny a podmienky ich uplatnenia na obdobie od 1.1.2025 do 31.12.2027.
Predmetné rozhodnutie ÚRSO je dostupné na tomto odkaze.
Oznam SSD o nových cenách je dostupný TU.
■ Ceny za prístup do distribučnej sústavy VSD a za distribúciu elektriny platné od 1.1.2025
Dňa 3.12.2024 Východoslovenská distribučná, a.s. (ďalej len „VSD“) na svojom webovom sídle informovala, že ÚRSO jej na základe rozhodnutia č. 0081/2025/E zo dňa 2.12.2024 schválil tarify za prístup do distribučnej sústavy a distribúciu elektriny pre užívateľov distribučnej sústavy v segmente domácnosti, ako aj pre odberateľov v ostatných segmentoch na jej distribučnom území pre roky 2025-2027, ktoré začnú platiť 1.1.2025.
Predmetné rozhodnutie je dostupné na tomto odkaze.
Oznam o nových distribučných poplatkoch VSD je dostupný TU.
■ Ceny za prístup do distribučnej sústavy a za distribúciu elektriny pre ZSD platné od 1.1.2025
Dňa 2.12.2024 ÚRSO vydal rozhodnutie č. 0079/2025/E, ktorým schválil tarify za prístup do distribučnej sústavy a distribúciu elektriny a podmienky ich uplatnenia pre spoločnosť ZSD.
Predmetné rozhodnutie je dostupné na tomto odkaze.
Stavebníctvo a envirolegislatíva
![](https://www.slovgas.sk/wp-content/uploads/2024/12/11_24-1024x536.jpg)
Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS prináša aj právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac november 2024.
Do pozornosti dáva prerokovanie nového stavebného zákona v prvom čítaní a pripravovanú novelu zákona EIA. Aj tento mesiac vám zároveň prináša aktuálny prehľad vyhlášok k stavebným predpisom.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac november 2024, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
- ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO | |
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | nie |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb. Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 – § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní | nie |
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe | nie |
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
Vyhláška č. 401/2007 Zb. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol | nie |
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu | nie |
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | áno |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | nie |
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia | nie |
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie | nie |
Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov | nie |
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch | nie |
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov | nie |
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. | nie |
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší | nie |
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí | nie |
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov | nie |
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona | nie |
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy | nie |
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
■ Posun zavedenia povinnosti úpravy odpadu
Dňa 3.12.2024 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 335/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov (zákon o ochrane prírody) a ktorým sa dopĺňa zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o odpadoch).
Novelou sa v zákone č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov upravuje jazdenie a státie s motorovými vozidlami v území s druhým stupňom ochrany. Na jej základe bude umožnené jazdiť alebo stáť s motorovým vozidlom v území, kde platí druhý stupeň ochrany, aj na účelovej ceste a na existujúcej prístupovej poľnej ceste.
Novela by taktiež mala uľahčiť prístup vlastníkom, správcom alebo nájomcom na pozemky v chránených územiach, ako aj správcovi vodného toku k pozemkom v jeho správe.
Po novom ministerstvo už nebude mať možnosť poverovať zamestnancov organizácií ochrany prírody a príslušníkov Horskej záchrannej služby oprávneniami a povinnosťami člena stráže prírody.
Posúva sa aj povinnosť mechanicko-biologickej úpravy odpadu zo strany samospráv v zákone č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov (Zákon o odpadoch). Táto povinnosť, ktorá bola pôvodne posunutá na rok 2025 sa týmto zákonom posúva až na rok 2027.
Novela je účinná od 1.1.2025 a jej znenie nájdete TU.
Novelizované znenie zákona o ochrane prírody nájdete TU.
Novelizované znenie zákona o odpadoch nájdete TU.
2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
■ Aktuálny prehľad prípravy vyhlášok k stavebným predpisom
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádiá ich legislatívneho procesu.
Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:
Názov vyhlášky | Číslo a aktuálny stav legislatívneho procesu | Odkaz na vyhlášku/legislatívny proces | |
1. | Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze |
2. | Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výstavbe | PI/2023/263Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
3. | Návrh vyhlášky o požiadavkách na bezbariérové navrhovanie a užívanie stavieb | PI/2023/264Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
4. | Návrh vyhlášky o dokumentácii stavieb | PI/2023/265Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
5. | Návrh vyhlášky o všeobecných technických požiadavkách na stavby | PI/2023/266Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
6. | Vyhláška č. 153/2024 Z. z. o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.6.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.7.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
7. | Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
8. | Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
9. | Návrh vyhlášky o informačnom systéme (URBION) | PI/2023/291Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
10. | Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
11. | Návrh vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o členení stavieb | PI/2023/318Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
12. | Návrh vyhlášky o geodetických a kartografických činnostiach vo výstavbe | PI/2023/227Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU.Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac nedošlo k zmene v prípade žiadnej zo sledovaných vyhlášok.
Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.
■ Návrh nového stavebného zákona bol prerokovaný v prvom čítaní
Na 23. schôdzi NR SR konanej v dňoch 26.11.2024 až 11.12.2024 bol v prvom čítaní prerokovaný vládny návrh nového stavebného zákona (parlamentná tlač 587). NR SR zároveň posunula návrh nového stavebného zákona do druhého čítania. To by malo prebehnúť začiatkom roka 2025.
Navrhovaným stavebným zákonom sa majú podľa predkladateľa odstrániť nedostatky, ktoré má súčasná legislatíva na úseku stavebného práva, pričom sa má:
- posilniť postavenie vlastníkov pozemkov a stavieb a ich práva k stavbe, pretože zhotoviť stavbu na pozemku je súčasťou ústavou chráneného práva užívať majetok vo svojom vlastníctve;
- obnoviť pôvodný účel orgánov štátnej stavebnej správy ako čisto odborných stavebnotechnických štátnych orgánov zbavených povinnosti sledovať netechnické činnosti (napríklad účelnosť, užívacie vzťahy, susedské spory, riešenie hnuteľných vecí a podobne);
- výrazne zjednodušiť proces prípravy výstavby tým, že opúšťa terajšie dvojzložkové rozhodovanie (územné rozhodovanie a stavebné povoľovanie) a zavádza len jedno konanie – konanie o stavebnom zámere;
- ponechať agendu stavebného úradu na obci, pričom obce môžu zriaďovať stavebné obvody obdobne ako sú súčasné spoločné obecné úrady;
- sprísniť odborná príprava zamestnancov pracujúcich v štátnej správe na úseku stavebného práva;
- upraviť ochrana umeleckých diel v stavbách a na verejných priestranstvách pred poškodením alebo zničením stavebnou činnosťou;
- precizovať správne konanie a procesné práva a povinnosti účastníkov a dotknutých osôb a obsah výstupných rozhodnutí;
- ustanoviť dodatočný postup vo vzťahu k nepovoleným stavbám zhotoveným do účinnosti navrhovaného stavebného zákona, aby sa do určitého času buď takéto stavby dodatočne osvedčili, alebo odstránili;
- precizovať priestupky a iné správne delikty a rozšíriť okruh sankcionovaných osôb aj na ďalšie osoby vo výstavbe (na zhotoviteľov stavieb, na osoby vykonávajúce stavebný dozor);
- zvýrazniť dôležitosť účasti oprávnených osôb vo výstavbe, najmä precizovať oprávnenia a zodpovednosť projektanta, stavbyvedúceho, zhotoviteľa stavby, osoby vykonávajúcej stavebný dozor, geodeta a statika v príprave výstavby a pri zhotovovaní stavby.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu stavebného zákona nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Bola ukončená predprípravná fáza k novele zákona EIA
Dňa 1.11.2024 bola ukončená predprípravná fáza k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon EIA) a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.
Cieľom pripravovanej novely zákona EIA podľa predkladateľa je:
- úprava odbornej spôsobilosti na základe aplikačnej praxe spolu s úpravou postavenia MŽP SR voči odborne spôsobilým osobám (rozsah, periodicita skúšok). Odborne spôsobilé osoby sú povinné poskytovať najaktuálnejšie informácie;
- úprava kompetencií a postavenia príslušných orgánov štátnej správy v procese posudzovania vplyvov navrhovaných činností na životné prostredie;
- úprava a presná definícia podmienok potrebných na získanie odbornej spôsobilosti a zavedenie nových podmienok k žiadosti o preukázanie odbornej spôsobilosti u osôb žiadajúcich o predĺženie odbornej spôsobilosti;
- integrácia procesov posudzovania vplyvov na životné prostredie a procesov integrovaného povoľovania spolu so súvisiacimi kontrolnými procesmi. Z tohto dôvodu sa okrem úprav zákona EIA a súvisiacich právnych predpisov vyžaduje zmena dotknutých existujúcich a doplnenie nových ustanovení aj v zákone č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Sprievodnú dokumentáciu k predbežnej informácii nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Novela zákona o vlastníctve bytov a nebytových priestorov
Dňa 27.11.2024 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 325/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady SR č. 182/1993 Z. z. o vlastníctve bytov a nebytových priestorov v znení neskorších predpisov (zákon o vlastníctve bytov).
Cieľom schválenej novely je, podľa predkladateľa, zakotviť právnu úpravu elektronického hlasovania do zákona o vlastníctve bytov. Novela zároveň osobitným spôsobom upravuje možnosť vlastníkov bytov a nebytových priestorov v dome inštalovať nabíjací bod. Súčasťou novely je tiež spresnenie právnej úpravy súvisiacej so stavebnými zásahmi do spoločných častí, spoločných zariadení, príslušenstva, prípadne priľahlého pozemku v snahe umožniť vlastníkom v dome rozhodovať o plánovaných zásahoch do spoločného majetku.
Novela je účinná od 1.1.2025 a jej znenie nájdete TU.
Novelizované znenie zákona o vlastníctve bytov nájdete TU.
■ Novela zákona o majetku obcí
Dňa 27.11.2024 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 320/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Slovenskej národnej rady č. 138/1991 Zb. o majetku obcí v znení neskorších predpisov (zákon o majetku obcí).
Cieľom novely je, podľa predkladateľa, úprava niektorých postupov pri nakladaní s majetkom obce, ktoré sa pri aplikácii v praxi javia ako problematické. Ide najmä o podávanie návrhov do obchodnej verejnej súťaže, resp. doručovanie cenových ponúk pri priamom predaji majetku obce prostredníctvom elektronickej schránky.
Aplikačné problémy si podľa predkladateľa vyžiadali aj novú úpravu krátkodobého nájmu majetku obce, resp. nájmu hnuteľnej veci, ktorej zostatková hodnota je nižšia ako 3 500 eur v prípade, ak súčasne ide o nájom majetku na verejnoprospešný účel. V platnej právnej úprave absentuje aj osobitná úprava nájmu takého majetku obce, ak podľa osobitných predpisov poskytnutie verejných prostriedkov obci na obstaranie majetku alebo v súvislosti s ním bolo podmienené prenechaním tohto majetku do nájmu za nižšie nájomné.
Novela je účinná od 1.1.2025 a jej znenie nájdete TU.
Novelizované znenie zákona o majetku obcí nájdete TU.
■ Pripravované zmeny v zákone o ochrane poľnohospodárskej pôdy
Dňa 7.11.2024 bol do NR SR doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon o ochrane poľnohospodárskej pôdy) a ktorým sa mení zákon č. 188/2003 Z. z. o aplikácii čistiarenského kalu a dnových sedimentov do pôdy a o doplnení zákona č. 223/2001 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (parlamentná tlač č. 586).
Cieľom návrhu zákona podľa predkladateľa je ustanovenie právneho rámca pre manažovanie porastov drevín rastúcich mimo lesa na poľnohospodárskej pôde, ktorý v doterajšej právnej úprave využívania poľnohospodárskej pôdy absentuje.
Ustanovuje sa možnosť nariadiť odstránenie drevín rastúcich na poľnohospodárskej pôde mimo lesa na pozemkoch, ktoré nemajú charakter lesného porastu a nie sú spôsobilé na preradenie medzi lesné pozemky, pričom predstavujú prekážku udržateľného poľnohospodárskeho využívania poľnohospodárskej pôdy a ich zachovanie nie je účelné z hľadiska ekologickej stability územia.
Zároveň sa ustanovuje možnosť založiť porast drevín na poľnohospodárskej pôde bez zmeny druhu pozemku na účely založenia agrolesníckych systémov využívania pôdy alebo zakladanie porastov poľnohospodárskej účelovej zelene s pôdoochrannou a ekostabilizačnou funkciou.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Zmeny v zákone o opatreniach na úseku envirozáťaží
Dňa 14.11.2024 začalo vyhodnocovanie MPK k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákona č. 409/2011 Z. z. o niektorých opatreniach na úseku environmentálnej záťaže a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony (číslo legislatívneho procesu: LP/2024/570)
Dôvodom predloženia návrhu zákona je vysporiadanie sa s niektorými aplikačnými problémami súčasného znenia zákona, napríklad v konaní o určení povinnej osoby (§ 5) a plánu prác (§ 8 a 9). Súčasťou návrhu zákona je aj vymedzenie a úprava režimu štátnej pomoci na úseku environmentálnej záťaže.
Návrhom zákona sa ďalej precizuje mechanizmus určovania povinnej osoby, ktorá je v zmysle súčasnej právnej úpravy zodpovedná za vypracovanie a realizáciu plánu prác na odstránenie environmentálnej záťaže v zmysle princípu, že náklady na jej odstraňovanie znáša pôvodca, resp. povinná osoba. Novela spresňuje mechanizmus určovania povinnej osoby napríklad v prípadoch prevodu vlastníctva k pozemkom, na ktorých sa environmentálna záťaž nachádza.
Návrh zákona zavádza pravidlá poskytovania štátnej pomoci, kedy v odôvodnených prípadoch environmentálne záťaže sanuje na vlastné náklady štát. Rovnako tak sa stanovuje mechanizmus určovania výšky nadmernej pomoci spočívajúcej v zvýšení hodnoty sanovaného pozemku, ktorú nadmernú pomoc je štát následne od príjemcu povinný vymáhať. Uvedené ustanovenia sú v súlade s požiadavkami Európskej komisie v kontexte Schémy štátnej pomoci na sanáciu environmentálnych záťaží v prípadoch, kedy zodpovednosť za sanáciu prechádza na štát.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Zmena v spôsobe platenia úhrad za vydobyté nerasty
Dňa 8.11.2024 bol do NR SR doručený poslanecký návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 44/1988 Zb. o ochrane a využití nerastného bohatstva (banský zákon) v znení neskorších predpisov.
V súčasnosti sa za činnosť spojenú s dobývaním nerastných surovín, odvádzajú rôzne poplatky štátu a samosprávam. Jedným z najvýznamnejších je úhrada za vydobyté nerasty, ktorej celá výška smeruje priamo štátu, presnejšie do Environmentálneho fondu (Envirofondu). Obce získavajú v porovnaní so štátom menej príspevkov za dobývanie nerastných surovín.
Návrhom zákona dochádza k zmene spôsobu platenia úhrad za vydobyté nerasty tak, aby sa úhrada za vydobyté nerasty stala príjmom obcí, na území ktorých sa dobývacie priestory nachádzajú vo výške 50 % a príjmom Environmentálneho fondu vo výške 50 %.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Späťvzatie novely o poplatkoch za uloženie odpadu
Dňa 7.11.2024 bol do NR SR doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (zákon o poplatkoch za uloženie odpadov). Listom z 13.11.2024 však vláda vzala tento návrh späť.
Novelou zákona o uložení poplatkov sme sa zaoberali v monitoringu za mesiac marec 2024. Pôvodne návrh novely upravoval najmä zníženie administratívnej záťaže pri poskytovaní príspevkov z Envirofondu, zmenu intervalu pre ohlasovanie množstva uloženého odpadu, zmenu poplatkovej povinnosti v súvislosti s uložením inertného odpadu na skládku odpadu a najmä povinnosť úpravy odpadu pred skládkovaním.
Vláda v liste podpredsedovi NR SR späťvzatie návrhu odôvodnila zásadným dopadom konsolidačného balíčka na samosprávy a občanov. Podľa vlády, v súčasnosti nie je vhodná doba zavádzať dodatočné náklady nad jeho rámec. Takéto náklady by podľa predkladateľa vznikli najmä povinnosťou úpravy odpadu pred skládkovaním a vo vzťahu k občanom by boli najväčšie za poslednú dekádu. Taktiež tvrdili, že nie je istá pripravenosť obcí a samospráv na zavedenie tejto povinnosti.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Vláda schválila program starostlivosti pre Muránsku planinu
Vláda SR dňa 20.11.2024 schválila Program starostlivosti o Národný park Muránska planina na roky 2024 – 2033 a jeho ochranné pásmo, ako aj ďalšie chránené územia nachádzajúce sa v jeho blízkosti. Materiál bol pripravený pre územie s výmerou 39 236,37 ha, z ktorej viac ako 21 % nachádza v najprísnejšom 5. stupni ochrany, viac ako 12 % v 4. stupni ochrany a viac ako 21 % v 3. stupni ochrany. Najväčšiu časť , až 41 % tvorí územie v 2. stupni ochrany.
Vládou SR schválený program starostlivosti sa netýka iba samotného územia Národného parku Muránska planina a jeho ochranného pásma, ale aj 15 území európskeho významu, chránených areálov Stolica, Pramenná oblasť Rimavy, Tisovský kras a prírodnej rezervácie Homoľa, ako aj už spomenutého chráneného vtáčieho územia.
Dokument z dielne Ministerstva životného prostredia SR nadväzuje na nariadenia vlády SR, ktorými boli už vyhlásené chránené územia. Napríklad v roku 2009 bolo vyhlásené Chránené vtáčie územie Muránska planina – Stolica, do ktorého významnou mierou zasahuje jadrová populácia hlucháňa hôrneho.
Na základe programu starostlivosti sa budú financovať projekty na zachovanie chovu tradičných plemien koní, v tomto prípade norika muránskeho, starých odrôd ovocných stromov, pravidelnú starostlivosť o travinné a travinno-bylinné biotopy, ale tiež projekty rozvoja prírodného cestovného ruchu či lesohospodárskych opatrení vedúcich k zlepšeniu stavu lesných biotopov.
O schválenom programe starostlivosti sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ Ohlásenia o odpade iba cez ISOH
Od januára 2025 sa ohlásenia vzniku odpadu a nakladaní s ním budú podávať iba elektronicky, a to prostredníctvom Informačného systému odpadového hospodárstva (ISOH). Každé takéto ohlásenie bude nutné podpísať elektronicky.
Envirorezort, v máji tohto roku, schválil novú vyhlášku o elektronickej evidencii odpadov, podľa ktorej mal ISOH začať v roku 2026. Počítal v nej aj s tým, že počas roku 2025 bude ešte prebiehať príprava na nový systém. Koncom októbra ale vydal usmernenie, podľa ktorého elektronická evidencia prejde na plne online systém už od januára 2025.
Ohlásenia sa budú môcť podávať len v období prvých dvoch mesiacov roka, a to od 1. januára do 28. februára 2025. Po tomto termíne budú príslušné elektronické služby zablokované. Ohlásenie je možné podávať dvomi spôsobmi – manuálnym vyplnením formulára na portáli ISOH alebo čiastočne automatizovane, vložením elektronického XML súboru s údajmi s predpísanou štruktúrou. Klientom je umožnené podávať opravné výkazy bez obmedzenia počtu opráv.
Zavedením elektronického výkazu vypína MŽP starý a dlhodobo nepodporovaný Regionálny informačný systém o odpadoch. Nový systém Do ISOH sa musí zaregistrovať každý výrobca vyhradeného výrobku, a to ešte pred jeho uvedením na trh. Povinnosť registrácie vyplýva z európskych smerníc. Do systému sa vkladajú dáta od spoločností, ktoré s odpadmi nakladajú.
Viac o zavedení ISOH sa dočítate na tomto odkaze.
■ Pomoc pre samosprávy za vyše 140 miliónov eur
Minister životného prostredia SR rozhodol o podpore 178 projektov miest a obcí za 78 miliónov eur z Environmentálneho fondu, ktoré zvýšia kvalitu života ľudí, podporia budovanie vodárenskej infraštruktúry, ako aj zatepľovanie verejných budov. Spoločne s projektami vodozádržných opatrení z eurofondov tak ide o podporu za vyše 140 miliónov eur.
V rámci oblasti ochrany a využívania vôd získalo dotáciu 73 projektov samospráv za cca 50 mil. eur. Zamerané sú na vybudovanie, rozširovanie či rekonštrukciu kanalizačnej siete, verejných vodovodov, ako aj obecných vodojemov.
Z Environmentálneho fondu získa dotáciu aj 105 projektov za cca 28 mil. eur, ktoré podporia zatepľovanie materských a základných škôl, rekonštrukciu obecných a kultúrnych domov v obciach či zvyšovanie energetickej efektívnosti verejných budov
Viac o podpore samospráv sa dočítate na tomto odkaze.
■ Nová výzva na obnovu domov je spustená
Ministerstvo životného prostredia SR vyhlásilo novú výzvu na obnovu rodinných domov. Majitelia domov môžu požiadať o finančné prostriedky Európskej únie z plánu obnovy až do výšky 19 000 eur. V prvom kole je možné sa prihlásiť od 13. decembra 2024 do 15. januára 2025.
Cieľom tejto výzvy je poskytnutie podpory na financovanie obnovy rodinných domov na území Slovenskej republiky za účelom zníženia ich energetickej náročnosti a plnenia míľnikov a cieľov Plánu obnovy a odolnosti.
Na výzvu je vyčlenených celkovo 28,5 miliónov eur. Všetky potrebné informácie o tom, ako podať žiadosť o finančný príspevok možno nájsť na stránke Obnov dom.
O spustenej výzve na obnovu domov sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ Pre nízkopríjmové domácnosti sa zdvojnásobí šanca získať 10 000 eur
Ministerstvo životného prostredia SR a Slovenská agentúra životného prostredia upravili podmienky očakávaného druhého kola výzvy Obnov dom mini 2 pre majiteľov starších rodinných domov ohrozeným energetickou chudobou. Do výzvy financovanej z Plánu obnovy a odolnosti SR sa môžu od 22. novembra zapojiť obyvatelia ďalších dvoch krajov – Žilinského kraja a Prešovského kraja.
K žiadosti o finančný príspevok je potrebné priložiť potvrdenie o vlastníctve bankového účtu, na ktorý po splnení podmienok a podpísaní zmluvy odíde žiadateľom záloha a potvrdenie obce o počte členov domácnosti a o veku rodinného domu, ktorý musí byť postavený pred rokom 2013.
Slovenská agentúra životného prostredia bude mať aj v nových obciach terénnych pracovníkov, ktorí budú nízkopríjmových domácnostiam pomáhať v celom procese obnovy domu. K dispozícii sú aj odborní pracovníci v regionálnych kanceláriách SAŽP v Banskej Bystrici, Košiciach, v Žiline, Liptovskom Mikuláši aj v Prešove.
Podávanie žiadostí do druhého kola Obnov dom mini 2 skončí 10. januára.
O úprave podmienok výzvy Obnov dom mini 2 sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR v budúcom roku rozdelí obciam 1,2 milióna eur
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR vyhlásil výzvu, v rámci ktorej prerozdelí 1,2 milióna eur. Financie budú poskytnuté vo forme dotácií na spracovanie územnoplánovacej dokumentácie (UPD). Obce, mestá a samosprávne kraje budú môcť o podporu požiadať od 15. januára do 15. februára 2025, urobiť tak môžu aj elektronicky. Úrad úspešným žiadateľom môže preplatiť až 80 % oprávnených nákladov.
Výzva sa vzťahuje na financovanie troch typov územnoplánovacej dokumentácie, a to návrhu územného plánu obce, územného plánu zóny a po novom aj územného plánu mikroregiónu. Práve tento nový typ dokumentácie umožňuje efektívne plánovanie pre viacero obcí s rovnakými rozvojovými potrebami. Preto po prvýkrát môžu o dotácie na územné plány mikroregiónu žiadať aj samosprávne kraje, ktoré ich obstarávajú po dohode na spoločnú žiadosť viacerých obcí.
O dotáciách Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR obciam sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ Ako pripraviť a spustiť trvalo udržateľný fotovoltický projekt
Komunita z praxe platformy Big Buyers Working Together, ktorá pracuje na problematike týkajúcej sa trvalo udržateľných solárnych panelov sprístupnila príručku „Ako pripraviť a spustiť fotovoltický projekt“ vo všetkých 25 jazykoch EÚ. Okrem toho vytvorila koncepčnú šablónu/vzor požiadaviek na obstarávanie a kritérií zadávania pre fotovoltický projekt.
Príručka poskytuje verejným a súkromným nákupcom prehľad o všetkých krokoch, ktoré musia urobiť na realizáciu projektu fotovoltiky. Od definovania veľkosti projektu, zabezpečenia financovania a dotácií, získania povolení a poistení a mnohých ďalších kľúčových krokov.
Vzor obstarávania obsahuje požiadavky týkajúce sa aspektov kvality, bezpečnosti a udržateľnosti. Zahŕňa moduly fotovoltiky, meniče, kabeláž, montážne konštrukcie a ďalšie. Preklady týchto kritérií obstarávania sú dostupné aj vo všetkých 25 jazykoch EÚ.
O novej príručke sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ Národné ciele SR k ochrane a bezpečnosti vody
Dňa 20.11.2024 vláda SR schválila v poradí štvrté národné ciele v rámci Protokolu o vode a zdraví k Dohovoru o ochrane a využívaní hraničných vodných tokov a medzinárodných jazier z roku 1992.
V rámci zmiernenia dôsledkov klimatickej zmeny na vodné hospodárstvo má byť podstatné vypracovanie analýzy a manažmentu rizík pri zásobovaní pitnou vodou. Ďalšími cieľmi sú vyhlásenie nových vôd určených na kúpanie i prijatie opatrení, ktoré zabránia zhoršovaniu kvality a kvantity vôd a vodných útvarov či ochránia a zlepšia stav vodných ekosystémov.
Prioritou bude aj zlepšenie situácie v oblasti odkanalizovania, čistenia a vypúšťania komunálnych odpadových vôd či riešenie problematiky environmentálnych záťaží ohrozujúcich zdroje vody. Medzi ciele patrí aj analýza domových rozvodných systémov, či určenie opatrení a nástrojov na posilnenie ochrany vody.
Viac o národných cieľoch ochrany vody sa dočítate na tomto odkaze.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy, stavebnej legislatívy a envirolegislatívy nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu energetickej legislatívy. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.