Bratislava 25. apríla 2024 – Člen Slovenského plynárenského a naftového zväzu (SPNZ), advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS pravidelne sleduje všetky zmeny energetickej legislatívy.
Do parlamentu bol predložený návrh novely základných energetických predpisov, ktorá má byť účinná od 1. júla 2024. Ako sa novelizácia dotkne prevádzkovateľov MDS a LDS? Dozviete sav článku na našom webe.
Do pozornosti dávame aj účinnosť nového prevádzkového poriadku spoločností SEPS, OKTE a SSD.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac marec 2024, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF.
Prajeme vám príjemné čítanie!
ELEKTROENERGETIKA A PLYNÁRENSTVO | |
Zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore OZE | nie |
Zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii | nie |
Zákon č. 251/2012 Z. z. o energetike | nie |
Zákon č. 321/2014 Z. z. o energetickej efektívnosti | nie |
Zákon č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu | nie |
Zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 490/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o podpore OZE | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 92/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky výberového konania na poskytovanie služieb zariadenia na uskladňovanie elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 107/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 207/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 208/2023 Z. z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s plynom | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 230/2023 Z. z. ktorou sa ustanovujú obsahové náležitosti plánu rozvoja distribučnej sústavy | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 285/2012 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia za dodávku plynu malému podniku | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 450/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v plynárenstve | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 18/2017 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 370/2023 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v oblasti podpory výroby elektriny a niektoré súvisiace podmienky vykonávania regulovaných činností | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 246/2023 Z. z. ktorou sa ustanovuje cenová regulácia vybraných regulovaných činností v elektroenergetike a niektoré podmienky vykonávania vybraných regulovaných činností v elektroenergetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 278/2012 Z. z. ktorou sa ustanovujú štandardy kvality uskladňovania plynu, prepravy plynu, distribúcie plynu a dodávky plynu | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 236/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality prenosu elektriny, distribúcie elektriny a dodávky elektriny | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 2/2013 Z. z., ktorou sa ustanovujú postupy a opatrenia týkajúce sa uchovávania údajov, forma a obsah uchovávaných údajov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 3/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa elektriny a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 4/2013 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob, rozsah a štruktúra poskytovania meraných údajov o spotrebe na odbernom mieste odberateľa plynu a ich uchovávanie | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 284/2012 Z. z. o pravidlách pre predaj elektriny formou aukcií | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 212/2005 Z. z.,
ktorou sa ustanovuje vzor žiadosti o vydanie povolenia | nie |
Vyhláška MH SR č. 599/2009 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o podpore OZE | nie |
Vyhláška MH SR č. 270/2012 Z. z. o odbornej spôsobilosti na podnikanie v energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 416/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o postupe pri uplatňovaní obmedzujúcich opatrení pri stave núdze a o opatreniach zameraných na odstránenie stavu núdze v elektroenergetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 106/2019 Z. z., ktorou sa ustanovuje zoznam oprávnených priemyselných odvetví, rozsah a štruktúra správy a spôsob poskytovania kompenzácie podnikateľom | nie |
Vyhláška MH SR č. 202/2019 Z. z., ktorou sa ustanovujú podmienky účasti v aukcii na výber výkupcu elektriny a určenie výšky odmeny výkupcu elektriny | nie |
TEPELNÁ ENERGETIKA | |
Zákon č. 657/2004 Z. z. o tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 312/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje cenová regulácia v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 277/2012 Z. z., ktorou sa ustanovujú štandardy kvality dodávky tepla | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 328/2005 Z. z., ktorou sa určuje spôsob overovania hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení, ukazovatele energetickej účinnosti zariadení na výrobu tepla a distribúciu tepla, normatívne ukazovatele spotreby tepla, rozsah ekonomicky oprávnených nákladov na overenie hospodárnosti prevádzky sústavy tepelných zariadení a spôsob úhrady týchto nákladov | nie |
Vyhláška ÚRSO č. 283/2010 Z. z., ktorou sa ustanovuje rozsah ekonomicky oprávnených nákladov vyvolaných odpojením sa odberateľa od sústavy tepelných zariadení dodávateľa a spôsob ich výpočtu | nie |
Vyhláška MH SR č. 151/2005 Z. z., ktorou sa ustanovuje postup pri predchádzaní vzniku a odstraňovaní následkov stavu núdze v tepelnej energetike | nie |
Vyhláška MH SR č. 152/2005 Z. z. o určenom čase a o určenej kvalite dodávky tepla pre konečného spotrebiteľa | nie |
Vyhláška MH SR č. 15/2016 Z. z., ktorou sa ustanovuje spôsob výpočtu ročnej výroby tepla pri výrobe elektriny | nie |
Vyhláška MH SR č. 503/2022 Z. z., ktorou sa ustanovuje teplota teplej vody na odbernom mieste a pravidlá rozpočítavania nákladov na množstvo tepla dodaného v teplej vode, nákladov na množstvo dodaného tepla na vykurovanie, nákladov na množstvo dodaného tepla alebo množstva tepla vyrobeného v decentralizovanom zdroji tepla a ekonomicky oprávnených nákladov na teplo vyrobené v decentralizovanom zdroji tepla | nie |
Vyhláška MH SR č. 308/2016 Z. z. ktorou sa ustanovuje postup pri výpočte faktora primárnej energie systému centralizovaného zásobovania teplom | nie |
Vyhláška MH SR č. 14/2016 Z. z., ktorou sa ustanovujú technické požiadavky na tepelnú izoláciu rozvodov tepla a teplej vody | nie |
Poznámka: V našom monitoringu energetickej legislatívy pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov SR v uplynulom mesiaci. V mesiaci marec 2024 nebola v Zbierke zákonov SR publikovaná žiadna zmena niektorého z vyššie sledovaných právnych predpisov.
2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
■ Rozsiahla novelizácia viacerých energetických predpisov
V poslednom monitoringu sme sa venovali pripravovanému návrhu zákona z dielne Ministerstva hospodárstva Slovenskej republiky (ďalej len „MH SR“), ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 250/2012 Z. z. o regulácii v sieťových odvetviach v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o regulácii“) a ktorým sa menia a dopĺňajú súvisiace energetické právne predpisy.
Za uplynulý čas tento legislatívny proces k návrhu postúpil, návrh zákona schválila vláda SR, ktorá ho následne predložila Národnej rade Slovenskej republiky (ďalej len „NR SR“), pričom aktuálne sa návrh nachádza v prvom čítaní v NR SR.
Návrh predloženého zákona by mal nadobudnúť účinnosť 1. júla 2024, okrem novelizačného bodu, ktorého účinnosť sa navrhuje až od 1. januára 2025.
Aké zmeny sa navrhujú pre prevádzkovateľov MDS a LDS sa dozviete v článku na našom webe.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu k návrhu zákona možno sledovať na tomto odkaze.
■ Legislatívne procesy k návrhom noviel vyhlášok, ktorými sa menia štandardy kvality, ďalej napredujú
V elektronickej zbierke zákonov boli dňa 15.3.2024 zverejnené posledné zmeny predbežných informácií k návrhom vyhlášok Úradu pre reguláciu sieťových odvetví (ďalej len „ÚRSO“), a to:
O návrhoch noviel vyhlášok a konkrétnych zmenách, ktoré prinesú, sme bližšie informovali už v monitoringu za mesiac február 2024.
Predpokladaný termín začatia pripomienkových konaní k vyhláškam je stanovený na jún 2024.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu ku vyhláške ÚRSO č. 236/2016 Z. z. je možné sledovať na tomto odkaze.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu ku vyhláške ÚRSO č. 278/2012 Z. z. je možné sledovať na tomto odkaze.
Stav aktuálneho legislatívneho procesu ku vyhláške ÚRSO č. 277/2012 Z. z. je možné sledovať na tomto odkaze.
■ Výzva z Programu Slovensko zameraná na zníženie energetickej náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách je naďalej otvorená
Dňa 22.3.2024 Slovenská inovačná a energetická agentúra (ďalej len „SIEA“) zverejnila informáciu o výške žiadaných finančných prostriedkov vo výzve zameranej na zníženie energetickej náročnosti a využívanie obnoviteľných zdrojov vo verejných budovách v rámci 5. hodnotiaceho kola (kód výzvy: PSK-SIEA-002-2023-DV-EFRR).
V správe SIEA sa uvádza, že v prípade opatrenia 2.1.2 týkajúceho sa Znižovania energetickej náročnosti budov a opatrenia 2.2.2 zaoberajúceho sa Podporou využívania OZE v systémoch zásobovania energiou, požadovaná výška finančných prostriedkov presahuje alokáciu výzvy určenú pre menej rozvinuté regióny.
SIEA aktuálne výzvu neplánuje uzatvoriť, pričom informuje, že ak žiadosti o finančné prostriedky (NFP) splnia všetky podmienky na poskytnutie príspevku, no alokované finančné prostriedky nebudú postačovať, bude žiadateľom vydané rozhodnutie o neschválení žiadosti (NFP) kvôli nedostatku finančných prostriedkov a tieto žiadosti budú zaradené do zásobníka projektov.
Bližšie informácie k danej výzve a výške žiadaných finančných prostriedkov sa dozviete TU.
Kompletné znenie výzvy vyhlásenej dňa 22. decembra 2023 je dostupné TU.
■ MH SR zverejnilo aktualizáciu indikatívnej alokácie k výzve na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry
Dňa 27.3.2024 MH SR zverejnilo oznam, že ako vykonávateľ v rámci Plánu obnovy a odolnosti Slovenskej republiky pre komponent 3 – Udržateľná doprava, dňa 26.3.2024 aktualizoval indikatívnu alokáciu k Výzve na podporu budovania nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá pre územnú samosprávu a nimi zriadené organizácie (kód výzvy 03I04-26-V01).
Indikatívna alokácia k výzve aktualizovaná k 26.3.2024 je dostupná TU.
Viac k danej problematike sa dočítate TU.
■ Výzva MH SR na predkladanie projektových žiadostí programu Interreg Europe v programovom období 2021 – 2027
MH SR zverejnilo na svojom webovom sídle tlačovú správu o spustení III. verejnej výzvy na predkladanie projektových žiadostí v rámci programu Interreg Europe pre obdobie 2021 – 2027.
Podľa MH SR majú slovenskí projektoví partneri opäť príležitosť predložiť svoje projekty od 20. marca do 7. júna 2024 prostredníctvom webovej stránky Interreg Europe (dostupná TU).
Podľa MH SR má tento program podporiť výmenu skúseností, inovatívnych prístupov a rozvoj kapacít v súvislosti s identifikáciou, šírením a prenosom overených postupov. Účastníci projektového partnerstva môžu vďaka spolupráci získať know-how a zlepšiť implementáciu politík a programov regionálneho rozvoja.
Finančné prostriedky z Európskeho fondu regionálneho rozvoja môžu čerpať verejné orgány, orgány riadené verejným právom a súkromné neziskové organizácie.
Celkový rozpočet programu vyčlenený na projekty regionálnej spolupráce je 347,6 miliónov eur.
Informácie o programe Interreg Europe môžu žiadatelia nájsť na webovej stránke MH SR, alebo môžu priamo kontaktovať národný orgán programu na emailovej adrese: interregeurope@mhsr.sk.
Tlačovú správu MH SR nájdete TU.
■ ÚRSO pokračuje v príprave novelizácie viacerých energetických vyhlášok
- .
ÚRSO momentálne prehodnocuje podnety a návrhy, ktoré prijal od odbornej aj laickej verejnosti po zverejnení predbežnej informácie, pričom analyzuje možnosti ich zapracovania do legislatívnych návrhov.
V prípade vyhlášok týkajúcich sa štandardov kvality je podľa slov ÚRSO hlavným zámerom novelizácie zvýšenie ochrany odberateľov a znižovanie byrokratickej záťaže.
Pri novelizácii vyhlášok týkajúcich sa pravidiel pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a plynom je hlavným cieľom zohľadniť zmeny na vnútornom trhu, ktoré ÚRSO zaznamenal pri výkone svojej činnosti a tiež požiadavky smernice EÚ na digitalizáciu sietí a sústav, čo má uľahčiť pripájanie nových zdrojov.
Novelizácia cenových vyhlášok v oblasti elektroenergetiky a plynu sa realizuje s cieľom zohľadniť zmeny na trhu s elektrinou a plynom v Slovenskej republike v oblasti prevádzkovania sústav, sietí a dodávok, ktoré vyplynuli z praxe, ako aj po novelizácii primárnej legislatívy. Zmeny majú umožniť dôslednejšie vymedziť oprávnené náklady energetických spoločností, čo má mať pozitívny dopad na koncové ceny pre slovenských odberateľov.
Viac k danej téme sa dočítate TU.
■ SSD ukončila a vyhodnotila verejnú konzultáciu ku zmenám v jej prevádzkovom poriadku a zverejnila oznam o platnosti nového prevádzkového poriadku
Dňa 13.3.2024 a 26.3.2024 spoločnosť Stredoslovenská distribučná, a. s. (ďalej len „SSD“) zverejnila na svojom webovom sídle oznámenie o ukončení a vyhodnotení verejnej konzultácie k návrhu jej nového prevádzkového poriadku.
Verejná konzultácia k prevádzkovému poriadku, ktorý bol schválený rozhodnutím ÚRSO č. 0015/2023/E-PP z 29.12.2023 v súlade s ust. § 19a zákona o energetike, trvala od 28.2.2024 do 12.3.2024.
SSD vyjadrila vďaku všetkým subjektom, ktoré sa zapojili do tejto konzultácie a poskytli svoje pripomienky a komentáre. Na základe poskytnutej spätnej väzby spoločnosť SSD pristúpila k úprave návrhu prevádzkového poriadku.
Upravené znenie návrhu prevádzkového poriadku SSD je dostupné TU. Záznam z vykonanej verejnej konzultácieje dostupný na tomto odkaze.
Spoločnosť SSD medzičasom zverejnila oznámenie o novom prevádzkovom poriadku platnom od 19.4.2024, ktorý ÚRSO schválil dňa 3.4.2024 rozhodnutím č. 0006/2024/E-PP.
Odkaz na konsolidované znenie nového prevádzkového poriadku SSD je dostupný TU.
Viac k postupu zmeny nového prevádzkového poriadku SSD sa dočítate TU.
■ Dočasné pozastavenie certifikácie zariadení s obmedzenou zásobou energie
Dňa 12.3.2024 bolo na webovom sídle Slovenskej elektrizačnej a prenosovej sústavy (ďalej len „SEPS“) zverejnené oznámenie o dočasnom pozastavení procesu predbežného schválenia nových poskytovateľov podporných služieb a certifikácie automatickej frekvenčnej regulácie (aFRR) zo zariadení s obmedzenou zásobou energie, teda batériových riešení. SEPS zdôvodnila tento krok snahou o zabezpečenie porovnateľnej kvality poskytovaných služieb na rôznych typoch zariadení.
SEPS si v plnej miere uvedomuje výhody nových technológií spojených s akumuláciou elektriny a batériovými úložiskami v oblasti poskytovania podporných služieb. Avšak, existujúci aj potenciálni poskytovatelia služieb upozornili na možné riziká pre bezpečnosť prevádzky elektrizačnej sústavy v dôsledku dlhodobej aktivácie podporných služieb pri batériových systémoch.
Vedenie spoločnosti SEPS sa preto rozhodlo začať konzultácie s poskytovateľmi a zadať vypracovanie štúdie na posúdenie optimálnych podmienok pre uplatnenie podporných služieb batériových riešení. V záujme vyhodnotenia výsledkov tejto štúdie SEPS dočasne pozastavuje proces predbežného schválenia pre nových poskytovateľov podporných služieb a certifikácie aFRR pre nové technológie spojené s akumuláciou elektriny v batériových úložiskách. SEPS informovala o týchto opatreniach MH SR, ale aj ÚRSO. Bližšie informácie k danej téme sa dočítate TU.
■ Nový prevádzkový poriadok spoločnosti SEPS
Dňa 1.3.2024 bola na webovom sídle SEPS zverejnená informácia, že dňa 4.3.2024 nadobudla účinnosť zmena kapitoly 4 prevádzkového poriadku SEPS, ktorá bola schválená rozhodnutím ÚRSO č. 0003/2024/E-PP zo dňa 1.3.2024.
Úplné znenie nového prevádzkového poriadku SEPS, účinného od 4.3.2024, je dostupné TU.
Bližšie informácie sa dočítate TU.
■ MŽP informuje, že vláda SR schválila ďalšiu stabilizáciu Slovenského vodohospodárskeho podniku
Ministerstvo životného prostredia (ďalej len „MŽP“) na svojom webovom sídle dňa 6.3.2024 informovalo, že vláda SR schválila úpravu nariadenia, ktorým sa reálne presunú príjmy Environmentálneho fondu z poplatkov za užívanie vôd na účet Slovenského vodohospodárskeho podniku.
MŽP informuje, že cieľom zmien je jasne definovať a zabezpečiť vykonateľnosť ustanovení zákona o vodách a vládneho nariadenia, podľa ktorých je Slovenský vodohospodársky podnik, š. p. (ďalej len „SVP“), od 1.1.2024 príjemcom poplatkov za vypúšťané odpadové vody do povrchových vôd.
MŽP taktiež informuje, že vláda začiatkom januára 2024 schválila finančnú stabilizáciu SVP tým, že presmerovala poplatky za užívanie vôd na účet tohto vodohospodárskeho podniku. Dnešné schválené nariadenie zabezpečí technický presun poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd na rok 2024 a preddavkov, ktoré boli určené rozhodnutím správcu vodohospodársky významných vodných tokov pred 1.1.2024, na účet SVP. Tým sa prakticky presunie z účtu Environmentálneho fondu na účet SVP približne 13 miliónov eur, čím sa zníži finančný deficit štátu za služby, ktoré podnik vykonáva pre krajinu.
Nariadenie taktiež upravuje postup pri započítavaní DPH pri ročnom vyúčtovaní preddavkov poplatkov za odber podzemných vôd a preddavkov poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd, ak DPH nie je započítaná alebo uhrádzaná v rámci preddavkov poplatkov za užívanie vôd. Dôvodom tejto úpravy je stanovisko Ministerstva financií SR, podľa ktorého je spoplatnený odber podzemných vôd považovaný za ekonomickú činnosť a je tak predmetom dane podľa zákona o DPH.
Ďalšie informácie k danej téme sa dočítate TU.
■ Nový prevádzkový poriadok OKTE
Dňa 28.3.2024 bola na stránke Organizátora krátkodobého trhu s elektrinou (ďalej len „OKTE“) zverejnená informácia o nadobudnutí účinnosti zmeny prevádzkového poriadku OKTE. Zmena prevádzkového poriadku OKTE nadobudla účinnosť dňa 1.4.2024.
Zmena prevádzkového poriadku implementuje nové pravidlá trhu s elektrinou, ktoré sú stanovené vo vyhláške ÚRSO č. 207/2023 Z. z., týkajúcej sa fungovania vnútorného trhu s elektrinou. Obsah nového prevádzkového poriadku zahŕňa podmienky prevádzkovateľa sústavy, organizátora krátkodobého trhu s elektrinou a obchodné podmienky platné od 1.1.2024.
Rozhodnutie ÚRSO, ktorým bol schválený nový prevádzkový poriadok OKTE, je dostupné TU.
Znenie prevádzkového poriadku OKTE, platné od 1.4.2024, je dostupné TU.
Bližšie informácie k správe OKTE sa dočítate TU.
■ Environmentálny fond zverejnil zoznam činností, na ktoré možno predložiť žiadosť o podporu v roku 2025
Dňa 31.3.2024 Environmentálny fond zverejnil zoznam činností, na ktoré možno predložiť žiadosť o podporu na rok 2025 spolu s predpokladaným termínom ich zverejnenia. Príslušný dokument je možné nájsť TU.
Bližšie informácie sa dozviete TU.
■ MŽP vyhlásilo viacero výziev z Programu Slovensko
Na webovom sídle MŽP boli v sledovanom období zverejnené informácie o vyhlásení viacerých výziev na čerpanie finančných prostriedkov z Programu Slovensko. Medzi tieto výzvy patria napríklad:
- , o ktorej sa dočítate viac TU;
- , o ktorej sa dočítate viac TU;
- , o ktorej sa dočítate viac TU;
- , o ktorej sa dočítate viac TU.
Monitoring stavebníctva a envirolegislatívy
Pozrite si najdôležitejšie právne novinky z oblasti stavebníctva a envirolegislatívy za mesiac marec 2024.
Aj tento mesiac vám prinášame aktuálny prehľad vyhlášok k stavebným predpisom. Venujeme sa tiež novoprijatým vyhláškam k stavebnej legislatíve. Nenechajte si ujsť ani informácie k novej stavebnej legislatíve a k novej legislatíve EÚ ohľadom energetickej hospodárnosti budov.
Viac o týchto a mnohých ďalších zaujímavostiach sa dočítate v monitoringu za mesiac marec 2024, ktorý si môžete stiahnuť aj vo formáte PDF tu.
Prajeme vám príjemné čítanie!
- ČO SA ZMENILO?
STAVEBNÍCTVO | |
Zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (Stavebný zákon) | áno |
Zákon č. 608/2003 Z. z. o štátnej správe pre územné plánovanie, stavebný poriadok a bývanie a o zmene a doplnení zákona č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 40/1964 Zb.Občiansky zákonník, v časti § 631 – § 656 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 513/1991 Zb. Obchodný zákonník, v časti § 536 – § 565 (Zmluva o dielo) | nie |
Zákon č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) | nie |
Zákon č. 555 / 2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 135/1961 Zb. o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Zákon č. 371/2021 Z. z. o významných investíciách | nie |
Zákon č. 129/1996 Z. z. o niektorých opatreniach na urýchlenie prípravy výstavby diaľnic a ciest pre motorové vozidlá | nie |
Zákon č. 343/2015 Z. z. o verejnom obstarávaní | nie |
Zákon č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) | nie |
Zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania | nie |
Zákon č. 443/2010 Z. z. o dotáciách na rozvoj bývania | nie |
Zákon č. 200/2022 Z. z. o územnom plánovaní | áno |
Zákon č. 201/2022 Z. z. o výstavbe | áno |
Zákon č. 133/2013 Z. z. o stavebných výrobkoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Vyhláška č. 532/2002 Z. z. ktorou sa ustanovujú podrobnosti o všeobecných technických požiadavkách na výstavbu a o všeobecných technických požiadavkách na stavby užívané osobami s obmedzenou schopnosťou pohybu a orientácie | nie |
Vyhláška SR č. 55/2001 Z. z. o územnoplánovacích podkladoch a územnoplánovacej dokumentácii | nie |
Vyhláška SR č. 453/2000 Z. z. ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia stavebného zákona | nie |
Vyhláška SR č. 436/2000 Z. z. ktorou sa upravujú podrobnosti o obsahu žiadosti o overenie odbornej spôsobilosti na obstarávanie územnoplánovacích podkladov a územnoplánovacej dokumentácie obcí a o spôsobe overenia odbornej spôsobilosti | nie |
Vyhláška č. 17/1982 Zb. o technických požiadavkách na výstavbu skupinových rodinných domčekov v osobnom vlastníctve | nie |
Vyhláška č. 162/2013 Z. z. ktorou sa ustanovuje zoznam skupín stavebných výrobkov a systémy posudzovania parametrov | nie |
Vyhláška č. 364/2012 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon č. 555/2005 Z. z. o energetickej hospodárnosti budov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 35/1984 Zb. ktorou sa vykonáva zákon o pozemných komunikáciách (cestný zákon) | nie |
Vyhláška č. 461/2009 Z. z. ktorou sa vykonáva zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 162/1995 Z. z. o katastri nehnuteľností a o zápise vlastníckych a iných práv k nehnuteľnostiam (katastrálny zákon) v znení neskorších predpisov | nie |
Vyhláška č. 259/2008 Z. z. o podrobnostiach o požiadavkách na vnútorné prostredie budov a o minimálnych požiadavkách na byty nižšieho štandardu a na ubytovacie zariadenia | nie |
Vyhláška č. 284/2013 Z. z. o podrobnostiach o výške poskytovanej podpory zo Štátneho fondu rozvoja bývania, o všeobecných podmienkach poskytnutia podpory a o obsahu žiadosti | nie |
Vyhláška č. 107/2019 Z. z. o podrobnostiach o výške príspevkov a o náležitostiach žiadosti o poskytnutie príspevkov poskytovaných v súvislosti s energetickou hospodárnosťou rodinných domov | nie |
Vyhláška č. 181/2019 Z. z. o výške dotácie na obstaranie nájomného bytu, obstaranie technickej vybavenosti a odstránenie systémovej poruchy bytového domu a o výške oprávnených nákladov na obstaranie nájomného bytu | nie |
Vyhláška č. 401/2007 Zb. o technických podmienkach a požiadavkách na protipožiarnu bezpečnosť pri inštalácii a prevádzkovaní palivového spotrebiča, elektrotepelného spotrebiča a zariadenia ústredného vykurovania a pri výstavbe a používaní komína a dymovodu a o lehotách ich čistenia a vykonávania kontrol | nie |
Vyhláška č. 311/2009 Z. z. o výpočte energetickej hospodárnosti budov a obsah energetického certifikátu | nie |
Nariadenie vlády č. 396/2006 Z. z. o minimálnych bezpečnostných a zdravotných požiadavkách na stavenisko | nie |
ŽIVOTNÉ PROSTREDIE | |
Zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 17/1992 Zb. o životnom prostredí | nie |
Zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | áno |
Zákon č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 329/2018 Z. z . o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov | nie |
Zákon č. 359/2007 Z. z. o prevencii a náprave environmentálnych škôd a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 137/2010 Z. z. o ovzduší | nie |
Zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) | áno |
Zákon č. 401/1998 Z. z. o poplatkoch za znečisťovanie ovzdušia | nie |
Zákon č. 330/1991 Zb. o pozemkových úpravách, usporiadaní pozemkového vlastníctva, pozemkových úradoch, pozemkovom fonde a o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 504/2003 Z. z. o nájme poľnohospodárskych pozemkov, poľnohospodárskeho podniku a lesných pozemkov a o zmene niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 140/2014 Z. z. o nadobúdaní vlastníctva poľnohospodárskeho pozemku a o zmene a doplnení niektorých zákonov | nie |
Zákon č. 97/2013 Z. z. o pozemkových spoločenstvách | nie |
Zákon č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Zákon č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov | áno |
Vyhláška č. 113/2006 Z. z., ktorou sa stanovujú podrobnosti na účely posudzovania vplyvov na životné prostredie | nie |
Vyhláška č. 24/2003 Z. z., ktorou sa vykonáva zákon č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny | nie |
Vyhláška č. 365/2015 Z. z, ktorou sa ustanovuje Katalóg odpadov | nie |
Vyhláška č. 371/2015 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o odpadoch | nie |
Vyhláška č. 373/2015 Z. z. o rozšírenej zodpovednosti výrobcov vyhradených výrobkov a o nakladaní s vyhradenými prúdmi odpadov | nie |
Vyhláška č. 508/2004 Z. z., ktorou sa vykonáva § 27 zákona č. 220/2004 Z. z. o ochrane a využívaní poľnohospodárskej pôdy a o zmene zákona č. 245/2003 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení vyhlášky MPRV SR č. 59/2013 Z. z. | nie |
Vyhláška č. 410/2012 Z. z., ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o ovzduší | nie |
Vyhláška č. 411/2012 Z. z. o monitorovaní emisií zo stacionárnych zdrojov znečisťovania ovzdušia a kvality ovzdušia v ich okolí | nie |
Vyhláška č. 12/2009 Z. z. o ochrane lesných pozemkov pri územnoplánovacej činnosti a pri ich vyňatí a obmedzení z plnenia funkcií lesov | nie |
Vyhláška č. 418/2010 Z. z. o vykonaní niektorých ustanovení vodného zákona | nie |
Nariadenie vlády č. 58/2013 Z. z. o odvodoch za odňatie a neoprávnený záber poľnohospodárskej pôdy | nie |
Nariadenie vlády č. 269/2010 Z. z. ktorým sa ustanovujú požiadavky na dosiahnutie dobrého stavu vôd | nie |
Nariadenie vlády č. 755/2004 Z. z. ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd | áno |
Nariadenie vlády č. 330/2018 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška sadzieb poplatkov za uloženie odpadov a podrobnosti súvisiace s prerozdeľovaním príjmov z poplatkov za uloženie odpadov | nie |
Poznámka: V našom legislatívnom monitoringu pre vás sledujeme zmeny vyššie uvedených právnych predpisov, ktoré boli publikované v Zbierke zákonov za uplynulý mesiac.
■ Novela stavebnej legislatívy vstúpila do platnosti
Dňa 14.3.2024 bol v Zbierke zákonov SR zverejnený zákon č. 46/2024 Z. z. ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 50/1976 Zb. o územnom plánovaní a stavebnom poriadku (stavebný zákon) v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Novela stavebného zákona nadobudla účinnosť dňa 1.4.2024.
O schválenej novele stavebnej legislatívy sme vás informovali v monitoringu za mesiac február 2024.
Zaujímajú vás zmeny, ktoré priniesla novela stavebnej legislatívy? Prečítajte si náš článok s názvom Parlament definitívne schválil zmeny v stavebnej legislatíve. Od apríla nás čaká nový režim, v ktorom sme zhrnuli 10 najdôležitejších zmien v stavebnej legislatíve:
- súčasný stavebný zákon bude platiť (v znení zmien) minimálne do 1.4.2025;
- od 1.4.2024 nadobudne účinnosť zákon o územnom plánovaní, účinnosť zákona o výstavbe sa odkladá o rok;
- zavádza sa nová úprava vyhlasovania stavebnej uzávery;
- vypustila sa možnosť zriadiť chránenú časť krajiny;
- používanie systému URBION bude zatiaľ na dobrovoľnej báze;
- novela rozšírila okruh stavieb, pre ktoré bude možné spojiť územné a stavebné konanie;
- stavebný zákon má nové definície súboru stavieb, hlavnej stavby a súčasti stavby;
- súbor stavieb bude povoľovať vždy len jeden stavebný úrad;
- povoľovanie čiernych stavieb sa bude viesť podľa novej právnej úpravy; a
- mení sa okruh orgánov štátnej správy pre stavebný poriadok a bývanie.
Znenie novely stavebnej legislatívy nájdete TU.
Aktuálne znenie stavebného zákona nájdete TU.
■ Zmeny v stavebnej legislatíve sa dotkli aj životného prostredia
Zákonom č. 46/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa stavebný zákon, došlo zároveň k novelizácii zákona č. 272/2023 Z. z. o zmene a doplnení niektorých zákonov v oblasti ochrany životného prostredia v súvislosti s reformou stavebnej legislatív, prostredníctvom ktorého sa novelizovalo viacero predpisov z oblasti životného prostredia, a to najmä:
- Zákona č. 543/2002 Z. z. o ochrane prírody a krajiny v znení neskorších predpisov;
- Zákona č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon);
- Zákona č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon EIA);
- Zákona č. 39/2013 Z. z. o integrovanej prevencii a kontrole znečisťovania životného prostredia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov;
- Zákona č. 79/2015 Z. z. o odpadoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov; a
- Zákona č. 146/2023 Z. z. o ochrane ovzdušia a o zmene a doplnení niektorých zákonov.
Novela vyššie uvedené právne predpisy mení najmä z dôvodu potreby zosúladenia právnych predpisov na úseku životného prostredia so zmenami stavebnej legislatívy.
Osobitne v zákone EIA sa mení okruh subjektov oprávnených podať odvolanie proti rozhodnutiu v zisťovacom konaní. Podľa novej právnej úpravy bude môcť odvolanie podať výlučne navrhovateľ v prípade, ak sa navrhovaná činnosť alebo jej zmena bude ďalej posudzovať.
Účastník konania môže podať odvolanie výlučne v prípade, ak sa navrhovaná činnosť alebo jej zmena nebude ďalej posudzovať.
V súvislosti s uvedenými zmenami upozorňujeme na pripravovanú veľkú novelu zákona EIA, ktorej prijatím dôjde opätovne k zásadnej zmene v procese zisťovacieho konania. Opätovne sa bude meniť aj okruh účastníkov oprávnených napádať rozhodnutie vydané v zisťovacom konaní. O pripravovaných zmenách v zákone EIA sme vás informovali v článku s názvom Taraba novelizuje zákon EIA. Aké zmeny chystá ministerstvo od mája?
O pripravovanej novele sa viac dočítate v ďalšej časti tohto monitoringu.
Znenie novely stavebnej legislatívy, ktorou sa novelizovali aj predpisy v oblasti životného prostredia nájdete TU.
Aktuálne znenie zákona č. 272/2023 Z. z. nájdete TU.
■ Zmeny v nariadení k vodnému zákonu
Dňa 9.3.2024 bolo v Zbierke zákonov SR zverejnené nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 39/2024 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 755/2004 Z. z., ktorým sa ustanovuje výška neregulovaných platieb, výška poplatkov a podrobnosti súvisiace so spoplatňovaním užívania vôd v znení neskorších predpisov (nariadenie k vodnému zákonu).
Do nariadenia k vodnému zákonu sa dopĺňa ustanovenie o sadzbách poplatkov za odbery podzemných vôd na rôzne účely ich využitia a o sadzbách poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd o konštatovanie, resp. skutočnosť, že uvedená výška sadzieb poplatkov tak, ako je určená v nariadení vlády, je výška sadzieb poplatkov bez dane z pridanej hodnoty (DPH).
Nadväzne sa dopĺňa aj postup započítavania DPH pri ročnom zúčtovaní preddavkov poplatkov za odbery podzemných vôd a preddavkov poplatkov za vypúšťanie odpadových vôd do povrchových vôd, ak DPH nie je započítaná, resp. uhrádzaná v rámci preddavkov poplatkov za užívanie vôd.
Taktiež sa upravuje primerane termín pre oznámenie údajov o skutočnom odobratom množstve podzemných vôd v predchádzajúcom kalendárnom roku poplatkovým priznaním za odbery podzemných vôd z 15. februára nasledujúceho roka na 31. januára nasledujúceho roka, a to v nadväznosti na zmenu resp. skrátenie termínu pre správcu vodohospodársky významných vodných tokov na vykonanie ročného zúčtovania.
Novela nariadenia nadobudla účinnosť 9.3.2024 a jej znenie nájdete TU.
Aktuálne znenie nariadenia k vodnému zákonu nájdete TU.
2. MOHLO BY VÁS ZAUJÍMAŤ
■ Aktuálny prehľad prípravy vyhlášok k stavebným predpisom
Úrad pre územné plánovanie a výstavbu SR a Ministerstvo dopravy SR pripravujú k novým stavebným predpisom viacero vyhlášok, ktoré majú za cieľ zmodernizovať a zjednotiť postupy pri navrhovaní, povoľovaní a uskutočňovaní stavieb.
Z uvedeného dôvodu pre vás sledujeme všetky relevantné vyhlášky (vrátane schválených) a aktuálne štádia ich legislatívneho procesu.
Aktuálny stav legislatívneho procesu vyhlášok k stavebným predpisom nájdete v nasledovnej tabuľke:
Názov vyhlášky | Číslo a aktuálny stav legislatívneho procesu | Odkaz na vyhlášku/legislatívny proces | |
1. | Vyhláška č. 392/2023 Z. z. o obsahu a spôsobe spracovania územnoplánovacej dokumentácie a o územnoplánovacích podkladoch a všeobecných požiadavkách na priestorové usporiadanie územia a funkčné využívanie územia | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 11.10.2023 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze |
2. | Návrh vyhlášky, ktorou sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o výstavbe | PI/2023/263 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
3. | Návrh vyhlášky o požiadavkách na bezbariérové navrhovanie a užívanie stavieb | PI/2023/264 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
4. | Návrh vyhlášky o dokumentácii stavieb | PI/2023/265 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
5. | Návrh vyhlášky o všeobecných technických požiadavkách na stavby | PI/2023/266 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
6. | Návrh vyhlášky o štandardoch a metodike spracovania územnoplánovacej dokumentácie a územnoplánovacích podkladov | LP/2024/37 Vyhodnotenie MPK | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
7. | Vyhláška č. 49/2024 Z. z., ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 15.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
8. | Vyhláška č. 69/2024 Z. z. o územnotechnických požiadavkách na výstavbu | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 28.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
9. | Návrh vyhlášky o informačnom systéme (URBION) | PI/2023/291 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
10. | Vyhláška č. 54/2024 Z. z., ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby | Schválená a zverejnená v zbierke zákonov dňa 20.3.2024 | Znenie vyhlášky, účinné od 1.4.2024 je dostupné na tomto odkaze. |
11. | Návrh vyhlášky, ktorou sa ustanovujú podrobnosti o členení stavieb | PI/2023/318 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
12. | Návrh vyhlášky o geodetických a kartografických činnostiach vo výstavbe | PI/2023/227 Ukončenie predprípravnej fázy | Aktuálne štádium leg. procesu nájdete TU. Sprievodnú dokumentáciu nájdete TU. |
Za posledný mesiac došlo k zmene v prípade nasledovných návrhov:
- Dňa 15.3.2024 bola v Zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR, ktorou sa ustanovuje obsah a forma žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb a spôsob overenia odbornej spôsobilosti. Cieľom vyhlášky je najmä jednoznačným spôsobom upraviť podrobnosti o obsahu a rozsahu žiadosti o zápis do registra odborne spôsobilých osôb, o spôsobe vykonávania skúšky a o vydaní preukazu odbornej spôsobilosti.
- Dňa 28.3.2024 bola v Zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR o územnotechnických požiadavkách na výstavbu. Cieľom návrhu vyhlášky je jednoznačné definovanie územnotechnických a urbanistických požiadaviek na výstavbu z hľadiska územnotechnického pre všetkých aktérov v procesoch územného plánovania a výstavby.
- Dňa 20.3.2024 bola v Zbierke zákonov SR zverejnená vyhláška Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR, ktorou sa ustanovujú vzory formulárov používané informačným systémom územného plánovania a výstavby. Cieľom vyhlášky je zavedenie jednotných vzorov formulárov používaných informačným systémom v procese obstarávania územnoplánovacej dokumentácie pre všetkých účastníkov procesu s cieľom optimalizácie a postupnej automatizácie.
Ak sa chcete o pripravovaných a schválených vyhláškach dozvedieť viac, dávame do pozornosti náš článok Prehľad vyhlášok k novým stavebným predpisom, ktorý priebežne aktualizujeme.
■ Novela zákona EIA bola doručená do parlamentu
Dňa 27.3.2024 bol do NR SR doručený vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 24/2006 Z. z. o posudzovaní vplyvov na životné prostredie a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (zákon EIA) a o zmene niektorých zákonov.
O pripravovanej novele zákona EIA sme vás informovali v monitoringu za mesiac február 2024.
Medzi najpodstatnejšie zmeny pripravovanej novely zákona možno zaradiť (i) úplné vylúčenie verejnosti zo zisťovacieho konania, (ii) zmeny v predmetoch posudzovania, (iii) úplne novú právnu úpravu zisťovacieho konania, (iv) zmeny v procese posudzovania vplyvov, a (v) novú prílohu č. 8, ktorá stanovuje činnosti a ich prahové hodnoty, pre ktoré je potrebné uskutočniť zisťovacie konanie, resp. povinné posudzovanie vplyvov na životné prostredie.
O pripravovaných najdôležitejších zmenách v zákone EIA sa viac dočítate v našom článku Taraba novelizuje zákon EIA. Aké zmeny chystá ministerstvo od mája?
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu novely nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Od prvého apríla začína na Slovensku nová éra územného plánovania
Zmeny, ktoré so sebou prináša reforma stavebnej legislatívy, Úrad pre územné plánovanie považuje za jedny z najvýznamnejších celospoločenských míľnikov.
Od 1. apríla tohto roka nadobudol účinnosť nový zákon o územnom plánovaní. V každom krajskom meste vznikajú regionálne úrady pre územné plánovanie a výstavbu a spúšťa sa portál pre územné plánovanie.
Ako ďalej uvádza úrad, Nosným pilierom reformy je elektronizácia, ktorá bude pretavená do informačného systému pre územné plánovanie a výstavbu – myUrbium.
Jeho prvá časť, portál pre územné plánovanie, od 1. apríla slúži na komunikáciu účastníkov územného plánovania – fyzických a dotknutých právnických osôb, orgánov územného plánovania (obcí, miest a krajov), dotknutých orgánov verejnej správy a Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR. Účastníci budú v elektronickom prostredí vzájomne komunikovať prostredníctvom sady e-formulárov, ktoré sú vytvorené pre rôzne životné situácie, napríklad obstaranie územného plánu, získanie dotácie na územnoplánovaciu dokumentáciu, skúšky odbornej spôsobilosti na obstaranie územnoplánovacej dokumentácie, rozhodovanie o stavebnej uzávere či výpis zo záväznej časti územnoplánovacej dokumentácie.
O najzásadnejších zmenách v stavebných predpisov sme vás informovali v článku Parlament definitívne schválil zmeny v stavebnej legislatíve. Od apríla nás čaká nový režim.
V rámci kompetenčného rozloženia nedochádza k zásadným úpravám. Ostáva zachovaná pôsobnosť obcí a miest ako všeobecných stavebných úradov konajúcich v I. stupni, v rámci preneseného výkonu štátnej správy.
Zo súčasných okresných úradov v sídle kraja, odborov výstavby a bytovej politiky prechádza pôsobnosť pre oblasť výstavby a vyvlastňovania na regionálne úrady územného plánovania a výstavby zriadené v rámci organizačnej štruktúry Úradu pre územné plánovanie a výstavbu SR. Regionálne úrady pre územné plánovanie a výstavbu sú od 1. apríla 2024 zriadené vo všetkých krajských mestách. Ich adresy a kontakty nájdete TU.
O novej ére územného plánovania sa viac dočítate na tomto odkaze.
■ Prísnejšie podmienky EÚ na energetickú hospodárnosť budov prinesú ľuďom nižšiu spotrebu energií
Európsky parlament (EP) dňa 12.3.2024 schválil revíziu smernice o energetickej hospodárnosti budov (EPBD), ktorá zavádza množstvo nových povinností. Jej cieľom je zabezpečiť, aby všetky nové budovy boli do roku 2030 bezemisné, čiže neprodukovali emisie z fosílnych palív. Tento stav majú do roku 2050 dosiahnuť aj existujúce rezidenčné a nerezidenčné budovy.
Pomôcť dosiahnuť výstavbu bezemisných stavieb majú podľa európskych poslancov nástroje ako minimálne energetické štandardy pre verejné budovy či čiastkové ciele zníženia spotreby primárnej energie v obytných budovách. V stredobode záujmu je nasmerovanie pomoci zraniteľným zákazníkom a nájomníkom.
Najdôležitejšie body a zmeny, ktoré smernica prináša:
- nový štandard „Bezemisnej budovy“ platný pre verejné budovy od 2028 a pre všetky od 2030;
- minimálne energetické normy pre budovy, ktorých cieľom je obnoviť tie energeticky najhoršie budovy;
- renovačné passporty, ktorých cieľom je ukázať vlastníkovi prínos a systematický postup obnovy jeho budovy krok za krokom;
- povinné solárne mandáty na budovách (napr. od 2027 všetky nebytové budovy musia mať solárne systémy);
- zefektívnenie energetických certifikátov budov;
- veľký dôraz na zavedenie finančných stimulov;
- veľký dôraz na poskytovanie technickej pomoci pre vlastníkov budov, ktorí si ju chcú obnoviť;
- zavedenie digitálneho denníka o budove, kde budú zaznamenávané všetky informácie o budove;
- nové požiadavky na prípravu pre nabíjačky na elektromobily v budovách; a
- postupné utlmovanie využívania kotlov na fosílne palivá v budovách.
O revízii smernice o energetickej náročnosti budov sa viac dočítate na tomto odkaze a na tomto odkaze.
■ Zmeny pri poplatkoch za uloženie odpadu
Dňa 25.3.2024 začalo MPK k návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 329/2018 Z. z. o poplatkoch za uloženie odpadov a o zmene a doplnení zákona č. 587/2004 Z. z. o Environmentálnom fonde a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (číslo legislatívneho procesu LP/2024/124).
Hlavné ciele predloženej novely sú nasledovné:
- zníženie administratívnej záťaže obcí pri poskytovaní príspevkov z Environmentálneho fondu prostredníctvom odstránenia povinnosti obce požiadať fond o vyplatenie príspevku.
- zníženie administratívnej záťaže prevádzkovateľov skládok odpadov a odkalísk, ktorí už Environmentálnemu fondu nebudú zasielať oznámenia o tom, že poplatník im neuhradil poplatok za uloženie odpadu,
- zmena intervalu pre ohlasovanie množstva uloženého odpadu a vybraných a odvedených poplatkoch za uloženie odpadu na skládke odpadov z pôvodného trojmesačného na ročný interval,
- úprava požiadaviek pre získanie príspevku podľa úrovne vytriedenia tak, aby sa podporilo triedenie zložiek komunálnych odpadov, ktoré sa vyskytujú v zmesovom odpade a znížilo sa množstvo nevytriedených zložiek komunálnych odpadov, a
- zmena poplatkovej povinnosti v súvislosti s uložením inertného odpadu na skládku odpadu.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Navrhovaná zmena vodného zákona
Dňa 28.3.2024 začalo vyhodnocovanie MPK k návrhu zákona ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 364/2004 Z. z. o vodách a o zmene zákona Slovenskej národnej rady č. 372/1990 Zb. o priestupkoch v znení neskorších predpisov (vodný zákon) v znení neskorších predpisov (číslo legislatívneho procesu LP/2024/121).
Účelom návrhu zákona je zabezpečiť odstránenie legislatívnych bariér pri využívaní systémov tepelných čerpadiel. Preto sa navrhovanou úpravou pre tepelné čerpadlá typu voda-voda zavádza oslobodenie od povinnosti odvádzať platby a poplatky za využívanie energetického potenciálu povrchových a podzemných vôd. Stále však bude potrebné dodržiavať podmienky environmentálnych cieľov určených pre útvary podzemných vôd, útvary povrchových vôd a chránené územia.
Podľa navrhovanej úpravy by mal mať štát (ako správca vodných tokov) pri vodoprávnom konaní pozíciu účastníka konania v správnom konaní.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Predlžuje sa výnimka zákazu použitia olova a kadmia
Dňa 20.3.2024 začalo MPK k návrhu vyhlášky Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky, ktorou sa dopĺňa vyhláška Ministerstva životného prostredia Slovenskej republiky č. 465/2013 Z. z. o technických požiadavkách na elektrické zariadenia a elektronické zariadenia v znení neskorších predpisov (číslo legislatívneho procesu LP/2024/126).
Cieľom novely vyhlášky je transportovať európsku legislatívu vo veci obmedzenia používania určitých nebezpečných látok v elektrických a elektronických zariadeniach. V danom prípade sa na základe smernice 2024/232 predlžuje výnimka zo zákazu použitia olova a kadmia v elektrických a elektronických zariadeniach.
Sprievodnú dokumentáciu k návrhu nájdete TU.
Aktuálne štádium legislatívneho procesu nájdete TU.
■ Výzva z Programu Slovensko na prieskum a monitoring envirozáťaží
Dňa 11.3.2024 vyhlásilo Ministerstvo životného prostredia ďalšiu výzvu na čerpanie finančných prostriedkov v rámci nového programového obdobia pre roky 2021 – 2027. Táto výzva je zameraná na podporu zabezpečenia prieskumu a monitorovania environmentálnych záťaží. Na tento účel je vo výzve alokovaných viac ako 31 miliónov eur. Výzva bude financovaná z prostriedkov Kohézneho fondu (85 %) a Štátneho rozpočtu SR (15 %).
Cieľom výzvy je podporiť prieskum lokalít environmentálnych záťaží, ako aj vykonávať monitorovanie v lokalitách environmentálnych záťaží a zabezpečiť v nich priebežné systematické pozorovanie a vyhodnocovanie miery znečistenia. Účelom výzvy je zistiť a analyzovať súčasné a potenciálne riziká environmentálnych záťaží vo vzťahu k jednotlivým zložkám životného prostredia a zdraviu človeka.
Oprávnenými žiadateľmi budú Ministerstvo životného prostredia SR a Štátny geologický ústav Dionýza Štúra.
Viac o výzve sa dočítate na tomto odkaze.
■ Zníženie emisií o 90 % má len čiastočnú podporu
Cieľ zníženia emisií skleníkových plynov o 90 % do roku 2040 navrhla Komisia ako míľnik k dosiahnutiu uhlíkovej neutrality. O návrhu teraz diskutujú členské krajiny. Za je zatiaľ desať krajín, naopak trinásť krajín žiada ústupky. Návrh jasne odmietlo Česko, Poľsko a Grécko.
Medzi argumenty odporcov patrí potreba rešpektovania národných špecifík, nedostatok zdrojov, prílišná ambicióznosť, či problém s priemyselnou konkurencieschopnosťou.
Viac o postoji jednotlivých štátov k návrhu sa dozviete na tomto odkaze.
■ Väčšina obyvateľov Slovenska by súhlasila s výstavbou veterných parkov v blízkosti ich bydliska
Až 61 % obyvateľov Slovenska by súhlasilo s výstavbou veterných parkov v blízkosti ich bydliska. Vyplýva to z prieskumu, ktorý pre NIKA na Úrade podpredsedu vlády SR vypracovala agentúra IPSOS.
Za najväčšie benefity budovania veterných parkov považujú občania to, že elektrina vyrobená z veterných turbín neprodukuje žiadne emisie a pomáha tak bojovať proti zmene klímy, ale aj za energetickú sebestačnosť. Z prieskumu zároveň vyplýva, že až tri štvrtiny populácie (71 %) už v minulosti o veterných parkoch počulo. Najčastejšie sa o tejto téme dozvedali z televízie. Myšlienka budovania veterných parkov sa páči až 70 % obyvateľov a považujú ju za prínosnú.
Pre pilotné oblasti pre rozvoj veternej energie ráta plán obnovy s potenciálnym celkovým inštalovaným výkonom najmenej 300 MW. Vytvorenie týchto oblastí sa má uskutočniť do konca roka 2025. Zelená kapitola REPowerEU obsahuje rôzne reformy a investície v celkovej hodnote 403 miliónov eur, ktoré musia byť zrealizované do roku 2026.
Viac informácií o zelenej kapitole REPowerEU nájdete na tomto odkaze.
O prieskume týkajúcom sa výstavby veterných parkov sa viac dočítate na tomto odkaze.
Právne upozornenie
Informácie poskytnuté odberateľovi v rámci monitoringu energetickej legislatívy, stavebníckej legislatívy a legislatívy životného prostredia nie sú zdrojom právne záväzných právnych predpisov, nakoľko právne záväzné znenie právnych predpisov v zmysle právneho poriadku Slovenskej republiky obsahuje iba zbierka zákonov Slovenskej republiky. Informácie poskytnuté odberateľovi majú iba informatívny charakter a nenahrádzajú právnu službu v zmysle zákona č. 586/2003 Z. z. o advokácii. Advokátska kancelária POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. nezodpovedá za úplnosť a presnosť informácií uvedených v monitoringu legislatívy stavebníctva a životného prostredia. V prípade otázok k informáciám poskytnutým odberateľovi, odberateľ môže požiadať advokátsku kanceláriu POLÁČEK & PARTNERS s.r.o. o poskytnutie právnej služby za týmto účelom.